1/SP/2025/MP Metodický pokyn k zákonu o správnych poplatkoch k postupu orgánov finančnej správy zapojených do centrálneho systému evidencie poplatkov, tzv. systému eKolok

1/SP/2025/MP Metodický pokyn k § 7, § 8, § 10 a § 17 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov k postupu orgánov finančnej správy zapojených do centrálneho systému evidencie poplatkov, tzv. systému eKolok
Obsah:
Úvod
1. diel Legislatívny rámec
2. diel Technické vybavenie inštalované na orgánoch FS
3. diel Platenie správnych poplatkov podľa sadzobníka a Katalóg služieb orgánov FS
4. diel Spôsob úhrady správnych poplatkov v podmienkach FS
5. diel Vznik poplatkovej povinnosti a splatnosť správnych poplatkov
6. diel Vrátenie správnych poplatkov alebo preplatkov poplatkov orgánmi FS
7. diel Odvody výnosu správnych poplatkov
8. diel Spoločné, zrušovacie a záverečné ustanovenia
Úvod
Orgány finančnej správy (ďalej len „orgány FS“) sú v súlade s § 7 ods. 3 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o správnych poplatkoch“) zapojené do centrálneho systému evidencie poplatkov (ďalej len „CSEP“) od 18.2.2015.
1. diel Legislatívny rámec
Zákon o správnych poplatkoch vo svojich ustanoveniach upravuje platenie, vedenie evidencie, zúčtovanie a vrátenie správnych poplatkov. Správne poplatky sa platia za úkony a konania, ktoré sú uvedené v sadzobníku správnych poplatkov, ktorý tvorí prílohu zákona o správnych poplatkoch (ďalej len „sadzobník“) pod jednotlivými položkami. Sadzobník bol spracovaný do číselníka správnych poplatkov (ďalej len „číselník“). V číselníku sú uvedené všetky úkony a konania, o ktoré môže poplatník požiadať orgány FS.
Slovenská pošta, a. s. má s Ministerstvom financií SR uzatvorenú Zmluvu o poskytovaní služby vedenia centrálnej evidencie, zúčtovania, vrátenia poplatkov a prevádzkovania centrálneho systému evidencie poplatkov (ďalej len „CSEP“).
Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky v súlade s podmienkami § 7 ods. 3 zákona o správnych poplatkoch uzatvorilo Zmluvu o umiestnení, prevádzkovaní technického vybavenia a o zapojení do centrálneho systému evidencie poplatkov (ďalej len „zmluva“) s prevádzkovateľom systému Slovenskou poštou, a. s. (ďalej len „prevádzkovateľ systému“). Zmluva nadobudla účinnosť nasledujúcim dňom po dni zverejnenia v centrálnom registri zmlúv, dňa 18.2.2015. Týmto dňom sa všetky orgány FS zapojili do CSEP.
2. diel Technické vybavenie inštalované na orgánoch FS
Prevádzkovateľ systému je povinný v zmysle ustanovenia § 18a ods. 1 písm. a) zákona o správnych poplatkoch zabezpečiť technické vybavenie a podmienky na vykonanie a spracovanie platieb správnych poplatkov.
Na orgánoch FS je z dostupného technického vybavenia prevádzkovateľa systému inštalovaná aplikácia Modul správy poplatkov (ďalej len „MSP“), prípadne čítačka eKolkov/QR kódov a vo vybranej budove Daňového úradu Bratislava aj samoobslužný platobný kiosk (ďalej len „kiosk“). Kiosk je zariadenie slúžiace na úhradu správnych a súdnych poplatkov. Kiosk umožňuje vykonanie platby správneho poplatku v hotovosti alebo platobnou kartou. Zariadenie má evidenčnú funkcionalitu a umožňuje evidovať údaje o vyžiadaných službách a zaplatených správnych poplatkoch.
3. diel Platenie správnych poplatkov podľa sadzobníka a Katalóg služieb orgánov FS
Správne poplatky sa platia za úkony a konania, ktoré sú uvedené v sadzobníku pod jednotlivými položkami. Číselník je odsúhlasená štruktúrovaná podoba sadzobníka poplatkov, ktorá vychádza z prílohy zákona o správnych poplatkoch. Číselník je vložený do informačného systému pre platby a evidenciu poplatkov, ktorého vlastníkom je prevádzkovateľ systému a slúži pre účtovanie a ako podklad pre spracovanie služieb z katalógu.
