Semináre

  • Semináre
  • Videoškolenia
  • Články
  • Lektori
  • Spolupráca
  • Kontakt
  • 5. 1. 2022

    Zmena asignácie dane od 1. januára 2022

    Zákonom č. 310/2021 Z.z. sa realizovala ďalšia etapa znižovania administratívnej záťaže fyzických aj právnických osôb využívaním informačných systémov verejnej správy.

    Súčasťou týchto zmien sú aj nasledovné úpravy v oblasti poukazovania podielu zaplatenej dane:

    a. vypustenie povinnosti uvádzať sídlo a právnu formu prijímateľa podielu zaplatenej dane z vyhlásenia o poukazovaní podielu zaplatenej dane:

    • Názov (obchodné meno) prijímateľa má len informatívny charakter a
    • IČO sa tak stáva jediným dôležitým údajom, ktorý má váhu pre identifikáciu prijímateľa podielu zaplatenej dane,
    • vo všetkých typoch tlačív daňových priznaní k dani z príjmov podávaných za zdaňovacie obdobie, pri ktorom posledný deň lehoty na podanie daňového priznania k dani z príjmov uplynie počnúc 1. januárom 2022, sa pri identifikácii prijímateľa podielu zaplatenej dane uvádza iba jeho IČO a obchodné meno (názov) plní funkciu informatívneho údaja,

    b) spresnenie vymedzenia prijímateľa a to doplnením organizačnej jednotky združenia zriadenej podľa § 11a zákona č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov v znení neskorších predpisov. Ide o spresnenie za účelom odstránenia interpretačných problémov a z dôvodu právnej istoty daňovníkov,

    c) zjednodušenie preukazovania platenia odvodov na sociálne a zdravotné poistenie Správca dane nepoukáže podiel zaplatenej dane ak prijímateľ je evidovaný v informačnom systéme Sociálnej poisťovne v časti týkajúcej sa evidencie nedoplatkov na poistnom na sociálne poistenie alebo zdravotná poisťovňa voči nemu eviduje pohľadávky po lehote splatnosti;

    d) zrušenie povinnosti preukazovania existencie bankového účtu prijímateľa podielu zaplatenej dane. Na splnenie tejto povinnosti budú elektronicky komunikovať notári s bankami. Povinnosť prijímateľa preukazovať zriadenie účtu v banke a oznamovať číslo tohto účtu sa ruší v prípade, ak prijímateľ:

    • požiada notára o osvedčenie splnenia zákonom vymedzených podmienok na zapísanie do zoznamu prijímateľov do 30. novembra bežného roka; notár uvedené skutočnosti overí automatizovaným spôsobom (elektronickou žiadosťou) s príslušnou bankou,
    • v období od 1. septembra 2021 do 15. decembra preukázal, že má zriadený účet v banke alebo pobočke zahraničnej banky a že nedošlo k zmene čísla účtu tohto prijímateľa; prijímateľ uvedené skutočnosti nemusí dokladovať písomným potvrdením;

    e) zmena registra, v ktorom musí byť prijímateľ zapísaný, aby mu správca dane mohol poukázať podiel zaplatenej dane. Do 31. augusta 2021 bolo poukázanie podielu zaplatenej dane podmienené zápisom v registri mimovládnych neziskových organizácií. Tento register však nie je referenčným registrom a údaje z neho nenesú so sebou domnienku správnosti, aktuálnosti a použiteľnosti na právne účely, pričom tento register nie je automatizovane prístupný pre notárov ani Notársku komoru. S účinnosťou od 1. septembra 2021 prijímateľ musí byť zapísaný v registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci, ktorý je referenčným registrom, je pravidelne aktualizovaný, údaje v ňom obsiahnuté sa považujú za úplné a zodpovedajúce skutočnosti, kým nie je preukázaný opak a sú použiteľné na právne účely. Tento register je prístupný pre Notársku komoru a notárov, obsahuje zápisy o všetkých typoch prijímateľov a register neziskových mimovládnych organizácií predstavuje jeden zo zdrojových registrov registra právnických osôb,

    f) odbúranie povinnosti vyzvať daňovníka na opravu nesprávnych údajov v podanom vyhlásení, ak ide o údaje, ktoré je správca dane povinný a oprávnený pri svojej úradnej činnosti získavať a používať z úradnej povinnosti podľa osobitných predpisov,

    g) zverejnenia „presnej“ špecifikácie použitia podielu zaplatenej dane u daňovníkov, ktorých súhrn podielov zaplatenej dane z príjmov v ročnom prehľade prijímateľov je vyšší ako 3 200 eur. Títo daňovníci však majú stále povinnosť zverejnenia použitia podielu zaplatenej dane v rozsahu výšky, účelu a spôsobu použitia podielu zaplatenej dane a to rozdelených na skupinu výdavkov priamo súvisiacich s činnosťou, ktorá je predmetom jeho činnosti podľa § 50 ods. 5 ZDP a výdavkov súvisiacich s prevádzkou prijímateľa, pričom lehota na zverejnenie v obchodnom vestníku stanovená do 16 mesiacov od zverejnenia ročného prehľadu prijímateľov ostáva v platnosti,

