5/SPD/2024/IM Elektronický systém na monitorovanie pohybu tovarov podliehajúcich spotrebným daniam medzi členskými krajinami Európskej únie v režime pozastavenia dane a v režime mimo pozastavenia dane na podnikateľské účely (EMCS).
Finančné riaditeľstvo SR podáva súhrnnú informáciu k podmienkam využívania a fungovania Elektronického systému na monitorovanie pohybu tovarov podliehajúcich spotrebným daniam medzi členskými krajinami Európskej únie v režime pozastavenia dane a v režime mimo pozastavenia dane na podnikateľské účely (ďalej len „EMCS“):
- podmienky pre získanie prístupu k elektronickej komunikácii v rámci systému EMCS
- technické špecifikácie systému EMCS
- zmena alebo doplnenie technických parametrov
- riešenie technických problémov.
Do systému EMCS sú zahrnuté nasledujúce možnosti podľa roly:
Odosielateľ
- prevádzkovateľ daňového skladu, resp. daňový sklad
- podnik na výrobu (tovar, ktorý podlieha postupu pri preprave podľa § 4 ods. 8 zákona č. 98/2004 Z. z.)
- užívateľský podnik (len na daňovom území)
- obchodník s vybraným minerálnym olejom (len na daňovom území)
- registrovaný odosielateľ
- zadanie dovozu
- schválený odosielateľ
Príjemca
- prevádzkovateľ daňového skladu, resp. daňový sklad
- oprávnený príjemca, ktorý prijíma tovar podliehajúci spotrebnej dani z iného členského štátu v pozastavení dane opakovane
- oprávnený príjemca, ktorý je oprávnený prijať tovar podliehajúci spotrebnej dani z iného členského štátu v pozastavení dane príležitostne
- užívateľský podnik (len na daňovom území)
- obchodník s vybraným minerálnym olejom (len na daňovom území)
- zahraničný zástupca (osoby iných štátov používajúce výsady a imunity podľa medzinárodnej zmluvy)
- priame doručenie
- zadanie vývozu
- schválený príjemca
- miesto určenia
S účinnosťou od 13. februára 2023 je zavedená povinnosť pri preprave plynového oleja (motorová nafta) a motorového benzínu v daňovom voľnom obehu (pohonné látky už zdanené spotrebnou daňou) na daňovom území (územie Slovenskej republiky) na podnikateľské účely používať na monitorovanie takejto prepravy systém EMCS. Preprava sa uskutočňuje na základe zjednodušeného elektronického administratívneho dokumentu.
Uvedená povinnosť platí pre všetkých distribútorov pohonných látok, predajcov pohonných látok
a spotrebiteľov pohonných látok, resp. v niektorých prípadoch aj užívateľských podnikov a prevádzkovateľov daňových skladov.
- Podmienky pre získanie prístupu k elektronickej komunikácie v rámci systému EMCS:
Podpisovanie správ v elektronickej komunikácií:
Prepravu tovaru podliehajúceho spotrebnej dani je možné uskutočniť len elektronicky na základe elektronického dokumentu (eSD) alebo zjednodušeného elektronického dokumentu (eZAD). Návrh eSD, návrh eZAD, správa o prijatí a aj akákoľvek zmena vykonaná prostredníctvom elektronického systému EMCS musí byť podpísaná kvalifikovaným elektronickým podpisom.
Na účely elektronickej komunikácie v rámci systému EMCS je potrebné:
- Zabezpečiť si kvalifikovaný elektronický podpis (certifikát) vydaný akreditovanou certifikačnou autoritou. Kvalifikovaný elektronický podpis (KEP) v zmysle zákona č. 272/2016 Z. z. o dôveryhodných službách v znení neskorších predpisov je rovnocenný s vlastnoručným podpisom a jeho použitie umožňuje realizovať elektronickú výmenu údajov medzi komerčnou sférou a finančnou správou výlučne v elektronickej forme, t. j. bez potreby následného vytvárania papierovej dokumentácie. Pre vytváranie a používanie KEP je potrebné, aby externé subjekty disponovali kvalifikovaným certifikátom, ktorý je možné získať od akreditovanej certifikačnej autority.