Katalóg služieb je vytvorený z číselníka prevodovým mostíkom tak, aby reálne zachytával životné situácie poskytované na jednotlivých orgánoch verejnej moci zapojených do CSEP. Služby sú zobrazované na technickom zariadení prevádzkovateľa systému.
Aktuálny číselník/katalóg služieb je zverejnený na webovom sídle finančnej správy www.financnasprava.sk > Infoservis > správne poplatky > v dokumente pod názvom Číselník poskytovaných spoplatnených služieb finančnou správou.
4. diel Spôsob úhrady správnych poplatkov v podmienkach FS
Spôsob úhrady správnych poplatkov sa odvíja od spôsobu podania spoplatneného podania. O spoplatnenú službu môže poplatník požiadať orgány FS buď elektronicky alebo osobne/poštou.
Požiadať elektronicky o spoplatnenú službu môžu poplatníci, ktorí komunikujú s orgánmi FS prostredníctvom Ústredného portálu verejnej správy (ďalej len „ÚPVS“) alebo prostredníctvom portálu finančnej správy (ďalej len „PFS“). Po odoslaní spoplatneného podania poplatníkom s vybranou spoplatnenou službou systém spracuje podanie a vytvorí doručenku k zaevidovanému podaniu a zašle do elektronickej schránky žiadateľa správu s vygenerovaným príkazom na úhradu (ďalej len „PnÚ“). Ak je podanie realizované z PFS, PnÚ sa vygeneruje aj do elektronickej schránky poplatníka na PFS a aj do elektronickej schránky poplatníka na ÚPVS. Ak je podanie realizované z ÚPVS, tak PnÚ sa vygeneruje len do elektronickej schránky na ÚPVS.
V správe PnÚ sú všetky potrebné informácie k zaplateniu správneho poplatku. Správny poplatok v prípade elektronického podania nie je možné uhradiť prostredníctvom vopred zakúpeného „Potvrdenia o úhrade správneho poplatku“.
Vygenerovaný PnÚ môže poplatník uhradiť nasledujúcimi spôsobmi:
- platobnou kartou prostredníctvom elektronickej schránky. Platba je spracovaná okamžite. Táto možnosť úhrady je najrýchlejší spôsob, ako vykonať online úhradu prostredníctvom e-schránky. Platbu kartou je možné realizovať len na ÚPVS,
- v samoobslužných platobných zariadeniach, tzv. kioskoch. Platba sa spáruje s podaním do jednej hodiny. Kiosky sú umiestnené na orgánoch verejnej moci, napr. na Daňovom úrade Bratislava, na vybraných pracoviskách Ministerstva vnútra SR, ďalej na vybraných pracoviskách Ministerstva spravodlivosti SR (na súdoch a prokuratúrach) a iných,
- prostredníctvom mobilnej aplikácie alebo webovej aplikácie eKolok, nazývanej aj Virtuálny kiosk Slovenskej pošty, a. s. Aplikáciu eKolok je možné stiahnuť z Google Play alebo Apple Store a vyplniť registračné údaje používateľa. Viac informácií k úhrade cez aplikáciu eKolok je možné nájsť na stránke prevádzkovateľa systému ako aj na webovom sídle finančnej správy www.financnasprava.sk >Infoservis>správne poplatky>v dokumente pod názvom Príloha č. 5. QR kód pre kiosk alebo aplikáciu eKolok sa nachádza v doručenom PnÚ. Na úhradu správneho poplatku podľa týchto spôsobov je možné použiť platobnú kartu,
- bankovým prevodom podľa uvedených inštrukcií alebo naskenovaním QR kódu cez mobilnú aplikáciu banky, platba správneho poplatku sa spáruje s podaním do troch pracovných dní,
- poštovým poukazom na vybraných pobočkách Slovenskej pošty, a. s., úhrada správneho poplatku sa spáruje s podaním do jednej hodiny. Táto možnosť úhrady je rýchla, avšak nevýhodou je potreba osobnej návštevy na pobočke Slovenskej pošty, a. s.
