Semináre

  • Semináre
  • Videoškolenia
  • Články
  • Lektori
  • Spolupráca
  • Kontakt
  • Daňové Daň z pridanej hodnoty Novela zákona Informácia

    12. 7. 2024

    3/DPH/2024/I Informácia k článku I a VII zákona č. 102/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon o dani z pridanej hodnoty

    3/DPH/2024/I
    Informácia k článku I a VII zákona č. 102/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon
    č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov a ktorým
    sa menia a dopĺňajú niektoré zákony

    Národná rada Slovenskej republiky schválila dňa 24. apríla 2024 zákon č. 102/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „novela zákona o DPH“) a ktorý bol vyhlásený v Zbierke zákonov SR dňa 17.5.2024 pod č. 102/2024.

    Predmetom úpravy novely zákona o DPH podľa článkov I až VIII sú zmeny nasledujúcich zákonov:

    • článok I – zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o DPH“),
    • článok II – zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v z.n.p.,
    • článok III – zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v z.n.p.,
    • článok IV – zákon č. 609/2007 Z. z. a spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu v z.n.p.,
    • článok V – zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice v z.n.p.,
    • článok VI – zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p. (ďalej len „daňový poriadok“),
    • článok VII – zákon č. 331/2011 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v z.n.p. (ďalej len „zákon č. 331/2011 Z. z.“), 
    • článok VIII – zákon č. 530/2011 Z. z. o spotrebnej dani z alkoholických nápojov v z.n.p.

    Články II, III, IV, V, VI a VIII. sa týkajú iných právnych predpisov, preto nebudú súčasťou tejto informácie, ktorej cieľom je informovať práve o zmenách týkajúcich sa zákona o DPH.

    Jednotlivé ustanovenia novely zákona o DPH uvedené v čl. I a čl. VII, ktorých predmetom úpravy je zákon o DPH, nadobúdajú účinnosť dňom vyhlásenia, t. j. dňom 17. mája 2024 (body 2 a 43), týkajúce sa § 4a ods. 2 a § 70a ods. 11 a 12 zákona o DPH, okrem

    • čl. I bodov 20 a 21, týkajúcich sa zmien v ustanovení § 27 ods. 2 písm. b) a § 32 ods. 2 písm. a) zákona o DPH, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. júla 2024,
    • čl. I bodov 1, 3 až 19, 22 až 42, 44 až 57, 59, 61 a 62, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. januára 2025 a ktoré sa týkajú:
      • harmonizácie pravidiel oslobodenia od dane pre malý podnik tuzemskej osoby, ako aj malý podnik zahraničnej osoby do zákona o DPH a s tým súvisiacich vyvolaných zmien (§ 68e až § 68g, § 69 ods. 2 písm. a) a b) a ods. 3),
      • zmien registračných pravidiel a s tým súvisiacich vyvolaných zmien a legislatívno-technických  úprav (§ 4, § 5, § 5a, § 6 ods. 1, § 7 ods. 1, 3, 4, § 7a ods. 1 až 3, § 10 ods. 1 a 3, § 48c ods. 5,  § 49 ods. 9, § 66 ods. 2 písm. a), § 69 ods. 9 až 12, 15 a 16, § 77 ods. 2, § 79 ods. 2 písm. b), § 81 ods. 1, 7, 8 a 10, 85kn ods. 1 až 3, 5, 6),
      • zmien v súvislosti s odpočítaním dane (§ 49 ods. 4 a 6, § 51 ods. 1 písm. c), § 53 ods. 5, § 53b  ods. 1 písm. a) a ods. 2, § 55),
      • zmeny vo fakturačných pravidlách a v pravidlách pri podávaní daňového priznania a kontrolného výkazu platiteľom (§ 73, § 74 ods. 3 písm. b) a ods. 5, § 78 ods. 2 a 9, § 78a ods. 1, 3 a 14, §  85kn ods. 7), 
      • ďalších zmien obsahujúcich zjednodušujúce a spresňujúce opatrenia (§ 8 ods. 1 písm. c), § 11 ods. 2 písm. b) a ods. 4 písm. c), § 16 ods. 3, § 43 ods. 10, § 85kn ods. 4),
      • zmien legislatívno-technickej povahy (§ 21 ods. 3, 4 a 6, § 69 ods. 8, § 69b ods. 1, § 69c ods. 1),
    • čl. VII, ktorý nadobúda účinnosť 30. júna 2025,
    • čl. I § 84a ods. 1, ods. 2 písm. a) a ods. 3 až 5 v bode 58 a bodu 60, týkajúcich sa dovozu tovaru, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. júla 2025,
    • čl. I § 84a ods. 2 písm. b) a § 84b v bode 58, týkajúcich sa dovozu tovaru v rámci centralizovaného  colného konania, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. januára 2026.

