Semináre

  • Semináre
  • Videoškolenia
  • Články
  • Lektori
  • Spolupráca
  • Kontakt
  • 23. 7. 2018

    Preberáte účtovníctvo počas roka? 10 tipov na čo nezabudnúť a ako sa z toho nezblázniť.

    Najmä zachovajte pokoj. Dôležité je si uvedomiť, že ste sa stali súčasťou niečoho, čo už niekto pred vami vytvoril svojou činnosťou. To, či to bolo robené dobre alebo zle, už neriešte, teda pokiaľ si vás zákazník neobjednal výhradne na rekonštrukciu účtovníctva.

    NIE JE NIČ HORŠIE AKO ROZHORČENÝ KLIENT A URAZENÝ ÚČTOVNÍK

    Nepriamo vstupujete do vzťahu, ktorý sa vyznačuje prvkami nútenej správy a v ktorom, ak zachováte pokoj a slušnosť, pomôžete najmä sebe. Žiadny spokojný klient totiž neodchádza od dobrého účtovníka a žiadny účtovník sa nezbavuje dobrého klienta. Neochotu teda radšej očakávajte, ale profesionalitu si rozhodne zachovajte. Na prípadné ohováranie "kolegu" z konkurenčného prostredia rýchlo zabudnite, akákoľvek účtovná katastrofa by vám práve pristála na stole.

    IDEÁLNYM RIEŠENÍM JE SPÍSAŤ SI VAŠE POŽIADAVKY

    Spísané požiadavky klient následne komunikuje s bývalým účtovníkom. V prípade, že je naklonený konzultácii priamo s vami, prvú polovicu máte za sebou. Buďte dôsledný a v rámci možností nástojte na splnení vašich nárokov v rozumnom časovom horizonte. Žiadnu ďalšiu šancu už nebudete mať. Nikto sa nebude prehrabávať v dokladoch klienta po pol roku a hlavne, ak mu už nebude plynúť žiadny profit. Pre  zjednodušenie si skúste predstaviť seba v situácii, keď po roku spracovávate klientovi daňové priznanie alebo ročné zúčtovanie, ale chýbajú vám informácie z minulosti. Nie, bývalému účtovníkovi nevolajte, na klienta už si spomína len matne a už z princípu sa nebude zaoberať vašimi otázkami.

    KLIENTA MAXIMÁLNE ZAPOJTE DO CELÉHO PROCESU

    Je podstatné, aby ste mali k dispozícii všetko pre váš nasledujúci vzťah s klientom. Je potrebné, aby ste ho maximálne zapojili do celého procesu. Vyhováranie sa jeden na druhého skôr či neskôr prestane baviť oboch. Vaše požiadavky si zakomponujte napr. aj do preberacieho protokolu a nechajte klienta ho podpísať, aby aj on vedel, v akom stave ste prebrali jeho účtovníctvo, pretože nie vy, ale klient je zodpovedný za daňové doklady súvisiace s jeho podnikateľskou činnosťou.

    10 TIPOV, VĎAKA KTORÝM PREBERIETE ÚČTOVNÍCTVO BEZ CHAOSU

    Vzhľadom na rôznorodosť zákazníkov sa vaše nároky môžu líšiť, ale týchto 10 vecí by ste pri právnických osobách rozhodne nemali vynechať.

