Semináre

  • Semináre
  • Videoškolenia
  • Články
  • Lektori
  • Spolupráca
  • Kontakt
  • Daňové Zákon o účtovníctve Účtovné

    19. 7. 2024

    22/DZPaU/2024/I Informácia o novele zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve

    Národná rada Slovenskej republiky dňa 24. apríla 2024 schválila zákon č. 105/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „zákon č. 105/2024 Z. z.“). V Čl. I sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o účtovníctve“) s účinnosťou od 1. júna 2024.

    Zmeny sa týkajú najmä nasledujúcich oblastí:

    1. Veľkostné podmienky

    Zákonom č. 105/2024 Z. z. sa transponuje do zákona o účtovníctve delegovaná smernica Komisie (EÚ) 2023/2775 zo 17. októbra 2023, ktorou sa mení smernica Európskeho parlamentu a Rady 2013/34/EÚ, pokiaľ ide o úpravy veľkostných kritérií pre mikropodniky, malé, stredné a veľké podniky alebo skupiny (Ú. v. EÚ L, 2023/2775, 21.12.2023), v súlade s ktorou sa zvyšujú veľkostné podmienky, ktorými sú celková suma majetku a čistý obrat na účely uvedené nižšie.

    Na zatriedenie sa do veľkostných skupín mikro, malá a veľká účtovná jednotka sa celková suma majetku a suma čistého obratu v § 2 ods. 6, 7, 8 zákona o účtovníctve zvyšuje nasledovne:

    Na účely posúdenia uvádzania opisu politiky rozmanitosti vo výročnej správe pre určené účtovné jednotky sa celková suma majetku a čistého obratu v § 20 ods. 10 písm. a) a b) zákona o účtovníctve zvyšuje nasledovne:

    Na oslobodenie od zostavovania konsolidovanej účtovnej závierky pre materské účtovné jednotky sa suma majetku a čistého obratu zvyšuje nasledovne:

    • v § 22 ods. 10 písm. a) zákona o účtovníctve:
    • v § 22 ods. 10 písm. b) zákona o účtovníctve:

    Na posúdenie povinnosti uloženia správy s informáciami o dani z príjmov týkajúcej sa zahraničného konečného materského subjektu alebo zahraničného samostatného subjektu organizačnej zložky do registra účtovných závierok (ďalej aj „RÚZ“) sa pre organizačnú zložku zahraničného subjektu v § 21c ods. 1, ods. 2 písm. a) a ods. 4 zákona o účtovníctve zvyšuje výška jej čistého obratu na 10 000 000 eur (doposiaľ 8 000 000 eur).

    V súvislosti s čistým obratom je potrebné upozorniť na spresnenie definície čistého obratu v § 2 ods. 15 zákona o účtovníctve, a to vo vzťahu k osobitostiam činností vybraných účtovných jednotiek, napr. banky a poisťovne.

    Podľa prechodného ustanovenia § 39zc ods. 1 zákona o účtovníctve sa nové sumy v znení účinnom od 1. júna 2024 uplatnia prvýkrát pri posudzovaní veľkostných podmienok za bezprostredne predchádzajúce účtovné  obdobie končiace 31. decembra 2023. Napr. účtovná jednotka, ktorej účtovné obdobie je kalendárny rok, posudzuje v roku 2024 podmienky na zatriedenie sa do veľkostných skupín za dve bezprostredne  predchádzajúce účtovné obdobia, t. j. za rok 2023 v zmysle prechodného ustanovenia § 39zc ods. 1 zákona o účtovníctve posudzuje nové veľkostné podmienky a za rok 2022 posudzuje pôvodné veľkostné podmienky.

    2. Vykazovanie informácií o udržateľnosti

    Zákonom č. 105/2024 Z. z. sa transponuje do zákona o účtovníctve Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/2464 zo 14. decembra 2022, ktorou sa mení nariadenie (EÚ) č. 537/2014, smernica 2004/109/ES, smernica 2006/43/ES a smernica 2013/34/EÚ, pokiaľ ide o vykazovanie informácií o udržateľnosti podnikov (Ú. v. EÚ L 322, 16.12.2022), tzv. CSRD smernica.

    Cieľom zákona č. 105/2024 Z. z. je zlepšiť kvalitu, porovnateľnosť a spoľahlivosť informácií o udržateľnosti, ktoré majú vykazovať veľké spoločnosti vo svojich výročných správach a tým pomôcť investorom a ďalším používateľom týchto informácií lepšie porozumieť rizikám a príležitostiam spoločností pri ich prechode na zelené hospodárstvo.