    Primárnym cieľom novely zákona o DPH je transpozícia smernice Rady (EÚ) 2020/285 z 18. februára 2020, ktorou sa mení smernica 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty, pokiaľ ide o osobitnú  úpravu pre malé podniky, a nariadenie (EÚ) č. 904/2010, pokiaľ ide o administratívnu spoluprácu a výmenu informácií na účely monitorovania správneho uplatňovania osobitnej úpravy pre malé podniky (ďalej len „smernica 2020/285“). Transpozíciou smernice 2020/285 dôjde k harmonizácii pravidiel spojených so znížením administratívneho zaťaženia malých podnikov, ktoré budú môcť využívať oslobodenie od dane aj v inom členskom štáte ako v členskom štáte usadenia. Malý podnik bude môcť s účinnosť od 1. januára 2025 využívať takéto oslobodenie za predpokladu, že hodnota ním dodaných tovarov a služieb v Európskej únii neprekročí limit 100 000 eur bez DPH a zároveň v tom istom roku nepresiahne v členskom štáte, v ktorom uskutočňuje dodanie tovarov a služieb, ustanovený národný limit. Z uvedeného dôvodu sa novelou zákona o DPH zavádza osobitná úprava pre malý podnik zahraničnej osoby, ako aj osobitná úpravu pre malý podnik tuzemskej osoby so zadefinovaním podmienok pre tieto úpravy. Za účelom kontroly sa od zdaniteľných osôb bude vyžadovať identifikácia prostredníctvom individuálneho identifikačného čísla EX.

    Zmenami a doplnením zákona o DPH z dôvodu transpozície smernice 2020/285 dôjde s účinnosťou od 1. januára 2025 k zmenám registračných pravidiel tuzemských, ako aj zahraničných osôb. Tuzemská zdaniteľná osoba sa stane platiteľom pri prekročení obratu 50 000 eur prvým dňom kalendárneho roka, ktorý nasleduje p po kalendárnom roku dosiahnutia obratu. Ak by zdaniteľná osoba dosiahla obrat v prebiehajúcom  kalendárnom roku 62 500 eur, stáva sa platiteľom už týmto dodaním alebo na základe ďalších zákonných skutočností, ktoré by nastali pred týmto prvým dňom. Zdaniteľná osoba, ktorá nedosiahla obrat, bude mať možnosť podať dobrovoľnú žiadosť o registráciu. Zahraničnej osobe sa stanovujú podmienky, na základe ktorých sa zahraničná osoba stáva platiteľom, ako aj sa vymedzujú situácie, kedy zahraničnej osobe registračná povinnosť z dodania tovarov a služieb nevzniká.

    Z dôvodov zmien v registračných pravidlách, ako aj z dôvodu zavedenia úpravy oslobodenia pre malé podniky sa novelou zákona o DPH zavádzajú ďalšie zmeny súvisiace:

    • s definovaním pojmu „platiteľ s prideleným identifikačným číslom pre daň“ dôležitým pre správne uplatňovanie pravidiel vyplývajúcich zo zákona, predovšetkým pokiaľ ide o určenie osoby povinnej platiť daň z dôvodu uplatnenia tuzemského prenosu daňovej povinnosti len na platiteľa s prideleným identifikačným číslom pre daň, takisto aj uplatnenie prenosu daňovej povinnosti pri dodaní tovaru podľa § 13 ods. 1 písm. e) a f) zo zahraničnej osoby na kupujúceho a to len na platiteľa s prideleným identifikačným číslom pre daň. Uvedený pojem bude mať vplyv aj napr. na moment oznámenia účtov na podnikanie, moment počítania uplynutia 12 kalendárnych mesiacov pri zmene zdaňovacieho obdobia, moment počítania splnenia podmienky 12 mesiacov od získania statusu platiteľa s prideleným identifikačným číslom pre daň pri uplatnení nadmerného odpočtu v skrátenej lehote na vrátenie,
    • s povinnosťou resp. aj možnosťou registrácie podľa § 7 zákona o DPH pre malý podnik zahraničnej osoby za rovnakých podmienok ako pri tuzemskej zdaniteľnej osobe,
    • so započítaním oslobodených plnení, uskutočnených v iných členských štátoch z titulu uplatňovania osobitnej úpravy podľa § 68g novely zákona o DPH, do menovateľa pri výpočte koeficientu,
    • s nemožnosťou odpočítania dane pri tovaroch a službách kúpených platiteľom v tuzemsku, ak využíva oslobodenie od dane v iných členských štátoch podľa § 68g novely zákona o DPH a tieto tovary a služby  použije na oslobodené dodania v týchto iných členských štátoch,
    • s podmienkami odpočítania dane z tovarov a služieb nadobudnutých pred momentom, kedy sa  zdaniteľná osoba (tuzemská alebo zahraničná) stala platiteľom,
    • s nemožnosťou prenosu daňovej povinnosti pri určitých dodaniach tovarov a služieb zo zahraničnej osoby, ktorá využíva osobitnú úpravu podľa § 68f zákona o DPH, na tuzemskú zdaniteľnú osobu,
    • s úpravami týkajúcimi sa podávania daňových priznaní a kontrolných výkazov pri nesplnení registračnej povinnosti,
    • s dodatočnou lehotou na splnenie si povinností u platiteľa (vystavenie faktúr, podanie daňového priznania, kontrolného výkazu), ktorému nebolo doručené rozhodnutie o registrácii pre daň,
    • s používaním daňového identifikačného čísla namiesto identifikačného čísla pre daň u platiteľa, ktorý si splnil registračnú a oznamovaciu povinnosť, ale v čase vyhotovenia pokladničného doklady pokladnicou  ekasa klient nemá ešte doručené rozhodnutie o registrácií pre daň,
    • s výnimkou z povinnosti podania daňového priznania po skončení zdaňovacieho obdobia platiteľom, ak uskutočňuje výlučne plnenia oslobodené od dane podľa § 37 až 39,
    • so zánikom platnosti identifikačného čísla pre daň pri pridelení identifikačného čísla EX pre tuzemsko,
    • s úpravou podmienok pri zrušení registrácie.

