2/SP/2025/MP Metodický pokyn k § 12 ods. 1 zákona o správnych poplatkoch

2/SP/2025/MP Metodický pokyn k § 12 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov
Obsah:
Úvod
1. diel Zachovanie lehoty, ak v posledný deň lehoty sa poplatok zaplatí na pošte
2. diel Zachovanie lehoty, ak v posledný deň lehoty sa poplatok zaplatí v hotovosti alebo platobnou kartou na správnom orgáne
3. diel Zachovanie lehoty, ak v posledný deň lehoty poplatník predloží platné potvrdenie o úhrade poplatku z technického zariadenia prevádzkovateľa systému umiestneného na pošte
4. diel Zachovanie lehoty, ak v posledný deň lehoty sa poplatok odpíše z účtu poplatníka v banke alebo v pobočke zahraničnej banky
5. diel Spoločné, zrušovacie a záverečné ustanovenia
Príloha č. 1 Vzor potvrdení o úhrade poplatku a PnÚ
Úvod
(1) Metodický pokyn upravuje problematiku zachovania lehoty pri platení správnych poplatkov podľa zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o správnych poplatkoch“).
(2) Cieľom metodického pokynu je zabezpečiť jednotnú aplikáciu ustanovenia § 12 ods. 1 zákona o správnych poplatkoch pri posudzovaní dodržiavania lehoty na zaplatenie správneho poplatku (ďalej len „poplatku“) poplatníkom v nadväznosti na spôsoby a formy platenia poplatkov za spoplatnené úkony a konania, o ktoré môže poplatník orgány finančnej správy, ktorými sú Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky, daňové úrady a Úrad pre vybrané hospodárske subjekty, colné úrady a Kriminálny úrad finančnej správy (ďalej len „orgán FS“) požiadať.
(3) Poplatníkom podľa § 3 zákona o správnych poplatkoch je právnická osoba alebo fyzická osoba, ktorá dala podnet na úkon alebo konanie.
(4) Lehota na zaplatenie poplatku je podľa § 12 ods. 1 zákona o správnych poplatkoch zachovaná, ak v posledný deň lehoty
- sa poplatok zaplatí na pošte,
- sa poplatok zaplatí v hotovosti alebo platobnou kartou na správnom orgáne,
- poplatník predloží platné potvrdenie o úhrade poplatku z technického zariadenia prevádzkovateľa systému umiestneného na pošte,
- sa poplatok odpíše z účtu poplatníka v banke alebo v pobočke zahraničnej banky.
(5) Zachovanie lehoty podľa § 12 ods. 1 zákona o správnych poplatkoch súvisí s prípadmi, kedy nebol poplatok zaplatený pri podaní alebo v určenej sume a poplatníkovi bola orgánom FS zaslaná výzva na zaplatenie poplatku podľa § 8 ods. 1 zákona o správnych poplatkoch.
1. diel Zachovanie lehoty, ak v posledný deň lehoty sa poplatok zaplatí na pošte
(6) Podľa § 12 ods. 1 písm. a) zákona o správnych poplatkoch je lehota zachovaná, ak sa poplatok v posledný deň lehoty zaplatí na pošte.
(7) Na pošte sa poplatok platí poštovým poukazom. Poplatník môže poplatok zaplatiť poštovým poukazom, ktorý prijal ako súčasť platobného predpisu na zaplatenie správneho poplatku (ďalej len „PnÚ“) od príslušného orgánu FS. V tomto PnÚ sú vopred vyplnené identifikačné a platobné údaje na zaplatenie poplatku (vzor PnÚ je uvedený v prílohe č. 1 metodického pokynu).
(8) Moment zaplatenie poplatku nastáva dňom zaplatenia poplatku poštovým poukazom na Slovenskej pošte, a. s.
Príklad č. 1
Poplatník podal dňa 16.1.2025 na orgán FS žiadosť o spoplatnený úkon, pričom pri podaní žiadosti poplatok nezaplatil. Orgán FS vyzval poplatníka na zaplatenie poplatku a spolu s výzvou mu doručil PnÚ. Poplatok je na základe doručenej písomnej výzvy splatný dňa 13.02.2025. Poplatník dňa 13.02.2025 zaplatil poplatok poštovým poukazom na pobočke Slovenskej pošty, a. s., na účet, ktorý bol uvedený na poštovom poukaze. Poplatok bol zaplatený v posledný deň lehoty na zaplatenie spôsobom podľa § 12 ods. 1 písm. a) zákona o správnych poplatkoch.