    Zákonom č. 105/2024 Z. z. sa upravujú požiadavky na informácie o udržateľnosti v súlade s príslušnými európskymi štandardmi, čím sa má zabezpečiť jednotný spôsob ich uvádzania v celej Európskej únii. Informácie o udržateľnosti sa týkajú vplyvu firiem najmä na environmentálnu oblasť, sociálnu oblasť, oblasť týkajúcu sa ľudských práv a oblasť riadenia a správy, čo vyplýva z definície pojmu „aspekty udržateľnosti“ v § 2 ods. 4 písm. n) zákona o účtovníctve. V tejto súvislosti sa v § 2 ods. 4 písm. o) zákona o účtovníctve dopĺňa aj ďalší pojem „vykazovanie informácií o udržateľnosti“, ktorým sa rozumie vykazovanie informácií, ktoré súvisia s aspektmi udržateľnosti v súlade s § 20c alebo § 20g zákona o účtovníctve.

    Povinnosť vykazovať informácie o udržateľnosti vo výročnej správe majú účtovné jednotky, ktorými sú banky (okrem Národnej banky Slovenska), poisťovne (okrem zdravotných poisťovní), zaisťovne, obchodné  spoločnosti spĺňajúce stanovenú výšku majetku, obratu či počtu zamestnancov a všetky uvedené účtovné jednotky, ktoré emitovali cenné papiere a tie boli prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu členského štátu (ďalej len „emitenti“). Uvedené účtovné jednotky po splnení veľkostných kritérií majú povinnosť zahrnúť do samostatnej osobitne označenej časti výročnej správy individuálne vykazovanie informácií o udržateľnosti (§ 20c zákona o účtovníctve) a v prípade materských účtovných jednotiek zahrnúť do samostatnej osobitne označenej časti konsolidovanej výročnej správy konsolidované vykazovanie informácií o udržateľnosti (§ 20g zákona o účtovníctve). Zároveň majú povinnosť zabezpečiť, aby vykazovanie informácií o udržateľnosti vo výročnej správe podliehalo uisteniu v oblasti vykazovania informácií o udržateľnosti audítorom (§ 20h zákona o účtovníctve). Umožňuje sa, aby audítorom vykonávajúcim uistenie v oblasti vykazovania informácií o udržateľnosti mohol byť aj iný audítor ako ten, ktorý vykonáva audit v tejto účtovnej jednotke, avšak môže to byť len štatutárny audítor s osobitným oprávnením. Vykázané údaje týkajúce sa informácií o udržateľnosti účtovné jednotky musia byť audítorom uistené do jedného roka od skončenia účtovného obdobia, za ktoré sa výročná správa obsahujúca vykazovanie informácií o udržateľnosti vyhotovuje.

    Zavádza sa používanie jednotného elektronického formátu výročnej správy, čím sa uľahčí spracovanie informácií a ich porovnávanie.

    Pre dcérske účtovné jednotky, ktorými sú banky, poisťovne, zaisťovne a obchodné spoločnosti, pričom majú zahraničný konečný materský subjekt spĺňajúci stanovenú výšku obratu, je ustanovená povinnosť uložiť  správu o udržateľnosti týkajúcu sa zahraničného konečného materského subjektu do RÚZ a do zbierky listín obchodného registra (§ 20d zákona o účtovníctve), pričom podmienka uloženia dokumentov do zbierky listín obchodného registra sa považuje za splnenú uložením týchto dokumentov v RÚZ. Obdobná povinnosť sa týka organizačnej zložky zahraničného subjektu uvedenej v § 21 ods. 2 písm. e) zákona o účtovníctve, ak spĺňa ustanovené podmienky. V § 20e zákona o účtovníctve sa ustanovuje povinnosť účtovnej jednotke, ktorá je organizačnou zložkou zahraničného subjektu, uložiť a zverejniť správu o udržateľnosti aj na svojom webovom sídle na minimálne 5 rokov od skončenia účtovného obdobia, za ktoré bola správa o udržateľnosti vyhotovená, keďže jej účtovné dokumenty sú obsahom neverejnej časti RÚZ. V § 20f zákona o účtovníctve sa obmedzuje zodpovednosť účtovných jednotiek v súvislosti s ich povinnosťami týkajúcimi sa správy o udržateľnosti. Účtovné jednotky sú zodpovedné za zabezpečenie súladu so zákonom o účtovníctve podľa ich najlepších vedomostí a schopností. Podľa prechodného ustanovenia § 39zc ods. 9 zákona o účtovníctve sa ustanovenia § 20d až 20f zákona o účtovníctve po prvýkrát použijú pri ukladaní správy o udržateľnosti za účtovné obdobie začínajúce 1. januára 2028.