    Novela zákona o DPH s účinnosťou od 1. januára 2025 ďalej obsahuje zjednodušujúce, ale aj spresňujúce opatrenia, prípadne povinnosti, zohľadňujúc poznatky z aplikačnej praxe, akými sú napríklad:

    • zmena pri doterajšom daňovom posúdení odovzdania tovaru na základe nájomných zmlúv, z ktorých nevyplývalo jednoznačne, že k nadobudnutiu vlastníctva dôjde najneskôr zaplatením poslednej splátky,
    • spresnenie hmotnoprávnej podmienky statusu dodávateľa z iného členského štátu pri nadobudnutí tovaru v tuzemsku,
    • zmena pravidiel určenia miesta dodania vymedzených služieb súvisiaca s transpozíciou smernice Rady (EÚ) 2022/542 z 5. apríla 2022, ktorou sa menia smernice 2006/112/ES a (EÚ) 2020/285, pokiaľ ide o sadzby dane z pridanej hodnoty (ďalej len „smernica 2022/542“),
    • doplnenie podmienky štatútu platiteľa pri oslobodených dodaniach do iného členského štátu,
    • možnosť platiteľa pri nadobudnutí tovaru v tuzemsku z iného členského štátu uplatniť odpočítanie dane, ak nemá faktúru aj z iného relevantného dokladu, ktorého identifikačné údaje uvedie aj do kontrolného výkazu,
    • rozšírenie povinnosti platiteľa odviesť odpočítanú daň pri nezákonnom prisvojení si tovaru inou osobou,
    • stanovenie presného momentu márneho uplynutia lehoty pri povinnosti platiteľa opraviť odpočítanú daň pri úplnom alebo čiastočnom nezaplatení protihodnoty za dodanie tovaru alebo služby,
    • zníženie hodnoty, do ktorej sa doklad vyhotovený pokladnicou e-kasa klient a tankovacím automatom považuje za zjednodušenú faktúru,
    • legislatívno-technické úpravy.

    Ďalšou významnou zmenou v novele zákona o DPH s účinnosťou od 1. júla 2025 je samozdanenie pri dovoze tovaru pre platiteľov, ktorí spĺňajú zákonom stanovené podmienky. Ide o takú zmenu v spôsobe platenia dane pri dovoze tovaru do tuzemska, pri ktorej namiesto platenia dane colnému úradu, platiteľ túto daň pri dovoze  tovaru vypočíta a uvedie do daňového priznania za zdaňovacie obdobie, v ktorom vznikla daňová povinnosť, kde si súčasne môže uplatniť aj nárok na odpočítanie dane. Táto úprava bola do zákona o DPH už zavedená  zákonom č. 331/2011 Z. z., ktorého účinnosť bola opakovane odkladaná. S účinnosťou od 30. júna.2025 sa  novelou zákona o DPH článkom VII mení zákon č. 331/2011 Z. z. tak, že sa upravuje znenie neúčinných  podmienok využívania inštitútu samozdanenia (§ 84 a prechodné ustanovenie § 85l sa vypúšťajú) a stanovuje sa účinnosť jednotlivých ustanovení súvisiacich so samozdanením pri dovoze od 1. júla 2025.

    S účinnosťou od 1. januára 2026 sa novelou zákona o DPH zavádza pre platiteľov možnosť samozdanenia pri dovoze v rámci centralizovaného colného konania pri splnení zákonných podmienok. Zároveň sa zavádza osobitný spôsob úhrady dane pri dovoze tovaru v rámci centralizovaného colného konania, ak nie sú splnené zákonné podmienky pre uplatnenie samozdanenia pri dovoze tovaru v rámci centralizovaného colného konania.

    Predmetom novely zákona o DPH s účinnosťou od 17. mája 2024 je doplnenie povinnosti tuzemského poskytovateľa platobných služieb na výzvu finančného riaditeľstva sprístupniť záznamy, ktoré je povinný viesť o cezhraničných platbách a s účinnosťou od 1.júla 2024 novela zákona o DPH zavádza zmeny v uplatňovaní oslobodenia od DPH služieb dodávaných členom podľa § 32 zákona o DPH, ako aj úpravu podmienok pri uplatňovaní zníženej sadzby dane registrovaným sociálnym podnikom.

    S účinnosťou od 17. mája 2024, t. j. dňom vyhlásenia, sa novelou zákona o DPH v čl. I menia a dopĺňajú nasledovné ustanovenia zákona o DPH:

    1. Úprava odkazu v § 4a ods. 2 novely zákona o DPH

    V ustanovení § 4a ods. 2 dochádza k úprave poznámky pod čiarou, a to nahradením súčasného odkazu novým odkazom, ktorým je § 66a Obchodného zákonníka, ktorý vysvetľuje pojem ovládaná a ovládajúca osoba pre účely splnenia podmienok finančného spojenia zdaniteľných osôb pri registrácii skupiny.

    2. Rozšírenie povinnosti pre tuzemského poskytovateľa platobných služieb – 70a ods. 11 a 12 novely zákona o DPH

    Predmetom novely zákona o DPH je doplnenie povinnosti pre tuzemského poskytovateľa platobných služieb na výzvu finančného riaditeľstva sprístupniť záznamy, ktoré je povinný viesť o cezhraničných platbách v  súlade s § 70a ods. 5 písm. a) zákona o DPH, ak tieto záznamy nesprístupnil v lehote podľa § 70a ods. 5 písm. b) zákona o DPH, resp. ak sú sprístupnené záznamy neúplné alebo nesprávne. Ustanovuje sa, že nesplnenie tejto povinnosti sa považuje za správny delikt podľa § 154 ods. 1 písm. j) daňového poriadku.

