Semináre

  • Semináre
  • Videoškolenia
  • Články
  • Lektori
  • Spolupráca
  • Kontakt
  • 23. 7. 2018

    Preberáte účtovníctvo počas roka? 10 tipov na čo nezabudnúť a ako sa z toho nezblázniť.

    Najmä zachovajte pokoj. Dôležité je si uvedomiť, že ste sa stali súčasťou niečoho, čo už niekto pred vami vytvoril svojou činnosťou. To, či to bolo robené dobre alebo zle, už neriešte, teda pokiaľ si vás zákazník neobjednal výhradne na rekonštrukciu účtovníctva.

    NIE JE NIČ HORŠIE AKO ROZHORČENÝ KLIENT A URAZENÝ ÚČTOVNÍK

    Nepriamo vstupujete do vzťahu, ktorý sa vyznačuje prvkami nútenej správy a v ktorom, ak zachováte pokoj a slušnosť, pomôžete najmä sebe. Žiadny spokojný klient totiž neodchádza od dobrého účtovníka a žiadny účtovník sa nezbavuje dobrého klienta. Neochotu teda radšej očakávajte, ale profesionalitu si rozhodne zachovajte. Na prípadné ohováranie "kolegu" z konkurenčného prostredia rýchlo zabudnite, akákoľvek účtovná katastrofa by vám práve pristála na stole.

    IDEÁLNYM RIEŠENÍM JE SPÍSAŤ SI VAŠE POŽIADAVKY

    Spísané požiadavky klient následne komunikuje s bývalým účtovníkom. V prípade, že je naklonený konzultácii priamo s vami, prvú polovicu máte za sebou. Buďte dôsledný a v rámci možností nástojte na splnení vašich nárokov v rozumnom časovom horizonte. Žiadnu ďalšiu šancu už nebudete mať. Nikto sa nebude prehrabávať v dokladoch klienta po pol roku a hlavne, ak mu už nebude plynúť žiadny profit. Pre  zjednodušenie si skúste predstaviť seba v situácii, keď po roku spracovávate klientovi daňové priznanie alebo ročné zúčtovanie, ale chýbajú vám informácie z minulosti. Nie, bývalému účtovníkovi nevolajte, na klienta už si spomína len matne a už z princípu sa nebude zaoberať vašimi otázkami.

    KLIENTA MAXIMÁLNE ZAPOJTE DO CELÉHO PROCESU

    Je podstatné, aby ste mali k dispozícii všetko pre váš nasledujúci vzťah s klientom. Je potrebné, aby ste ho maximálne zapojili do celého procesu. Vyhováranie sa jeden na druhého skôr či neskôr prestane baviť oboch. Vaše požiadavky si zakomponujte napr. aj do preberacieho protokolu a nechajte klienta ho podpísať, aby aj on vedel, v akom stave ste prebrali jeho účtovníctvo, pretože nie vy, ale klient je zodpovedný za daňové doklady súvisiace s jeho podnikateľskou činnosťou.

    10 TIPOV, VĎAKA KTORÝM PREBERIETE ÚČTOVNÍCTVO BEZ CHAOSU

    Vzhľadom na rôznorodosť zákazníkov sa vaše nároky môžu líšiť, ale týchto 10 vecí by ste pri právnických osobách rozhodne nemali vynechať.

