Semináre

  • Semináre
  • Videoškolenia
  • Články
  • Lektori
  • Spolupráca
  • Kontakt
  • 28. 1. 2021

    Nezisková organizácia a výdavky súvisiace s pandémiou COVID – 19

    Obdobie od januára do marca je obdobím zostavovania účtovných závierok a daňových priznaní za rok 2020, preto práve v tomto období rezonujú otázky správneho účtovania a daňovej uznateľnosti výdavkov spojených s ochorením Covid-19. Aktuálne na túto situáciu reagovalo aj Ministerstvo financií SR v novele zákona č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov, schválenej vládou SR dňa 27.1.2021. V tejto novele sa konštatuje, že počas obdobia pandémie sa za daňové výdavky považujú aj výdavky (náklady) zamestnávateľa alebo daňovníka s príjmami z podnikania alebo z inej samostatnej zárobkovej činnosti, ktoré vynaložil na testovanie alebo v súvislosti s ním, z dôvodu zistenia nákazlivej choroby COVID‑19 a zabráneniu jej šírenia, pričom sa jedná aj o výdavky vynaložené na blízke osoby zamestnanca alebo daňovníka s príjmami z podnikania alebo z inej samostatnej zárobkovej činnosti, ktoré s ním žijú v spoločnej domácnosti, a výdavky daňovníka na fyzické osoby, ktorých výkon činnosti priamo súvisí s činnosťou daňovníka. 

    Príklad:

    Nezisková organizácia poskytujúca sociálne služby, dostala od vyššieho územného celku materiál (antigénové testy, respirátory, masky, dezinfekčné prostriedky a podobne). Na niektorých preberacích dokladoch je vyčíslená suma, ale na niektorých nie. Je nezisková organizácia povinná o tomto materiáli účtovať? Ak áno, ako sa tento materiál zaúčtuje?

    Odpoveď:

    Nezisková organizácia je povinná účtovať uvedený prijatý materiál ako nepeňažný dar. Účtovanie ustanovuje § 65 ods. 5 opatrenia MF SR č. MF/24342/2007-74 o postupoch účtovania v organizáciách, ktoré nie sú založené s cieľom podnikania v prospech účtu 646 – Prijaté dary.

    Podľa zvoleného spôsobu účtovania zásob v neziskovej organizácii sa účtuje takýto materiál na príslušný účet účtovej triedy 1 alebo 5, pričom pri:

    • účtovaní zásob spôsobom A: na účtoch 112 / 646 a následne použitie materiálu na účtoch 501 / 112 alebo 527 / 112,
    • účtovaní zásob spôsobom B: na účtoch 501 / 646 alebo 527 / 646.

    Pri spotrebe zásob sa účtuje na strane MD účtu 501 – Spotreba materiálu. Pokiaľ ide o respirátory, masky, rukavice a podobne, ktoré sú určené ako ochranné pracovné prostriedky pre pracovníkov neziskovej organizácie, tieto sa účtujú na účte 527 – Zákonné sociálne náklady.

    Pokiaľ nie je pri niektorých zásobách vyčíslená suma, je potrebné ju buď získať od poskytujúcej organizácie alebo z dostupných zdrojov (internet, lekáreň, rovnaký materiál, ktorý ste zakúpili a podobne).

    V súlade so zákonom o účtovníctve sa nepeňažné dary oceňujú cenou, za ktorú by sa rovnaké tovary obstarali z hľadiska ich druhu a miesta kúpou v maloobchode.

    Problematikou účtovania a zdaňovania neziskových organizácií, osobitosťami tohto sektora oproti podnikatesľkým subjektom sa budeme zaoberať na webinári: Účtovná závierka a daňové priznanie za rok 2020 v neziskových organizáciách, pod vedením lektoriek z Ministerstva financií SR - Ing. Jany Vrškovej a Ing. Michaely Vidovej, dňa 5. 2. 2021.

    Informáciu pre Vás pripravila: Ing. Jana Vršková, Ministerstvo financií SR

     

    Páčil sa Vám článok? Chcete sa pravidelne dozvedieť viac aktuálnych informácií zo sveta účtovníctva, daní či miezd? Zaujíma Vás názor odborníkov na danú problematiku?

    Prihláste sa na odber nášho newslettera a už nezmeškáte ani jeden článok! Dostanete ho priamo do Vašej emailovej schránky.

    Mohlo by vás zaujímať

    Zjednodušenie úhrady poistného, platbu môžete vykonať priamo v eSlužbách Sociálnej poisťovne

    Sociálna poisťovňa zjednodušuje procesy pre zamestnávateľov. Do prvej fázy uviedla platobnú bránu v systéme eSlužieb. Zamestnávatelia tak budú môcť vykonať platbu poistného hneď v ďalšom kroku po p...

    33/DZPaU/2024/I Informácia o určení vzorov tlačív používaných v súvislosti s príjmami zo závislej činnosti podľa Zákona o dani z príjmov

    Informácia o určení vzorov tlačív používaných v súvislosti s príjmami zo závislej činnosti podľa zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov platných od 01.01.2025

    7/DPH/2024/IM Najčastejšie otázky a odpovede k uplatňovaniu sadzieb dane z pridanej hodnoty pri reštauračných službách od 1.1.2025

    Od 1.1.2025 sa zákonom č. 278/2024 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií (tzv. konsolidačný balíček) novelizoval aj zákon č. 2...

    ;

    Vyplňte krátky formulár a my vás budeme kontaktovať.

    Odoslaním formulára dávate súhlas so  spracovaním osobných údajov

    Priamy kontakt
    Peter Chochol
    riaditeľ Úseku obchodu
    obchod@sfera.sk
    +421 2 50213142
    Priamy kontakt
    Lucia Hacurová
    manažérka pre komunikáciu
    Lucia.Hacurova@sfera.sk
    +421 904 430 629
    Priamy kontakt
    Chochol Peter
    riaditeľ Úseku obchodu
    obchod@sfera.sk
    +421 2 50213142
    Tieto stránky sú chránené reCAPTCHA a spoločnosťou Google a platia Pravidlá ochrany osobných údajovZmluvné podmienky.

    You are using an outdated browser. You can update it on this page.