    S účinnosťou od 1. júla 2024 sa novelou zákona o DPH v čl. I menia a dopĺňajú nasledovné ustanovenia zákona o DPH:

    3. Úprava podmienok pri uplatňovaní zníženej sadzby DPH registrovaným sociálnym podnikom – § 27 ods. 2 písm. b) novely zákona o DPH

    Novelou zákona o DPH dochádza k úprave podmienok pri uplatňovaní zníženej sadzby dane registrovaným sociálnym podnikom tak, aby sa dosiahla jednoznačnosť pri aplikovaní zníženej sadzby dane na dodania  tovarov alebo služieb uskutočnených registrovaným sociálnym podnikom, ktorý 100 % svojho zisku po zdanení používa na dosiahnutie svojho hlavného cieľa.

    Uvedená úprava je v súlade so smernicou 2022/542, ktorou došlo k úprave podmienok uplatňovania zníženej sadzby dane ustanovených v bode 15 prílohy III smernice 2006/112/ES. Novelou zákona o DPH bola  odstránená podmienka dodania oprávnenému zákazníkovi, ktorý mohol byť iba fyzickou osobou, subjektom sociálnej ekonomiky alebo subjektom verejnej správy a jednak podmienka nenarúšania hospodárskej súťaže pri dodaní tovaru a služieb registrovaným sociálnym podnikom.

    4. Úprava podmienok pri uplatňovaní oslobodenia od DPH služieb dodávaných členom – § 32 ods. 2 písm. a) novely zákona o DPH

    Novela zákona o DPH zavádza zmenu v uplatňovaní oslobodenia od dane služieb dodávaných členom podľa § 32 zákona o DPH a to tak, že sa zužuje uplatňovanie oslobodenia od dane poskytovaného právnickou osobou len na prípady, ak všetci členovia právnickej osoby uskutočňujú výlučne plnenia oslobodené od dane podľa §  28 až 36, t. j. plnenia uskutočnené z dôvodu verejného záujmu alebo činnosť, ktorá nie je predmetom dane.

    S účinnosťou od 1. januára 2025 sa novelou zákona o DPH v čl. I menia a dopĺňajú nasledovné ustanovenia zákona o DPH:

    5. Harmonizácia pravidiel oslobodenia od dane pre malý podnik tuzemskej osoby, ako aj malý podnik zahraničnej osoby a s tým súvisiace vyvolané zmeny – § 68e až § 68g, § 69 ods. 2 písm. a) a b) a ods. 3 novely zákona o DPH 

    5.1. Osobitná úprava pre malý podnik – § 68e novely zákona o DPH

    Slovenská republika bola povinná s účinnosťou od 1. januára 2025 transponovať do vnútroštátneho práva smernicu 2020/285. Hlavným cieľom zavedenia tejto harmonizovanej úpravy bolo zníženie administratívnej záťaže zdaniteľných osôb, ktoré napĺňajú definíciu malého podniku. Predchádzajúca právna úprava umožňovala využívať oslobodenie od dane do dosiahnutia stanoveného obratu len zdaniteľným osobám usadeným v členskom štáte, v ktorom bola DPH splatná. Ak zdaniteľná osoba uskutočňovala transakcie v iných členských štátoch musela plniť povinnosti týkajúce sa DPH v každom štáte, v ktorom bola DPH splatná, to malo vplyv aj na konkurencieschopnosť podnikov na trhu medzi usadenými a neusadenými zdaniteľnými osobami. Na základe novej transponovanej úpravy pre malé podniky má zdaniteľná osoba, ktorú je možné na účely spoločných pravidiel DPH považovať za malý podnik, možnosť využívať oslobodenie od dane aj v inom členskom štáte ako v členskom štáte, v ktorom je usadená, za stanovených podmienok, a to najmä za predpokladu, že hodnota bez dane ním dodaných tovarov a služieb v Európskej únii v kalendárnom roku bude nižšia ako ustanovený ročný úniový limit 100 000 eur bez DPH a súčasne hodnota bez dane ním dodaných tovarov a služieb v tom istom kalendárnom roku nepresiahne ustanovený národný limit, do ktorého sa v dotknutom členskom štáte považuje za malý podnik.

    Z vyššie uvedených dôvodov sa v zákone o DPH zavádza osobitná úprava uplatňovania oslobodenia od dane pre malý podnik zahraničnej osoby, ako aj osobitná úprava uplatňovania oslobodenia od dane pre malý podnik tuzemskej osoby. V ustanovení § 68e novely zákona o DPH sa na účely uplatňovania týchto úprav definuje  ročný obrat v tuzemsku a ročný obrat v Únií. Pričom ročným obratom v tuzemsku je celková ročná hodnota bez dane dodaných tovarov a služieb zdaniteľnou osobou počas kalendárneho roka a ročným obratom v Únii celková ročná hodnota bez dane dodaných tovarov a služieb zdaniteľnou osobou na území Európskej únie počas kalendárneho roka.