Spoplatnené podanie, ktoré doručuje poplatník osobne alebo poštou, môže uhradiť nasledujúcimi spôsobmi:
- potvrdením o úhrade správneho poplatku zakúpeným na vybraných pobočkách Slovenskej pošty, a. s. alebo potvrdením o úhrade zakúpeným na kiosku umiestnenom v budove Daňového úradu Bratislava alebo na ďalších vybraných kioskoch Ministerstva vnútra SR (v ktorých je aktivovaný Katalóg služieb orgánov FS) pred podaním žiadosti na základe zvolenej služby z agendy colných úradov a daňových úradov a jej úhrady platobnou kartou alebo v hotovosti alebo na základe orgánom FS vygenerovaného predpisu z MSP načítaním QR kódu. Pretože na orgánoch FS (s výnimkou kiosku umiestnenom v budove Daňového úradu Bratislava) nie sú inštalované technické zariadenia prevádzkovateľa, ako sú: kiosk a softvérová pokladňa, z uvedených dôvodov priamo na orgánoch FS, nie je možné uhradiť správny poplatok v hotovosti alebo platobnou kartou. Zoznam úradov Ministerstva vnútra SR s kioskami umiestnenými v blízkosti sídiel daňových a colných úradov je zverejnený na webovom sídle finančnej správy www.financnasprava.sk > Infoservis > správne poplatky > v dokumente pod názvom Príloha č.2,
- na základe PnÚ zaslaného správcom dane spolu s výzvou na úhradu správneho poplatku, PnÚ je možné zaplatiť nasledovnými spôsobmi:
- úhrada v samoobslužných platobných zariadeniach tzv. kioskoch,
- prostredníctvom mobilnej aplikácie alebo webovej aplikácie eKolok,
- bankovým prevodom,
- poštovým poukazom.
Bližší popis k uvedeným spôsobom úhrady je popísaný vyššie.
5. diel Vznik poplatkovej povinnosti a splatnosť správnych poplatkov
Správne poplatky, ktoré sa platia za úkony a konania orgánov FS podľa položiek sadzobníka, sú splatné pri podaní, ktoré smeruje k vykonaniu úkonu alebo k uskutočneniu konania (podaním zároveň vzniká poplatková povinnosť), s výnimkou poplatku podľa položky 2 písm. a) a písm. o) sadzobníka. V zmysle 1. bodu poznámky uvedenej v položke 2, sa poplatky podľa tejto položky vyberú po vykonaní úkonu na základe ústnej alebo písomnej výzvy.
Ak bolo orgánu FS doručené podanie, ktoré podlieha správnemu poplatku a správny poplatok nebol zaplatený pri podaní alebo v určenej výške, je splatný do 15 dní odo dňa doručenia písomnej výzvy na jeho zaplatenie v zmysle ustanovenia § 8 ods. 1 zákona o správnych poplatkoch.
6. diel Vrátenie správnych poplatkov alebo preplatkov poplatkov orgánmi FS
Pretože všetky orgány FS sú zapojené do CSEP, vrátenie správneho poplatku alebo preplatku poplatku v zmysle ustanovenia § 10 ods. 3 písm. b) zákona o správnych poplatkoch realizuje prevádzkovateľ systému, na základe odpisu právoplatného rozhodnutia orgánu FS o vrátení správneho poplatku podľa § 10 ods. 1, ods. 2 alebo ods. 5 zákona o správnych poplatkoch.
Orgán FS zašle v zmysle § 10 ods. 3 písm. b) zákona o správnych poplatkoch odpis právoplatného rozhodnutia o vrátení správneho poplatku alebo preplatku poplatku vydaného podľa § 10 ods. 1, ods. 2 alebo ods. 5 (ďalej len „rozhodnutie“) na realizáciu prevádzkovateľovi systému. Prevádzkovateľ systému odo dňa doručenia právoplatného odpisu rozhodnutia vráti poplatníkovi správny poplatok do 30 dní.
7. diel Odvody výnosu správnych poplatkov
Odvod výnosov správnych poplatkov upravuje ustanovenie § 17 zákona o správnych poplatkoch. Poplatky sú príjmom štátneho rozpočtu, rozpočtov vyšších územných celkov alebo rozpočtov obcí podľa toho, ktorý správny orgán vykonal úkon alebo uskutočnil konanie.
Odvod výnosu správnych poplatkov správnych orgánov zapojených do CSEP podľa § 17 ods. 3 zákona o správnych poplatkoch realizuje prevádzkovateľ systému. V zmysle citovaného ustanovenia prevádzkovateľ systému odvádza na príjmový účet štátneho rozpočtu sumy správnych poplatkov vždy do konca nasledujúceho mesiaca po mesiaci, v ktorom tieto sumy prijal.
8. diel Spoločné, zrušovacie a záverečné ustanovenia
Tento metodický pokyn nadobúda účinnosť dňa 25. februára 2025.
Originál informácie si prečítate na tomto odkaze.
Zdroj: financnasprava.sk