2. diel Zachovanie lehoty, ak v posledný deň lehoty sa poplatok zaplatí v hotovosti alebo platobnou kartou na správnom orgáne
(9) Podľa § 12 ods. 1 písm. b) zákona o správnych poplatkoch lehota na zaplatenie poplatku je zachovaná, ak v posledný deň lehoty sa poplatok zaplatí v hotovosti alebo platobnou kartou na orgáne FS.
(10) V hotovosti, a to do 300 eur vrátane alebo platobnou kartou môže poplatník zaplatiť poplatok na orgáne FS prostredníctvom technického vybavenia prevádzkovateľa centrálneho systému evidencie poplatkov, ktorým je Slovenská pošta, a. s. (ďalej len „prevádzkovateľ systému“), ak orgán FS má pre tento spôsob platby poplatku vytvorené podmienky.
(11) Technickým vybavením pre tento spôsob zaplatenia je tzv. softvérová pokladňa a samoobslužný platobný kiosk (ďalej len „kiosk“).
(12) Orgány FS nemajú vytvorené podmienky na zaplatenie poplatku prostredníctvom softvérovej pokladne. Znamená to, že zaplatiť poplatok v hotovosti, resp. platobnou kartou do softvérovej pokladne úradu na orgánoch FS nie je možné.
(13) Zaplatenie poplatku je možné v hotovosti alebo platobnou kartou prostredníctvom kiosku, v ktorom je aktivovaný Katalóg vybraných služieb orgánov FS: Agenda Colných a Daňových úradov. Kiosk je umiestnený v budove Daňového úradu Bratislava na Ševčenkovej ulici alebo vo vybraných kioskoch umiestnených na úradoch Ministerstva vnútra SR (vzor potvrdenia o úhrade poplatku zakúpeného na kiosku je uvedený v prílohe č. 1 metodického pokynu).
(14) Vo všetkých kioskoch iných správnych orgánov je možné zaplatiť poplatok len na základe vygenerovaného PnÚ orgánom FS načítaním QR kódu a to z dôvodu, že na týchto kioskoch nie je aktivovaný Katalóg služieb orgánov FS.
(15) Ďalšou možnosťou úhrady je úhrada poplatku prostredníctvom mobilnej alebo webovej aplikácie eKolok, nazývanej aj Virtuálny kiosk Slovenskej pošty, a. s. Viac informácií k úhrade poplatku cez aplikácie je možné nájsť na stránke prevádzkovateľa systému. QR kód pre kiosk alebo aplikáciu eKolok sa nachádza v doručenom PnÚ. Na úhradu poplatku týmto spôsobom je možné použiť platobnú kartu (vzor PnÚ je uvedený v prílohe č. 1 metodického pokynu).
(16) Poplatník prostredníctvom mobilnej alebo webovej aplikácie si vie zakúpiť Potvrdenie o úhrade poplatku na požadovanú službu a predkladá ho na orgáne FS spolu so žiadosťou o vykonanie úkonu alebo k uskutočneniu konania. Vopred zakúpené Potvrdenie o úhrade poplatku je možné na orgánoch FS použiť pri podaniach doručených osobne alebo poštou do 30 dní odo dňa jeho zakúpenia (vzor potvrdenia o úhrade poplatku zakúpeného v Mobilnej aplikácii eKolok je uvedený v prílohe č. 1 metodického pokynu). Viac informácií k aplikáciám je možné nájsť na stránke prevádzkovateľa systému.
(17) Moment zaplatenia poplatku v týchto prípadoch nastáva:
- úhradou PnÚ vydaného orgánom FS v kiosku, cez mobilnú alebo webovú aplikáciu za požadovanú službu,
- predložením/doručením platného Potvrdenia o úhrade poplatku.
(18) Príklad č. 2
Poplatník podal dňa 3.1.2025 na orgán FS žiadosť o spoplatnený úkon, pričom pri podaní žiadosti poplatok nezaplatil. Orgán FS vyzval poplatníka na zaplatenie poplatku a spolu s výzvou mu doručil PnÚ. Poplatok je na základe doručenej písomnej výzvy splatný dňa 30.01.2025. Poplatník dňa 30.01.2025 zaplatil poplatok načítaním QR kódu s doručeného PnÚ na kiosku s aktivovanou agendou colných a daňových úradov. Poplatok bol zaplatený v posledný deň lehoty na zaplatenie spôsobom podľa § 12 ods. 1 písm. b) zákona o správnych poplatkoch.