    5.2. Osobitná úprava uplatňovania oslobodenia od dane pre malý podnik zahraničnej osoby – § 68f novely zákona o DPH

    Ustanovenie § 68f novely zákona o DPH zavádza osobitnú úpravu pre zdaniteľné osoby, ktoré nie sú usadené v tuzemsku. Základnou podmienkou pre uplatnenie tejto úpravy je, že zahraničná osoba spĺňa podmienky na  to, aby mohla byť považovaná za malý podnik zahraničnej osoby. Malým podnikom zahraničnej osoby je zdaniteľná osoba, ktorá má na území iného členského štátu sídlo, miesto podnikania, bydlisko alebo sa na území iného členského štátu obvykle zdržiava, ak v prebiehajúcom kalendárnom roku a predchádzajúcom kalendárnom roku nepresiahla úniový obrat a súčasne nepresiahla v prebiehajúcom kalendárnom roku ročný obrat v tuzemsku 62 500 eur a zároveň v predchádzajúcom kalendárnom roku nepresiahla ročný obrat v tuzemsku 50 000 eur. Z uvedeného vyplýva, že za malý podnik zahraničnej osoby môže byť považovaná aj zdaniteľná osoba, ktorá má v tuzemsku prevádzkareň.

    Ak chcú malé podniky využívať oslobodenie od dane v členskom štáte v ktorom nie sú usadené, musia vopred zaslať oznámenie svojmu členskému štátu usadenia. Ustanovenie § 68f ods. 1 písm. b) novely zákona o DPH definuje na účely uplatňovania tejto osobitnej úpravy pojem „členský štát usadenia“. Ide o členský štát, v  ktorom má zdaniteľná osoba sídlo svojej ekonomickej činnosti. Členský štát v ktorom má zdaniteľná osoba iba prevádzkareň sa nepovažuje za členský štát usadenia. Aby malé podniky získali prístup k oslobodeniu od dane musí im byť v členskom štáte usadenia pridelené individuálne identifikačné číslo s príponou EX. Po tom, ako  mu je v členskom štáte usadenia pridelené individuálne identifikačné číslo s príponou EX a toto číslo mu je príslušným orgánom oznámené pre Slovenskú republiku, je malý podnik zahraničnej osoby oprávnený dodávať tovary alebo služby v tuzemsku s oslobodením od dane, podobne ako tuzemská zdaniteľná osoba. Malý podnik zahraničnej osoby môže uplatňovať predmetné oslobodenie od dane až do dňa, kedy sa toto oslobodenie od dane prestane uplatňovať podľa odseku 5 alebo do dňa, resp. okamihu podľa odseku 6. Na malý podnik zahraničnej osoby s prideleným IČ EX pre SR sa nevzťahuje povinnosť podať žiadosť o registráciu pre daň podľa § 4 alebo § 5 zákona o DPH. Ak však malý podnik zahraničnej osoby nadobúda v tuzemsku tovar z iného členského štátu a hodnota nadobudnutí presiahne limit 14 000 eur, bude povinný pred presiahnutím tohto limitu podať žiadosť o registráciu pre daň podľa § 7 zákona o DPH. Malý podnik zahraničnej osoby s prideleným IČ EX pre SR je taktiež zbavený povinnosti podávať finančnej správe daňové priznanie podľa § 78 zákona o DPH.

    Malý podnik zahraničnej osoby, ktorý využíva oslobodenie od dane pre malé podniky, musí za každý  kalendárny štvrťrok oznámiť členskému štátu usadenia svoj obrat v jednotlivých členských štátoch, prostredníctvom ním podaného štvrťročného výkazu. V prípade, ak si túto povinnosť v štáte usadenia nesplní, je podľa odseku 4 povinný za príslušný kalendárny štvrťrok oznámiť daňovému úradu celkovú hodnotu oslobodených dodaní v tuzemsku za príslušný kalendárny štvrťrok na štruktúrovanom tlačive, a to do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, v ktorom uplynula lehota na splnenie si povinnosti podania štvrťročného výkazu. Túto povinnosť má malý podnik aj v prípade, ak v príslušnom kalendárnom štvrťroku neuskutočnil žiadne takéto dodania tovarov a služieb.

    Malý podnik zahraničnej osoby sa môže kedykoľvek rozhodnúť ukončiť uplatňovanie osobitnej úpravy. Odsek 5 ustanovuje moment, ktorým toto rozhodnutie vo vzťahu k Slovenskej republike nadobúda účinnosť. Ak však zahraničná osoba prestane spĺňať podmienky pre to, aby mohla byť považovaná za malý podnik zahraničnej  osoby, táto osoba sa stáva platiteľom dane podľa § 4 ods. 1 písm. b) alebo § 5 ods. 1 a ods. 2 písm. i) novely zákona o DPH a nemôže uplatňovať predmetné oslobodenie od dane. Za situácie, že malý podnik zahraničnej osoby uplatňujúci oslobodenie od dane pre malé podniky v tuzemsku presiahne v prebiehajúcom kalendárnom roku ročný obrat v tuzemsku 50 000 eur, ale nepresiahne ročný obrat v tuzemsku 62 500 eur ani ročný obrat v Únii 100 000 eur, môže uplatňovať predmetné oslobodenie od dane do konca príslušného kalendárneho roka, avšak počnúc 1. januárom nasledujúceho kalendárneho roka sa stáva platiteľom dane. Zdaniteľná osoba v týchto prípadoch v zmysle ods. 7 zároveň nemôže uplatňovať predmetné oslobodenie od dane ani počas nasledujúceho kalendárneho roka.

    V odseku 8 sa ustanovuje postup, ak Slovenská republika oznámila členskému štátu usadenia, že zdaniteľná osoba nespĺňa zákonom ustanovené podmienky pre uplatňovanie osobitnej úpravy v tuzemsku, a tým pádom príslušný orgán členského štátu usadenia neoznámil alebo nepotvrdil zdaniteľnej osobe individuálne  identifikačné číslo pre tuzemsko. V tomto prípade má zahraničná osoba možnosť brániť sa podaním námietky miestne príslušnému daňovému úradu v tuzemsku.