Zoznam akreditovaných certifikačných autorít je zverejnený na stránkach Národného bezpečnostného úradu SR.
Za KEP sa považujú aj certifikáty vydané na občianskom preukaze s čipom (eID karte). Bližšie informácie:
- Podpísať s Finančným riaditeľstvom SR „Dohodou o používaní kvalifikovaného elektronického podpisu
pri využívaní vybraných elektronických služieb v rámci colného konania a systému EMCS pri správe
spotrebných daní (Word, 31,2 kB)“ pri využívaní vybraných elektronických služieb v rámci colného
konania a systému EMCS pri správe spotrebných daní" a k dohode vyplniť prílohu "Technické parametre
elektronickej komunikácie (Word, 31,2 kB)".
Poznámky:
-
- na účely prepráv už zdanených pohonných látok na daňovom území sa EORI číslo nevyžaduje
- už podpísané „Dohody o používaní kvalifikovaného elektronického podpisu pri využívaní vybraných elektronických služieb v rámci colného konania a systému EMCS pri správe spotrebných daní“ ostávajú platné aj pre zjednodušené elektronické sprievodné dokumenty a daňové subjekty nemusia podpísať novú dohodu. Prostredníctvom žiadosti o doplnenie technických parametrov v elektronickej komunikácie pre elektronické služby môžu požiadať o doplnenie nových osôb, ktoré budú pracovať v aplikácií SPD Klient, pričom podmienkou je, aby tieto osoby vlastnili KEP.
- Vyhotovený návrh Dohody v dvoch rovnopisoch vrátane prílohy "Technické parametre elektronickej komunikácie" doručiť Finančnému riaditeľstvu SR. Doručenie sa môže uskutočniť podaním vyššie uvedených dokumentov na ktorejkoľvek pobočke colného úradu, osobným doručením do podateľne Finančného riaditeľstva SR, alebo zaslaním poštou na adresu:
Finančné riaditeľstvo SR
Sekcia informatiky
Mierová 23
815 11 Bratislava 1
Vyššie uvedené dokumenty musí podpísať štatutárny zástupca navrhovateľa, pričom sa nevyžaduje overenie tohto podpisu. Finančné riaditeľstvo SR doručí späť navrhovateľovi platnú dohodu. V nej je uvedené „evidenčné číslo“ (číslo licencie), ktoré bude slúžiť pre identifikáciu subjektu pri elektronickej komunikácii. Evidenčné číslo je potrebné uvádzať v jednotlivých správach zasielaných v zmysle technickej špecifikácie.
- Technické vybavenie: na vytváranie, odosielanie a prijímanie elektronických správ pre prepravy tovaru podliehajúceho spotrebnej dani v rámci systému EMCS je možné využiť
- klientsku aplikáciu SPD Klient v2 (v zelenom okne), ktorá je poskytovaná finančnou správou bezplatne a umožní používateľom tejto elektronickej služby vytvárať elektronické sprievodné dokumenty a ostatné elektronické správy v predpísanej forme a štruktúre (sťahovať v prehliadači Microsoft Internet Explorer / Edge v aktuálnej verzii).
- Aplikácia SPD Klient vyžaduje pre svoju funkčnosť komunikáciu s elektronickou podateľňou a použitie komponentov na podpisovanie KEP, preto je zároveň potrebné stiahnuť si inštalačný balíček EKR.Klient.
- v časti "Technické špecifikácie systému EMCS" nájdete aj Inštalačnú a používateľskú príručku (v zelenom okne).
