23. 2. 2020
Pravidlá zákona o DPH upravujúce dodanie tovaru a dodanie služby vrátane transakcií zahŕňajúcich poukazy
Článok pre vás pripravil:
Mgr. Mojmír Beňo, oddelenie DPH, Ministerstvo financií SR
Dodanie tovaru a dodanie služby uskutočnené zdaniteľnou osobou za protihodnotu predstavujú dva základné typy zdaniteľných obchodov z pohľadu DPH. Podstatou tejto všeobecnej nepriamej dane je zdaniť v zásade akúkoľvek konečnú spotrebu tovarov a služieb, a preto mechanizmus tejto dane možno charakterizovať tak, že DPH sú zaťažené náklady vynaložené kupujúcim na spotrebu kúpeného tovaru alebo služby. Pravidlá pre DPH vymedzujú, čo na účely zdanenia predstavuje tovar, a čo je službou, a kedy v súvislosti s ich dodaním vzniká daňová povinnosť a v akej výške.
Pokiaľ je kupujúcim tovaru alebo služby platiteľ, ktorý náklady vynaložené na kúpu/vytvorenie tovaru alebo služby premietne do cien ním uskutočnených zdaniteľných plnení podliehajúcich DPH (buď ich ďalší priamy predaj, alebo ich použitie na inú, ním uskutočňovanú zdaniteľnú činnosť), tento má právo odpočítať DPH, ktorá zaťažila rôzne vstupné nákladové položky.
Právo na odpočítanie tak vzniká a je uplatniteľné až do momentu, kedy si tovar alebo službu kúpi osoba na konečnú spotrebu, čím sa dosahuje základný cieľ sledovaný mechanizmom DPH, keďže posledná zmienená osoba už toto právo nemá a táto spotreba je tak s konečnou platnosťou zdanená. Pokiaľ ide o uplatňovanie celého vyššie popísaného mechanizmu, je však ešte kľúčové poznať aj miesto, kde k uskutočneniu dodania tovaru alebo služby došlo, keďže tento ukazovateľ určuje štát, ktorý má právo na daňový príjem z ich spotreby.
K 1. októbru 2019 nadobudli v zákone o DPH účinnosť ustanovenia, ktorými došlo k transpozícii smernice Rady (EÚ) č. 2016/1065 z 27. júna 2016, ktorou sa mení smernica 2006/112/ES, pokiaľ ide o zaobchádzanie s poukazmi. Účelom tejto úpravy je nastavenie rovnakých pravidiel spoločného systému DPH v členských štátoch v prípade uskutočnenia dodania tovaru alebo poskytnutia služby za poukaz. Pod pojmom poukaz je na účely zákona o DPH potrebné rozumieť nástroj, s ktorým je spojená povinnosť prijať ho ako protihodnotu alebo jej časť za dodanie tovaru, alebo dodanie služby, a na ktorom alebo v súvisiacej dokumentácii k nemu je uvedený tovar, alebo služba, ktoré sa majú dodať alebo totožnosť možných dodávateľov vrátane podmienok použitia tohto nástroja. Poukaz tak spolu s podkladovou transakciu (tovar alebo služba), na ktorú sa vzťahuje, predstavuje jeden celok a zaobchádzanie so zdaniteľnými transakciami spojenými s poukazmi je na účely DPH závislé od špecifických charakteristík poukazu. Konkrétne ide o to, či je v čase vystavenia poukazu jednoznačne známe miesto dodania tovaru alebo služby, na ktorú sa poukaz vzťahuje, a suma splatnej DPH z tohto dodania. To, či sú tieto dve skutočnosti jednoznačne známe už v čase vystavenia poukazu pritom zohráva podstatnú úlohu pri posúdení skutočnosti, či sa DPH uplatňuje už od momentu vystavenia a pri každom prevode poukazu (ide o tzv. jednoúčelové poukazy) alebo až pri uplatnení poukazu (tzv. viacúčelové poukazy). V súvislosti s dodaním tovarov a služieb výmenou za poukaz sa tak do popredia dostáva otázka uplatňovania pravidiel vzniku daňovej povinnosti, určenia základu dane a otázka vzniku práva na odpočítanie dane, ktoré sa v istých aspektoch odlišujú od prípadov, kedy sú tovary a služby dodávané za protihodnotu inú, ako je poukaz.
Na pripravovanom seminári s názvom „Uplatňovanie pravidiel zákona o DPH pri dodaní tovaru a služby vrátane dodaní zahŕňajúcich použitie poukazu“, ktorý sa uskutoční dňa 10.3.2020, sa v jeho prvej časti budeme podrobne zaoberať pravidlami zákona o DPH, ktoré upravujú dodanie tovaru a miesto dodania tovaru, ako aj dodanie služby a miesto dodania služby. Tieto pravidlá si pre lepšie pochopenie vysvetlíme cez množstvo praktických príkladov a povieme si čo to aj k relevantnej judikatúre Súdneho dvora.
V druhej časti seminára sa budeme, taktiež aj prostredníctvom praktických príkladov, podrobne zaoberať definíciou poukazu, podmienkami, ktoré musí poukaz splniť na to, aby bol považovaný za jednoúčelový poukaz, a následne uplatňovaním zákona o DPH pri vystavení, prevode a uplatnení jednoúčelového poukazu. Taktiež budeme analyzovať viacúčelový poukaz, uplatňovanie pravidiel DPH pri transakciách zahŕňajúcich viacúčelový poukaz, ako aj základ dane pri uplatnení tohto typu poukazu.