    5.3. Osobitná úprava uplatňovania oslobodenia od dane v inom členskom štáte pre malý podnik tuzemskej osoby – § 68g novely zákona o DPH

    Ustanovenie § 68g novely zákona o DPH zavádza osobitnú úpravu uplatňovania oslobodenia od dane pre malý podnik tuzemskej osoby. Malým podnikom tuzemskej osoby sa na účely uplatňovania tejto osobitnej úpravy rozumie zdaniteľná osoba, ktorá má v tuzemsku sídlo, miesto podnikania, bydlisko alebo sa v tuzemsku  obvykle zdržiava, ak v prebiehajúcom a v predchádzajúcom kalendárnom roku nepresiahne úniový obrat 100 000 eur. Zdaniteľná osoba, ktorá má v tuzemsku len prevádzkareň nenapĺňa definíciu malého podniku tuzemskej osoby.

    Predpokladom na využívanie osobitnej úpravy uplatňovania dane pre malé podniky je identifikácia na  uplatnenie tohto oslobodenia v členskom štáte usadenia, prostredníctvom individuálneho identifikačného čísla s príponou EX. Preto, ak tuzemská zdaniteľná osoba má záujem uplatňovať osobitnú úpravu, je povinná vopred oznámiť túto skutočnosť daňovému úradu na tlačive, ktorého vzor určí a uverejní finančné riaditeľstvo na svojom webovom sídle. V tomto oznámení je povinná okrem iného uviesť členské štáty, v ktorých chce uplatňovať osobitnú úpravu uplatňovania oslobodenia od dane. Po prijatí predchádzajúceho oznámenia daňový úrad overí, či zdaniteľná osoba nepresahuje ročný obrat Únie 100 000 eur. V prípade, že daňový úrad zistí, že ročný obrat v Únii je vyšší ako 100 000 eur, t. j. dotknutá zdaniteľná osoba nie je malým podnikom tuzemskej osoby, individuálne identifikačné číslo s príponou EX jej nepridelí. Zdaniteľná osoba má možnosť proti tomuto rozhodnutiu podať odvolanie. V prípade, ak ročný obrat zdaniteľnej osoby v Únii nie je vyšší ako 100 000 eur, daňový úrad najneskôr do 15 pracovných dní od prijatia oznámenia zdieľa informácie poskytnuté zdaniteľnou osobou v oznámení členským štátom, v ktorých zamýšľa zdaniteľná osoba využívať oslobodenie od dane. Každý takýto členský štát overí, či zdaniteľná osoba je oprávnená využívať oslobodenie od dane na jeho území a či celková hodnota dodávok na jeho území nepresahuje vnútroštátny ročný limit stanovený týmto štátom. Následne má tento členský štát povinnosť do 15 pracovných dní informovať členský štát usadenia o výsledku. V prípade, ak aspoň jeden členský štát potvrdí splnenie podmienok pre uplatňovanie osobitnej úpravy na jeho území, daňový úrad zdaniteľnej osobe rozhodnutím pridelí individuálne identifikačné číslo s príponou EX a oznámi jej každý členský štát, ktorý potvrdil splnenie podmienok pre uplatňovanie osobitnej úpravy na jeho území a každý členský štát, ktorý potvrdil nesplnenie podmienok pre uplatňovanie osobitnej úpravy na jeho území. V rámci ustanoveného procesu, na ktorý sa okrem zákona o DPH vzťahuje aj postup ustanovený nariadením Rady (EÚ) č. 904/2010, je daňový úrad povinný zdaniteľnej osobe doručiť rozhodnutie o pridelení, resp. nepridelení individuálneho identifikačného čísla s príponou EX do 35 pracovných dní odo dňa doručenia tohto oznámenia. Avšak v zmysle § 68g ods. 5 novely zákona o DPH môže byť toto obdobie aj dlhšie. Ide o prípad, ak by si kompetentný orgán iného členského štátu vyžiadal dodatočný čas na overenie údajov uvedených v tomto oznámení, a taktiež o prípad, ak do dňa vydania rozhodnutia nebolo doručené potvrdenie členského štátu o splnení podmienok pre uplatňovanie osobitnej úpravy v tomto  členskom štáte. V týchto prípadoch daňový úrad doručí zdaniteľnej osobe rozhodnutie o pridelení individuálneho identifikačného čísla bezodkladne po tom, ako mu bude doručený výsledok tohto overovania. Taktiež, ak zdaniteľná osoba pred doručením rozhodnutia o pridelení identifikačného čísla s príponou EX doručila opravné oznámenie podľa odseku 4, táto skutočnosť bude mať vplyv na lehotu na vydanie rozhodnutia.

    Zákonom sa vylúčila možnosť podania odvolania voči rozhodnutiu o pridelení individuálneho identifikačného čísla s príponou EX, a to z dôvodu umožnenia okamžitého uplatňovania oslobodenia od dane v členskom štáte, ktorý potvrdil splnenie podmienok pre uplatňovanie tejto osobitnej úpravy na jeho území.