    Prechodným ustanovením § 39zc ods. 2 až 8 zákona o účtovníctve sa ustanovuje postupné zavádzanie povinností, ktoré súvisia s individuálnym vykazovaním informácií o udržateľnosti a s konsolidovaným vykazovaním informácií o udržateľnosti, pričom sa zohľadňuje najmä veľkosť jednotlivých subjektov.

    Individuálne vykazovanie informácií vo výročnej správe upravuje § 39zc ods. 2, 5 a 7 zákona o účtovníctve, ktoré uvádzame v tabuľke.

    Prechodné ustanovenie § 39zc ods. 8 zákona o účtovníctve upravuje možnosť neuvedenia individuálneho vykazovania informácií o udržateľnosti vo výročnej správe, ktorá sa vyhotovuje za účtovné obdobie začínajúce pred 1. januárom 2028, ak sa v príslušnej výročnej správe uvedie odôvodnenie neuvedenia týchto informácií.

    Obdobne ako je ustanovené postupné zavádzanie povinností pre individuálne vykazovanie informácií vo výročnej správe, sú ustanovené prechodné ustanovenia aj pre konsolidované vykazovanie informácií v konsolidovanej výročnej správe v § 39zc ods. 3, 4 a 6 zákona o účtovníctve (posudzujú sa veľkostné kritériá podľa jednotlivých období, pričom sumy sú stanovené osobitne na posudzovanie podmienok na základe individuálnej účtovnej závierky materskej účtovnej jednotky a individuálnych účtovných závierok všetkých jej dcérskych účtovných jednotiek a osobitne za konsolidovaný celok).

    V § 20i zákona o účtovníctve sa upravuje alternatívny spôsob konsolidovaného vykazovania informácií o udržateľnosti pre určené účtovné jednotky. Podľa § 39zc ods. 10 zákona o účtovníctve účtovná jednotka postupuje podľa § 20i poslednýkrát za účtovné obdobie, ktoré končí najneskôr 6. januára 2030. 

    Najdôležitejšie zmeny, ktoré súvisia s doplnením § 20c až 20i zákona o účtovníctve sa dotkli ustanovení upravujúcich register účtovných závierok a správne delikty. 

    Dokumenty, ktoré sa ukladajú do registra účtovných závierok ustanovuje § 23 ods. 2 zákona o účtovníctve, v ktorom sa dopĺňajú nové dokumenty súvisiace s informáciami o udržateľnosti do nových písmen m)o) a tiež sa dopĺňajú lehoty na uloženie týchto nových dokumentov v § 23a ods. 12, 13, 14 zákona o účtovníctve.  Prehľad doplnených dokumentov a lehôt na uloženie do RÚZ uvádzame v tabuľke.

    V súvislosti s doplnením týchto dokumentov sa menia ustanovenia § 23 ods. 5, § 23a ods. 8 a 9 zákona o účtovníctve týkajúce sa spôsobu uloženia dokumentov do RÚZ.

    Správne delikty týkajúce za nedodržania povinností, ktoré súvisia s vykazovaním informácií o udržateľnosti a správou o udržateľnosti, sa dopĺňajú do § 38 ods. 1 písm. c), d), e) a p) a zároveň sa dopĺňa v § 38 ods. 2 písm. f) zákona o účtovníctve aj pokuta za správny delikt podľa § 38 ods. 1 písm. p). Podľa prechodného ustanovenia § 39zc ods. 14 zákona o účtovníctve sa ustanovenie § 38 ods. 1 písm. p) zákona o účtovníctve v  znení účinnom od 1. júna 2024 použije na správne delikty spáchané po 31. máji 2024.

    Okrem zmien v RÚZ a v správnych deliktoch došlo v nadväznosti na doplnenie § 20c až 20i k spresneniu a doplneniu ustanovení zákona o účtovníctve, ktoré súvisia s auditom účtovnej závierky v § 19 ods. 2, s výročnou správou v § 20 ods. 9 až 13, s konsolidovanou výročnou správou v § 22 ods. 2 a s uchovávaním účtovných záznamov v § 35 ods. 3 písm. b) a f) a ods. 4.
    Podľa prechodného ustanovenia § 39zc ods. 12 zákona o účtovníctve na výročnú správu, ktorá sa vyhotovuje za účtovné obdobie, ktorým je hospodársky rok končiaci v priebehu roka 2024, sa uplatnia ustanovenia § 20 ods. 3, 9 až 13 zákona o účtovníctve a § 20 ods. 16 a § 22 ods. 2 zákona o účtovníctve v znení účinnom do 31. mája 2024.