Daňové subjekty si môžu taktiež vybudovať vlastné softvérové riešenie za predpokladu, že bude kompatibilné s technickou špecifikáciou systému EMCS. Aplikácia musí zabezpečovať vytváranie elektronických správ v predpísanej forme a štruktúre a komunikáciu podľa stanovených komunikačných scenárov. Pred používaním takto upraveného softvéru je potrebné výmenu správ pri elektronickej komunikácii otestovať s finančnou správou.
Za týmto účelom kontaktujte technický helpdesk pre EKR prostredníctvom Call centra a procedurálny helpdesk pre EMCS.
Ďalšie technické predpoklady:
-
- Podporovaný OS: MS Windows 7 (resp. vyššie verzie).
- Mircrosoft .Net Framework 4.8 (resp. novšie aktualizácie).
- Oprávnenia na inštaláciu aplikácií a na zvolené inštalačné a dátové adresáre na danom počítači.
- Pre inštaláciu klientskej aplikácie z web stránky je potrebný Microsoft Internet Explorer / Edge v aktuálnej verzii podporovaného OS (v prípade použitia iných prehliadačov nie je možné zaručiť podporu, ale funkčnosť nie je vylúčená).
- Pripojenie na Internet (http/s).
- Funkčná inštalácia balíčka EKR Klient (okrem knižníc pre komunikáciu s EKR zahŕňa aj komponenty pre KEP).
Ďalšie informácie týkajúce sa zmien, resp. doplnení v elektronickej komunikácií v rámci systému EMCS sú uvedené v časti "Podmienky elektronickej komunikácie".
- Postup v prípade nedostupnosti systému EMCS - je vysvetlený na webovom sídle finančnej správy.
V prípade otázok týkajúcich sa postupu pri nedostupnosti elektronického systému môžu daňové subjekty kontaktovať miestne príslušný colný úrad alebo infolinku Call centra finančnej správy:
048/4317 222, voľba č. 5
- Zmenu alebo doplnenie technických parametrov je potrebné oznámiť prostredníctvom nižšie
uvedeného tlačiva:
- Žiadosť o zmenu technických parametrov elektronickej komunikácie pre elektronické služby - tlačivo nájde v tomto odkaze - Žiadosť o zmenu v technických parametroch elektronickej komunikácie pre elektronické služby ( Word, 28,1 kB)
- Žiadosť o doplnenie technických parametrov elektronickej komunikácie pre elektronické služby - tlačivo nájdete v tomto odkaze - Žiadosť o doplnenie technických parametrov v elektronickej komunikácii pre elektronické služby (Word, 29,6 kB)
Postup pri zmene a doplnení vybraných údajov „Dohody o používaní kvalifikovaného elektronického podpisu pri využívaní vybraných elektronických služieb v rámci colného konania a systému EMCS pri správe spotrebných daní“ nájdete v odkaze na webové sídlo finančnej správy.
- Technické problémy v aplikácii SPD Klient:
Ak máte problémy technického charakteru v EMCS (napr. neúspešné prihlásenie, problém s KEPom, prihlásený používateľ nevidí všetky prepravy, chybové hlášky a podobne) je potrebné uvedený problém nahlásiť cez webové sídlo finančnej správy. Prílohy (chybové hlášky, printscreeny a podobne) je možné k dopytu pridať v Správe cez ikonu: - Ak ide o chybu v systéme (napr. je nedostupnosť na strane subjektu alebo u správcu dane, nefunkčnosť, potreba vstúpiť do prepráv, tlač správy o prijatí a podobne), kontaktujte svojho miestne príslušného správcu dane, ako to vyplýva z ustanovení zákona č. 98/2004 Z. z. o SPD z minerálneho oleja, zákona č. 530/2011 Z. z. o SPD z alkoholických nápojov resp. zákona č. 106/2004 Z. z. o SPD z tabakových výrobkov.
Originál informácie si prečítate na tomto odkaze.
Zdroj: financnasprava.sk