    V prípade, ak všetky členské štáty, v ktorých zdaniteľná osoba zamýšľala uplatňovať oslobodenie od dane potvrdili, že malý podnik tuzemskej osoby nespĺňa podmienky pre uplatňovanie osobitnej úpravy na ich  území, daňový úrad individuálne identifikačné číslo s príponou EX zdaniteľnej osobe nepridelí. Proti takémuto rozhodnutiu nie je možné podať odvolanie, pretože vo svojej podstate ide o rozhodovanie orgánu iného členského štátu, resp. iných členských štátov, v ktorých zamýšľala zdaniteľná osoba využívať oslobodenie od dane a daňový úrad v tomto prípade predstavuje v zásade len „komunikačný kanál“. Zdaniteľná osoba sa proti takémuto výsledku môže brániť spôsobom ustanoveným právnym poriadkom tohto iného členského štátu. Ide v zásade o analógiu s postupom ustanoveným v § 68f ods. 8 (možnosť podania námietky v tuzemsku, ak Slovenská republika potvrdila členskému štátu usadenia, že osoba nespĺňa podmienky pre uplatňovanie oslobodenia od dane na našom území).

    Podľa odseku 4, ak zdaniteľná osoba zistí, že podané oznámenie obsahuje neúplné alebo nesprávne údaje alebo ak nastala akákoľvek skutočnosť, v dôsledku ktorej došlo k zmene uvedených údajov, je zdaniteľná  osoba povinná podať opravné oznámenie bezodkladne po tom, ako uvedenú skutočnosť zistila alebo bezodkladne po tom, ako nastala skutočnosť, v dôsledku ktorej došlo k zmene údajov uvedených v podanom oznámení.

    Zmyslom predmetnej osobitnej úpravy, je to, že po pridelení individuálneho identifikačného čísla s príponou  EX pre konkrétny členský štát sú dodania tovarov a služieb uskutočnené malým podnikom tuzemskej osoby s miestom dodania v tomto členskom štáte oslobodené od dane. Oslobodenie od dane sa vzťahuje aj na dodania tovarov a služieb, pri ktorých sa uplatňuje režim prenesenia daňovej povinnosti. Keďže takéto dodania sú oslobodené od dane, nedochádza ani k preneseniu daňovej povinnosti na príjemcu tovaru alebo služby.

    Malý podnik tuzemskej osoby, uplatňujúci oslobodenie od dane v inom členskom štáte/iných členských štátoch je povinný do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení kalendárneho štvrťroka, v ktorom uplatňoval osobitnú úpravu, podať výkaz, v ktorom vykazuje celkovú hodnotu dodaní v tuzemsku a taktiež celkovú hodnotu dodaní v iných členských štátoch za príslušný kalendárny štvrťrok v členení podľa jednotlivých členských štátov a podľa limitov pre jednotlivé odvetvia podnikania, ak sú v iných členských štátoch ustanovené. Výkaz podáva malý podnik tuzemskej osoby za každý kalendárny štvrťrok a to aj v prípade, ak v danom štvrťroku nedodal žiadny tovar ani službu, t. j. podáva aj tzv. nulový výkaz. V prípade, ak výkaz obsahuje údaje, ktoré sú neúplné, nesprávne alebo došlo k zmene uvedených údajov, má povinnosť ich v zmysle ods. 9 bezodkladne opraviť prostredníctvom opravného výkazu, ktorý nahrádza pôvodne podaný výkaz.

    V prípade, ak malý podnik chce uplatňovať oslobodenie od dane aj v iných členských štátoch ako v tých, ktoré uviedol v predchádzajúcom oznámení, je povinný oznámiť túto skutočnosť daňovému úradu na tlačive podľa odseku 2. Z dôvodu eliminovania uvádzania duplicity údajov nemusí uvádzať údaje, ktoré už uviedol v  podaných štvrťročných výkazoch podľa odseku 8. Ak členský štát, v ktorom chce malý podnik tuzemskej osoby uplatňovať oslobodenie od dane potvrdil splnenie podmienok pre jej uplatňovanie na svojom území, daňový úrad potvrdí tomuto podniku individuálne identifikačné číslo s príponou EX pre tento členský štát. Ak však členský štát potvrdil nesplnenie podmienok, daňový úrad bezodkladne oznámi túto skutočnosť malému podniku tuzemskej osoby, pričom na podanie opravného prostriedku sa vzťahujú príslušné ustanovenia právneho predpisu platného v danom členskom štáte.

    Malý podnik tuzemskej osoby sa môže kedykoľvek rozhodnúť ukončiť uplatňovanie osobitnej úpravy v niektorom alebo vo všetkých členských štátoch, v ktorých predmetné oslobodenie uplatňuje. Svoje rozhodnutie je povinný vopred oznámiť daňovému úradu na príslušnom tlačive. Zákon stanovuje exaktne deň, od kedy malý podnik tuzemskej osoby nesmie uplatňovať osobitnú úpravu v tomto členskom štáte, príp. v žiadnom členskom štáte, a to od prvého dňa nasledujúceho kalendárneho štvrťroka po doručení oznámenia alebo od prvého dňa druhého kalendárneho mesiaca nasledujúceho kalendárneho štvrťroka, ak bolo oznámenie doručené počas posledného mesiaca predchádzajúceho kalendárneho štvrťroka. Ak malý podnik tuzemskej osoby v oznámení vyznačil skutočnosť, že sa rozhodol skončiť uplatňovanie osobitnej úpravy daňový úrad rozhodne o odňatí individuálneho identifikačného čísla s príponou EX. Proti tomuto rozhodnutiu nie je prípustné odvolanie, nakoľko ide o dobrovoľné rozhodnutie zdaniteľnej osoby, ktorá spĺňa podmienky pre uplatňovanie osobitnej úpravy.