    3. Ostatné zmeny a doplnenia

    Ďalšie zmeny, ktoré nesúvisia s vykazovaním informácií o udržateľnosti, sa týkajú registra účtovných závierok (viď nižšie) a nasledovných ustanovení zákona o účtovníctve:

    • § 20 ods. 1 – spresňuje sa, že výročná správa k účtovnej závierke musí obsahovať nielen správu audítora, ale aj prípadný dodatok správy audítora;
    • § 20a ods. 1 – spresňuje sa, že ročná správa o platbách orgánom verejnej moci sa zverejňuje ako súčasť výročnej správy;
    • § 22a ods. 6 až 11 – upravuje sa možnosť vymedzenej skupine osôb (napr. audítor) na základe odôvodnenej žiadosti mať prístup do softvéru na vedenie účtovníctva rozpočtovej organizácie, príspevkovej organizácie, ktorý obsahuje účtovné záznamy nevyhnutné pre zostavenie konsolidovanej účtovnej závierky účtovnej jednotky verejnej správy alebo ústrednej správy; súčasne sa upravuje obsah žiadosti na umožnenie prístupu do softvéru na vedenie účtovníctva;
    • § 25 ods. 1 písm. h) – dopĺňa sa oceňovanie bezodplatne nadobudnutej virtuálnej meny reálnou hodnotou; 
    • § 35 ods. 6 – spresňuje sa, že ak účtovná jednotka nezabezpečí povinnosť uchovávania účtovnej dokumentácie pred zánikom účtovnej jednotky alebo skončením jej podnikania inou účtovnou jednotkou alebo fyzickou osobou, ktorá nie je účtovnou jednotkou [§ 1 ods. 3 písm. a) zákona o účtovníctve], prechádza táto povinnosť na posledný štatutárny orgán alebo člena štatutárneho orgánu oprávneného konať za účtovnú jednotku;
    • § 38 ods. 1 písm. m) – medzi správne delikty sa dopĺňa porušenie ustanovenia § 18 ods. 7 zákona o účtovníctve, podľa ktorého je účtovná jednotka povinná predkladať priebežnú účtovnú závierku daňovému úradu v nadväznosti na § 14 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov, tzn. ide o účtovnú jednotku, ktorá sa zrušuje likvidáciou alebo bol na účtovnú jednotku vyhlásený konkurz a má povinnosť vyhotoviť priebežnú účtovnú závierku;
    • § 38 ods. 10 – ustanovuje sa zákaz ukladať účtovné dokumenty do RÚZ za účtovné obdobie, za ktoré daňový úrad vykonáva kontrolu dodržiavania ustanovení zákona o účtovníctve, a to v období od doručenia oznámenia o začatí daňovej kontroly dodržiavania ustanovení zákona o účtovníctve alebo oznámenia o rozšírení daňovej kontroly o kontrolu dodržiavania ustanovení zákona o účtovníctve do dňa ukončenia tejto kontroly;
    • § 38 ods. 11 – lehota na vykonanie kontroly účtovníctva sa predlžuje z 5 ročnej lehoty na 6 ročnú  lehotu, od skončenia účtovného obdobia, v ktorom k správnemu deliktu došlo alebo ktorého sa splnenie povinností týka, čím sa táto lehota zosúlaďuje s lehotou na vykonanie daňovej kontroly, pri ktorej sa posudzuje päťročná lehota od konca roka, v ktorom vznikla povinnosť podať daňové priznanie;
    • § 39zc ods. 15 – ustanovenia § 38 ods. 10 a 11 zákona o účtovníctve v znení účinnom od 1. júna 2024 sa prvýkrát použijú v konaní začatom po 31. máji 2024.

