20. 8. 2018
Zo života účtovníka: Náklady na reklamnú kampaň vedia potrápiť...
Hovorí vám niečo pojem náklady alebo výnosy budúcich období? Určite áno. Všetci, čo účtujeme, takéto položky dôverne poznáme. Určite ste už niekedy riešili dilemu, či nejaký náklad alebo výnos treba časovo rozlíšiť alebo nie.
PROBLÉM:
Účtovanie nákladov na reklamnú kampaň fakturovanú na prelome rokov.
ČO HOVORÍ ZÁKON?
Na začiatok pre zopakovanie. Čo nám hovoria Postupy účtovania pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva?
V § 5 Časové rozlíšenie nákladov a výnosov, Opatrenie MF SR zo 16. decembra 2002 č. 23054/2002-92, sa dočítame, že základným kritériom, ktoré musíme rešpektovať pri časovom rozlíšení nákladov alebo výnosov je a musí byť splnený súčasne, že je známy ich vecný obsah, suma a je určené obdobie, ktorého sa týkajú. Posledné kritérium je podstatne rozhodujúce. Cenu viac menej vždy vieme, ale ešte je dôležitý vecný obsah, pretože to, čo na druhej strane časovo nerozlišujeme sú (v zmysle § 56 ods. 6 postupov účtovania) napríklad náklady:
- na prípravu a zábeh výkonov,
- spojené so zlúčením, splynutím a rozdelením spoločností a so zmenou ich právnej formy,
- na získanie vlastného imania (upisovanie nových akcií a iné zvyšovanie vlastného imania a s tým súvisiace náklady, ako napríklad notárske poplatky a súdne poplatky, provízie maklérom, prospekt emitenta cenných papierov),
- na školenia a semináre,
- na marketingové a iné štúdie,
- na prieskum trhu,
- na získanie noriem a certifikátov,
- na uvedenie výrobkov na trh,
- na reštrukturalizáciu a reorganizáciu podniku alebo časti podniku,
- na rozšírenie výroby,
- na reklamu a propagáciu, pokuty, penále, manká a škody, ako aj ostatné náklady podobného charakteru.
Tieto položky sa účtujú do nákladov v tom účtovnom období, v ktorom vznikli.
Treba však vziať do úvahy, podľa výkladu Finančného riaditeľstva SR, že ak sú niektoré tieto služby vopred platené, napríklad platené nájomné reklamných plôch, vysielacieho času, inzertného priestoru, časovo sa rozlišujú.
- 56 ods. 14 Účty časového rozlíšenia, Opatrenie MF SR zo 16. decembra 2002 č. 23054/2002-92 umožňuje v niektorých prípadoch, najmä mikroúčtovnej jednotke, že nemusí náklady a výnosy na konci roka časovo rozlišovať. Odporúča sa však stanoviť si v smernici hladinu významnosti. Týka sa to položiek viac menej pravidelne sa opakujúcich na prelome rokov nevýznamného charakteru, takže túto otázku musíte riešiť aj tu.
Keď budete tento fenomén posudzovať z hľadiska daňovej uznateľnosti, nezabudnite si uvedomiť, že niektoré služby, aby boli daňovo uznané, musia byť zaplatené, aj keď budú z hľadiska účtovného nákladovou položkou posudzovaného účtovného obdobia. Trošku sa to od roku 2015 oproti minulosti skomplikovalo no nie?
Napriek tomu, že som všetko toto dobre vedela, pri účtovaní niektorých položiek nákladov alebo výnosov som sa prinajmenšom zapotila. Viem, že mnohí z vás majú problém so správnym zaúčtovaním dopredu zaplatenej reklamy najmä na prelome rokov.
NA ČO SI DAŤ POZOR?
Pokiaľ budete reklamnú kampaň platiť dopredu, je potrebné ju časovo rozlišovať. Musíte však vedieť obdobie, v ktorom bude poskytovaná.