    V prípade, ak ročný obrat zdaniteľnej osoby v Únii presiahne v prebiehajúcom kalendárnom roku hodnotu 100 000 eur, je zdaniteľná osoba povinná prestať uplatňovať osobitnú úpravu počnúc tým dodaním, ktorým bol tento obrat presiahnutý. Zároveň je táto osoba povinná do 15 pracovných dní od tohto dňa podať výkaz za  obdobie od začiatku príslušného kalendárneho štvrťroka do dňa, v ktorom presiahla obrat v Únií 100 000 eur. Daňový úrad bezodkladne rozhodne o odňatí individuálneho identifikačného čísla s príponou EX.

    Takisto daňový úrad bezodkladne rozhodne o odňatí individuálneho identifikačného čísla s príponou EX, ak malý podnik tuzemskej osoby prestal vykonávať podnikanie alebo zmenil štát usadenia, čím prestal napĺňať definíciu malého podniku tuzemskej osoby, ako aj v prípade, ak po doručení oznámenia od príslušného orgánu iného členského štátu vyplynie, že táto osoba už fakticky prestala uplatňovať osobitnú úpravu na území iných členských štátov. Ak príslušný orgán iného členského štátu, v ktorom malý podnik tuzemskej osoby  uplatňoval osobitnú úpravu, oznámi, že zdaniteľná osoba nie je oprávnená na uplatňovanie osobitnej úpravy na jeho území (napr. napríklad z dôvodu presiahnutia národného obratu alebo že na svojom území prestal uplatňovať oslobodenie od dane pre malé podniky), avšak táto osoba stále uplatňuje osobitnú úpravu na území iného, resp. iných členských štátov, daňový úrad oznámi túto skutočnosť malému podniku tuzemskej osoby. Na podanie opravného prostriedku sa vzťahuje právny predpis toho členského štátu, ktorý oznámil, že zdaniteľná osoba nie je oprávnená na uplatňovanie osobitnej úpravy na jeho území.

    Podľa ods. 15 sa na účely uplatňovania tejto osobitnej úpravy všetky písomnosti doručujú elektronickými prostriedkami spôsobom podľa § 13 ods. 5 daňového poriadku.

    5.4. Neuplatnenie prenosu daňovej povinnosti pri využívaní osobitnej úpravy malým podnikom zahraničnej osoby – § 69 ods. 2 písm. a) a b) a ods. 3 novely zákona o DPH

    V kontexte zavedenia osobitnej úpravy pre malý podnik zahraničnej osoby sa novelou zákona o DPH upravuje, že ak zahraničná osoba uplatňuje osobitnú úpravu podľa § 68f novely zákona o DPH a dodáva tovar alebo  službu v tuzemsku pre tuzemskú zdaniteľnú osobu, v takejto situácii nie je možné uplatniť prenos daňovej povinnosti zo zahraničnej osoby na tuzemskú zdaniteľnú osobu. To isté platí, aj keď zahraničná osoba uplatňujúca osobitnú úpravu podľa § 68f novely zákona o DPH dodáva službu s miestom dodania podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH t. j. nie je možné uplatniť prenos daňovej povinnosti zo zahraničnej osoby na tuzemskú zdaniteľnú osobu alebo nezdaniteľnú právnickú osobu.

    Ďalšie zmeny v zákonoch týkajúce sa Zákona o dani z pridanej hodnoty nájdete na stránke finančnej správy na tomto odkaze.

    Zdroj: financnasprava.sk

    Kompletný výklad zákona o DPH

    Mgr. et Mgr. Mojmír Beňo

    Mohlo by vás zaujímať

    6/DPH/2024/IM Informácia k trojstrannému obchodu

    Podstata trojstranného obchodu spočíva v uplatnení zjednodušeného postupu zdaňovania pri uskutočnení obchodu medzi tromi osobami, ktoré sú identifikované pre daň v troch rôznych členských štátoch a...

    Trojstranný obchod a príklady

    Trojstranný obchod je upravený v § 45 zákona o DPH. Trojstranný obchod je taký obchod, na ktorom sa zúčastňujú tri osoby, ktoré sú identifikované pre daň v troch rôznych členských štátoch a predmet...

    Klienti finančnej správy môžu uhrádzať 15 druhov daní platobnou kartou

    Už niekoľko mesiacov môžu klienti finančnej správy (FS) uhrádzať 15 druhov daní platobnou kartou cez portál finančnej správy (PFS). Spustením tejto možnosti zvyšuje FS svojim klientom komfort pri p...

    ;

    Vyplňte krátky formulár a my vás budeme kontaktovať.

    Odoslaním formulára dávate súhlas so  spracovaním osobných údajov

    Priamy kontakt
    Peter Chochol
    riaditeľ Úseku obchodu
    obchod@sfera.sk
    +421 2 50213142
    Priamy kontakt
    Kristián Takáč
    director
    Kristian.Takac@sfera.sk
    +380 951 776 493
    Priamy kontakt
    Lucia Hacurová
    manažérka pre komunikáciu
    Lucia.Hacurova@sfera.sk
    +421 904 430 629
    Priamy kontakt
    Chochol Peter
    riaditeľ Úseku obchodu
    obchod@sfera.sk
    +421 2 50213142
    Tieto stránky sú chránené reCAPTCHA a spoločnosťou Google a platia Pravidlá ochrany osobných údajovZmluvné podmienky.

    You are using an outdated browser. You can update it on this page.