3. diel Zachovanie lehoty, ak v posledný deň lehoty poplatník predloží platné potvrdenie o úhrade poplatku z technického zariadenia prevádzkovateľa systému umiestneného na pošte
(19) Podľa § 12 ods. 1 písm. c) zákona o správnych poplatkoch je lehota na zaplatenie poplatku zachovaná, ak v posledný deň lehoty poplatník predloží orgánu FS platné potvrdenie o úhrade poplatku z technického zariadenia prevádzkovateľa systému umiestneného na pošte.
(20) Potvrdenie o úhrade správneho poplatku (tzv. eKolok) si môže poplatník zakúpiť na vybraných pobočkách prevádzkovateľa systému, vydáva sa na základe poplatníkom zvolenej hodnoty bez uvedenia konkrétnej služby orgánu verejnej moci a je platné 2 roky odo dňa jeho zakúpenia (vzor potvrdenia o úhrade poplatku zakúpeného na pošte je uvedený v prílohe č. 1 metodického pokynu).
(21) Moment zaplatenia poplatku v týchto prípadoch nastáva: - predložením/doručením platného Potvrdenia o úhrade správneho poplatku zakúpeného na pošte orgánu FS. Ak poplatník doručuje Potvrdenie o úhrade správneho poplatku prostredníctvom poskytovateľa poštových služieb, poplatok je zaplatený v deň odovzdania potvrdenia na poštovú prepravu podľa ustanovenia § 27 ods. 3 zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok).
(22) Príklad č. 3
Poplatník dňa 3.1.2025 podal osobne na orgán FS žiadosť o spoplatnený úkon, pričom pri podaní žiadosti poplatok nezaplatil. Orgán FS poplatníka vyzval na zaplatenie poplatku spolu s vygenerovaným PnÚ. Poplatok je na základe doručenej výzvy splatný do 30.1.2025. Poplatník dňa 30.01.2025 zakúpil na pobočke pošty Potvrdenie o úhrade správneho poplatku (eKolok) na požadovanú hodnotu, ktoré v ten istý deň odovzdal na poštovú prepravu. Poplatníkom v tomto prípade bola dodržaná lehota na zaplatenie poplatku a to spôsobom podľa § 12 ods. 1 písm. c) zákona o správnych poplatkoch.
4. diel Zachovanie lehoty, ak v posledný deň lehoty sa poplatok odpíše z účtu poplatníka v banke alebo v pobočke zahraničnej banky
(23) Podľa § 12 ods. 1 písm. d) zákona o správnych poplatkoch je lehota zachovaná, ak v posledný deň lehoty sa poplatok odpíše z účtu poplatníka v banke alebo v pobočke zahraničnej banky.
(24) Moment zaplatenia poplatku nastáva:
- odpísaním platby z účtu poplatníka v banke alebo v pobočke zahraničnej banky poukázanej na účet prevádzkovateľa systému, ktorý je určený na platenie poplatkov.
(25) Orgány FS sú zapojené do centrálneho systému evidencie poplatkov preto poplatky platené poštovým poukazom, platobnou kartou, prevodom z účtu v banke alebo v pobočke zahraničnej banky sa platia na účet prevádzkovateľa systému.
5. diel Spoločné, zrušovacie a záverečné ustanovenia
(26) Tento metodický pokyn nadobúda účinnosť dňa 13. marca 2025.
Originál metodického pokynu si prečítate na tomto odkaze.
Príloha č. 1 k metodickému pokynu č. 2/SP/2025/MP
Vzor potvrdení o úhrade poplatku a PnÚ
Obrázok č. 1 - Potvrdenie o úhrade poplatku zakúpené na kiosku:
Obrázok č. 2 - Potvrdenie o úhrade poplatku zakúpené v Mobilnej aplikácii eKolok:
Obrázok č. 3 - Potvrdenie o úhrade správneho poplatku zakúpené na pošte:
Obrázok č. 4 - Platobný predpis na zaplatenie správneho poplatku vygenerovaný a doručený poplatníkovi (PnÚ):
Originál prílohy metodického pokynu si prečítate na tomto odkaze.
Zdroj: financnasprava.sk