    h) zavedenie povinnosti prijímateľa podielu zaplatenej dane nahlásiť notárovi číslo a ročník vydania Obchodného vestníka, v ktorom si prijímateľ splnil povinnosť zverejniť špecifikáciu použitia prijatého podielu zaplatenej dane, ak súhrn podielov zaplatenej dane v ročnom prehľade prijímateľa je vyšší ako 3 320 eur.

    Problematikou zostavenia účtovnej závierky a daňového priznania neziskových organizácií za rok 2021, ako aj legislatívnymi zmenami v zákone o účtovníctve a zákone o dani z príjmov platnými pre neziskové organizácie pre rok 2022 sa budeme zaoberať dňa 26. januára 2022 na online webinári: „Účtovná závierka a daňové priznanie za rok 2021 v neziskových organizáciáchs lektorkami Ing. Janka Vršková a Ing. Michaela Vidová, z Ministerstva financií SR.

    Článok pripravila: Ing. Michalela Vidová, Ministerstvo financií SR

     

    Páčil sa Vám článok? Chcete sa pravidelne dozvedieť viac aktuálnych informácií zo sveta účtovníctva, daní či miezd? Zaujíma Vás názor odborníkov na danú problematiku?

    Prihláste sa na odber nášho newslettera a už nezmeškáte ani jeden článok! Dostanete ho priamo do Vašej emailovej schránky.

    * Vyplnením emailu a kliknutím na tlačítko vyjadrujete aktívny a dobrovoľný súhlas so zasielaním reklamných emailov a súhlas na správu, spracovanie a uchovanie uvedenej e-mailovej adresy spoločnosti SFÉRA, a.s., so sídlom Karadžičova 2, 811 08 Bratislava, Slovenská republika, IČO: 35 757 736, zapísanej v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, oddiel: Sa, vložka č. 1979/B na marketingový účel po dobu organizovania kurzov, školení a konferencií.

    Ako chránime Vaše osobné údaje sme spísali do dokumentov Ochrana osobných údajov Obchodné podmienky.

    Mohlo by vás zaujímať

    Výška všeobecného vymeriavacieho základu za rok 2023

    Všeobecný vymeriavací základ Sociálna poisťovňa využíva pri výpočte minimálneho a maximálneho vymeriavacieho základu pre platenie poistného na sociálne poistenie. Jeho hodnota za rok 2023 je 17 160...

    Daňové priznanie môžete podať aj mimo priestorov daňových úradov a aj z auta

    BRATISLAVA – 11.03.2024: Finančná správa bude v tomto roku preberať daňové priznania aj v teréne mimo priestorov daňových úradov vo viacerých mestách Slovenska. Plní tak svoj záväzok smerom k primá...

    FS varuje občanov, opäť sa šíri podvodný email

    Finančná správa opäť upozorňuje na podvodníkov, ktorí sa snažia oklamať daňovníkov. Ide o falošné upozornenie na vrátenie finančných prostriedkov. Mail obsahuje falošné informácie a FS takýto email...

    ;

    Vyplňte krátky formulár a my vás budeme kontaktovať.

    Odoslaním formulára dávate súhlas so  spracovaním osobných údajov

    Priamy kontakt
    Peter Chochol
    riaditeľ Úseku obchodu
    obchod@sfera.sk
    +421 2 50213142
    Priamy kontakt
    Róbert Franček
    manažér obchodu
    obchod@sfera.sk
    +421 2 50213142
    Priamy kontakt
    Lucia Liptáková
    manažérka pre portfólio produktov
    Lucia.Liptakova@sfera.sk
    +421 907 735 144
    Priamy kontakt
    Tomáš Krošlák
    manažér obchodu
    Tomas.Kroslak@sfera.sk
    +421 905 997 407
    Priamy kontakt
    Kristián Takáč
    director
    Kristian.Takac@sfera.sk
    +380 951 776 493
    Priamy kontakt
    Lucia Hacurová
    manažérka pre komunikáciu
    Lucia.Hacurova@sfera.sk
    +421 904 430 629
    Priamy kontakt
    Chochol Peter
    riaditeľ Úseku obchodu
    obchod@sfera.sk
    +421 2 50213142
    Tieto stránky sú chránené reCAPTCHA a spoločnosťou Google a platia Pravidlá ochrany osobných údajovZmluvné podmienky.

    You are using an outdated browser. You can update it on this page.