    1. Hlavná kniha analyticky - ideálne pred aj po zdanení. Toto je spolu s účtovným denníkom alma mater celého účtovníctva. Pravdepodobne si na ňu počkáte najdlhšie, no bez nej sa nepohnete a nechcete pohnúť. Nenechajte sa odbiť slovami "veď si ich opíšte z účtovnej závierky". Nedá sa to a nie nadarmo sa hlavná kniha volá hlavnou.
    2. Inventarizácia súvahových účtov - absencia inventarizácie je ako nedopečená torta, ktorú nikto nechce. Bez nej si nebudete vedieť obhájiť vaše stavy v nasledujúcom roku a budú vám komplikovať každé nasledujúce účtovné obdobie.
    3. Zoznam pripočítateľných a odpočítateľných položiek k základu dane - môžu a často majú daňový dopad už za vaše účtovné obdobie.
    4. Saldo odberateľov/dodávateľov - odporúčam (v rámci možností) aj nahodiť do systému, nielen zúčtovávať. Ak si klient v máji vypýta saldo, nebudete ho vedieť zostaviť pravdivo.
    5. Evidenciu a odpočet účtovných strát z minulých účtovných období.
    6. Tvorba opravných položiek - analyticky/dokladovo. Nespoliehajte sa na to, že ich asi tvorili. Všetko môže mať (negatívny) daňový dopad na vaše účtovné obdobie.
    7. Karty majetku - k nim odpisové plány, využitie majetku (účel verzus charakter osobnej spotreby), prípadné prerušenie daňových odpisov.
    8. Kompletné mzdové listy a mzdovú dokumentáciu - ak raz budete musieť vyplniť evidenčný list dôchodkového poistenia dôchodcovi, ktorý u vášho klienta pracoval 20 rokov, pochopíte prečo.
    9. Priemerný zárobok zamestnancov na pracovno-právne účely za posledný štvrťrok a zostatky dovoleniek - zamestnanci vás pohltia otázkami k výplatnej páske, ak sa im niečo nebude zdať a verte, že majú vždy všetko dobre spočítané.
    10. Odpočítanie dane z pridanej hodnoty - krátenie koeficientom. Túto informáciu musíte vedieť ako prvú, v praxi sa často stáva, že musíte začať účtovať január, no doklady budete mať k dispozícii až po podaní daňového priznania v apríli. Zistenie, že ste 4 mesiace mali krátiť daň koeficientom, nepoteší ani vás, ani klienta. Tiež sa vám pri investičnom majetku budú hodiť aj informácie, či a kedy nastala úprava odpočítania dane pri zmene účelu alebo charakteru jeho použitia.

    Zoznam, samozrejme, nie je konečný a môžete si gratulovať, ak sa ku vám dostane aj niečo navyše. Napríklad pri preberaní účtovníctva v strede roka by ste si mohli vyžiadať aj účtovú osnovu v členení na daňové/nedaňové účty analyticky a priebežnú účtovnú závierku, ako aj skontrolovať mzdy. Zo skúseností vám však aj tak nič iné nezostane, ako urobiť účtovníctvo spätne od začiatku roka. Vyhnete sa tak nepríjemnostiam pri obhajovaní práce iného účtovníka pred prípadnou daňovou kontrolou, inými inštitúciami alebo pred samotným klientom. Taktiež majte na pamäti, že prevzatie účtovníctva v strede roka vo väčšine prípadov značí vážne narušenie dôvery klienta s účtovníkom. Žiaľ, o to komplikovanejšia bude pre vás cesta k účtovnej dokumentácii.

    Autor: Petra Lacková

    Mohlo by vás zaujímať

    Výška všeobecného vymeriavacieho základu za rok 2023

    Všeobecný vymeriavací základ Sociálna poisťovňa využíva pri výpočte minimálneho a maximálneho vymeriavacieho základu pre platenie poistného na sociálne poistenie. Jeho hodnota za rok 2023 je 17 160...

    Informácia o novele zákona o dani z príjmov

    1/DZPaU/2024/IInformáciao novele zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov(zákon č. 530/2023 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislostiso zlepšením...

    Na podanie daňového priznania zostáva už iba niekoľko dní, tretina daňovníkov ho už podala

    BRATISLAVA – 18.03.2024: Daňové priznanie k dani z príjmu za rok 2023 už podalo 385 tisíc daňovníkov. V porovnaní s minulým rokom je to o 17% viac za rovnaké obdobie. Napriek tomuto priaznivému čís...

    ;

    Vyplňte krátky formulár a my vás budeme kontaktovať.

    Odoslaním formulára dávate súhlas so  spracovaním osobných údajov

    Priamy kontakt
    Peter Chochol
    riaditeľ Úseku obchodu
    obchod@sfera.sk
    +421 2 50213142
    Priamy kontakt
    Róbert Franček
    manažér obchodu
    obchod@sfera.sk
    +421 2 50213142
    Priamy kontakt
    Lucia Liptáková
    manažérka pre portfólio produktov
    Lucia.Liptakova@sfera.sk
    +421 907 735 144
    Priamy kontakt
    Tomáš Krošlák
    manažér obchodu
    Tomas.Kroslak@sfera.sk
    +421 905 997 407
    Priamy kontakt
    Kristián Takáč
    director
    Kristian.Takac@sfera.sk
    +380 951 776 493
    Priamy kontakt
    Lucia Hacurová
    manažérka pre komunikáciu
    Lucia.Hacurova@sfera.sk
    +421 904 430 629
    Priamy kontakt
    Chochol Peter
    riaditeľ Úseku obchodu
    obchod@sfera.sk
    +421 2 50213142
    Tieto stránky sú chránené reCAPTCHA a spoločnosťou Google a platia Pravidlá ochrany osobných údajovZmluvné podmienky.

    You are using an outdated browser. You can update it on this page.