    V súvislosti s registrom účtovných závierok došlo okrem zmien uvedených v bode 2 aj k nasledovným zmenám:

    • § 23 ods. 1 – dopĺňa sa, že správca RÚZ aj prevádzkovateľ RÚZ sú oprávnení spracovávať osobné údaje;
    • § 23 ods. 4 písm. d) – kompetencie prevádzkovateľa RÚZ sa dopĺňajú o poskytovanie a sprístupňovanie identifikačných údajov podľa § 23 ods. 7, ktoré sa zapisujú do RÚZ;
    • § 23 ods. 6 a 7 – dopĺňa sa obsah verejnej časti RÚZ, ktorú tvorí okrem dokumentov podľa § 23 ods. 2 zákona o účtovníctve aj voľne dostupný zoznam identifikačných údajov, pričom ich rozsah je  ustanovený v § 23 ods. 7;
    • § 23 ods. 8 – ustanovuje sa prístup k identifikačným údajom zahraničnej fyzickej osoby a slovenskej fyzickej osoby, ktorá podniká alebo vykonáva inú samostatnú zárobkovú činnosť prostredníctvom webového sídla RÚZ, pričom sa určuje prístupnosť identifikačných údajov v prípade, ak fyzická osoba neuložila žiadne dokumenty a zanikla, uložila účtovné dokumenty a zanikla, uložila účtovné dokumenty po dátume svojho zániku. Podľa prechodného ustanovenia § 39zc ods. 13 zákona o účtovníctve prevádzkovateľ RÚZ zosúladí RÚZ s § 23 ods. 8 zákona o účtovníctve v znení účinnom od 1. júna 2024 najneskôr do 31. mája 2025;
    • § 23 ods. 9 – upravuje sa oprávnenie prevádzkovateľa RÚZ poskytovať údaje z neverejnej časti RÚZ na analytické účely a štatistické účely pre subjekty verejnej správy;
    • § 23a ods. 3 – dopĺňa sa termín na uloženie výkazu vybraných údajov z účtovnej závierky podľa 17a  ods. 7 zákona o účtovníctve do 6 mesiacov od dátumu, ku ktorému sa účtovná závierka zostavuje a výkazu vybraných údajov z konsolidovanej účtovnej závierky podľa § 22 ods. 18 zákona o účtovníctve do jedného roka od skončenia účtovného obdobia, za ktoré sa zostavuje konsolidovaná účtovná závierka;
    • § 23a ods. 15 – dopĺňa sa možnosť spracovávať osobné údaje v prípade dokumentov doručených účtovnou jednotkou do RÚZ aj pre správcu RÚZ.

    Originál informácie si prečítate na tomto odkaze.

    Zdroj: financnasprava.sk

    Všetko dôležité o vlastnom imaní obchodnej spoločnosti

    Ing. Mária Cvečková, CA

    Mohlo by vás zaujímať

    5/DPH/2024/IM Informácia k vykazovaniu nadobudnutia tovaru v tuzemsku z iného členského štátu v kontrolnom výkaze

    Informácia je určená pre platiteľov dane, ktorí pri nadobudnutí tovaru v tuzemsku z iného členského štátu sú povinní platiť daň a majú povinnosť vykázať toto nadobudnutie tovaru v kontrolnom výkaze...

    Finančná správa prijala historicky najvyšší počet podaných daňových priznaní

    Finančná správa (FS) prijala tento rok o 56 tisíc daňových priznaní viac ako v minulom roku, čo predstavuje nárast o 4,5 %. Celkovo eviduje 1,310 milióna riadnych daňových priznaní k dani z príjmov...

    14/PO/2024/IM Informácia k oslobodeniu príjmu (výnosu) z predaja akcií a predaja obchodného podielu podľa ustanovenia § 13c zákona o dani z príjmov

    S účinnosťou od 1.1.2018 je v súlade s § 13c zákona č.595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov („ďalej len „zákon o dani z príjmov“) ustanovené oslobodenie príjmov (výnosov) z p...

    ;

    Vyplňte krátky formulár a my vás budeme kontaktovať.

    Odoslaním formulára dávate súhlas so  spracovaním osobných údajov

    Priamy kontakt
    Peter Chochol
    riaditeľ Úseku obchodu
    obchod@sfera.sk
    +421 2 50213142
    Priamy kontakt
    Kristián Takáč
    director
    Kristian.Takac@sfera.sk
    +380 951 776 493
    Priamy kontakt
    Lucia Hacurová
    manažérka pre komunikáciu
    Lucia.Hacurova@sfera.sk
    +421 904 430 629
    Priamy kontakt
    Chochol Peter
    riaditeľ Úseku obchodu
    obchod@sfera.sk
    +421 2 50213142
    Tieto stránky sú chránené reCAPTCHA a spoločnosťou Google a platia Pravidlá ochrany osobných údajovZmluvné podmienky.

    You are using an outdated browser. You can update it on this page.