    1. Hlavná kniha analyticky - ideálne pred aj po zdanení. Toto je spolu s účtovným denníkom alma mater celého účtovníctva. Pravdepodobne si na ňu počkáte najdlhšie, no bez nej sa nepohnete a nechcete pohnúť. Nenechajte sa odbiť slovami "veď si ich opíšte z účtovnej závierky". Nedá sa to a nie nadarmo sa hlavná kniha volá hlavnou.
    2. Inventarizácia súvahových účtov - absencia inventarizácie je ako nedopečená torta, ktorú nikto nechce. Bez nej si nebudete vedieť obhájiť vaše stavy v nasledujúcom roku a budú vám komplikovať každé nasledujúce účtovné obdobie.
    3. Zoznam pripočítateľných a odpočítateľných položiek k základu dane - môžu a často majú daňový dopad už za vaše účtovné obdobie.
    4. Saldo odberateľov/dodávateľov - odporúčam (v rámci možností) aj nahodiť do systému, nielen zúčtovávať. Ak si klient v máji vypýta saldo, nebudete ho vedieť zostaviť pravdivo.
    5. Evidenciu a odpočet účtovných strát z minulých účtovných období.
    6. Tvorba opravných položiek - analyticky/dokladovo. Nespoliehajte sa na to, že ich asi tvorili. Všetko môže mať (negatívny) daňový dopad na vaše účtovné obdobie.
    7. Karty majetku - k nim odpisové plány, využitie majetku (účel verzus charakter osobnej spotreby), prípadné prerušenie daňových odpisov.
    8. Kompletné mzdové listy a mzdovú dokumentáciu - ak raz budete musieť vyplniť evidenčný list dôchodkového poistenia dôchodcovi, ktorý u vášho klienta pracoval 20 rokov, pochopíte prečo.
    9. Priemerný zárobok zamestnancov na pracovno-právne účely za posledný štvrťrok a zostatky dovoleniek - zamestnanci vás pohltia otázkami k výplatnej páske, ak sa im niečo nebude zdať a verte, že majú vždy všetko dobre spočítané.
    10. Odpočítanie dane z pridanej hodnoty - krátenie koeficientom. Túto informáciu musíte vedieť ako prvú, v praxi sa často stáva, že musíte začať účtovať január, no doklady budete mať k dispozícii až po podaní daňového priznania v apríli. Zistenie, že ste 4 mesiace mali krátiť daň koeficientom, nepoteší ani vás, ani klienta. Tiež sa vám pri investičnom majetku budú hodiť aj informácie, či a kedy nastala úprava odpočítania dane pri zmene účelu alebo charakteru jeho použitia.

    Zoznam, samozrejme, nie je konečný a môžete si gratulovať, ak sa ku vám dostane aj niečo navyše. Napríklad pri preberaní účtovníctva v strede roka by ste si mohli vyžiadať aj účtovú osnovu v členení na daňové/nedaňové účty analyticky a priebežnú účtovnú závierku, ako aj skontrolovať mzdy. Zo skúseností vám však aj tak nič iné nezostane, ako urobiť účtovníctvo spätne od začiatku roka. Vyhnete sa tak nepríjemnostiam pri obhajovaní práce iného účtovníka pred prípadnou daňovou kontrolou, inými inštitúciami alebo pred samotným klientom. Taktiež majte na pamäti, že prevzatie účtovníctva v strede roka vo väčšine prípadov značí vážne narušenie dôvery klienta s účtovníkom. Žiaľ, o to komplikovanejšia bude pre vás cesta k účtovnej dokumentácii.

    Autor: Petra Lacková

    Mohlo by vás zaujímať

    26/DZPaU/2024/I Informácia k sumám potrebným pre výpočet daňovej povinnosti fyzických osôb na rok 2025

    Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky opatrením č. 149/2024 Z. z. o úprave súm životného minima s účinnosťou od 01.07.2024 zvýšilo sumy životného minima, pričom suma živ...

    15/FO/2024/IM Informácia o zvýšení sumy základnej náhrady za používanie cestných motorových vozidiel pri pracovných cestách

    Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky vydalo dňa 4.4.2024 Opatrenie č. 73/2024 Z. z., ktorým ustanovilo sumy základnej náhrady za každý 1 km jazdy podľa § 7 ods. 2 zákon...

    2/MZ/2024/I Informácia k vydávaniu rozhodnutí o odsúhlasení použitia konkrétnej metódy určenia základu dane stálej prevádzkarne

    2/MZ/2024/IInformáciak vydávaniu rozhodnutí o odsúhlasení použitia konkrétnej metódy oceneniaa spôsobu určenia ceny resp. rozhodnutí o odsúhlasení použitia konkrétnejmetódy určenia základu dane stá...

    ;

    Vyplňte krátky formulár a my vás budeme kontaktovať.

    Odoslaním formulára dávate súhlas so  spracovaním osobných údajov

    Priamy kontakt
    Peter Chochol
    riaditeľ Úseku obchodu
    obchod@sfera.sk
    +421 2 50213142
    Priamy kontakt
    Lucia Hacurová
    manažérka pre komunikáciu
    Lucia.Hacurova@sfera.sk
    +421 904 430 629
    Priamy kontakt
    Chochol Peter
    riaditeľ Úseku obchodu
    obchod@sfera.sk
    +421 2 50213142
    Tieto stránky sú chránené reCAPTCHA a spoločnosťou Google a platia Pravidlá ochrany osobných údajovZmluvné podmienky.

    You are using an outdated browser. You can update it on this page.