Semináre

  • Semináre
  • Videoškolenia
  • Články
  • Lektori
  • Spolupráca
  • Kontakt
  • 17. 10. 2019

    Konsolidovaná účtovná závierka

     

    Po vstupe SR do EÚ boli do národnej legislatívy prevzaté mnohé Nariadenia Európskeho Parlamentu, Rady (ES) a Smernice EÚ, ktorými sa stanovujú povinností pre jednotlivé účtovné jednotky. K týmto patrí aj vymedzenie kritérií a podmienok pre zostavenie konsolidovanej účtovnej závierky, s ktorými sa spája najmä správne zodpovedanie nasledovných otázok:             

    1. Kto má povinnosť zostaviť konsolidovanú účtovnú závierku?
    • konsolidovanú účtovnú závierku zostavuje materská účtovná jednotka a to za skupinu účtovných jednotiek (bez ohľadu na ich sídlo) v súlade s § 22 zákona o účtovníctve ak:
    • je obchodnou spoločnosťou, štátnym podnikom alebo družstvom,
    • má rozhodujúci vplyv v inej obchodnej spoločnosti/účtovnej jednotke za podmienok ustanovených zákonom o účtovníctve.
    1. Podľa čoho sa zostavuje konsolidovaná účtovná závierka?
    • zostavuje sa podľa medzinárodných účtovných štandardov IAS/IFRS
    1. Na čo slúži konsolidovaná účtovná závierka?
    • poskytuje základné informácie o konsolidovanom celku (t. j. o skupine účtovných jednotiek a je zdrojom informácií ako pre externých užívateľov, tak aj pre interné potreby manažérov materskej účtovnej jednotky a ostatných účtovných jednotiek zahŕňaných do konsolidovaného celku,
    • na rozdiel od individuálnej účtovnej závierky, konsolidovaná účtovná závierka nie je základom pre výpočet dane z príjmu ani pre výpočet výšky podielov na zisku.
    1. Kedy materská účtovná jednotka nemá povinnosť zostaviť konsolidovanú účtovnú závierku?
    • je to najmä v prípadoch, ak:

    a) ku dňu, ku ktorému sa zostavuje konsolidovaná účtovná závierka na základe individuálnej účtovnej závierky materskej účtovnej jednotky a individuálnych účtovných závierok všetkých jej dcérskych účtovných jednotiek, nie sú splnené aspoň dve z týchto podmienok:

    1. celková suma majetku materskej a jej dcérskych účtovných jednotiek je väčšia ako 24 000 000 €,
    2. čistý obrat materskej a dcérskych účtovných jednotiek je vyšší ako 48 000 000 €,
    3. priemerný prepočítaný počet zamestnancov materskej a dcérskych účtovných jednotiek za účtovné obdobie presiahol 250.

    b) ku dňu, ku ktorému sa zostavuje konsolidovaná účtovná závierka, za konsolidovaný celok po konsolidácii kapitálu, konsolidácii vzájomných vzťahov medzi účtovnými jednotkami, konsolidácii výsledku hospodárenia a konsolidácii nákladov a výnosov nie sú splnené aspoň dve z týchto podmienok:

    1. celková suma majetku materskej a jej dcérskych účtovných jednotiek je väčšia ako 20 000 000 €,
    2. čistý obrat materskej a dcérskych účtovných jednotiek je vyšší ako 40 000 000 €,
    3. priemerný prepočítaný počet zamestnancov materskej a dcérskych účtovných jednotiek za účtovné obdobie presiahol 250.

    Tieto a mnohé ďalšie kritériá konsolidácie, posudzovanie jednotlivých účtovných jednotiek, výnimky a oslobodenia z konsolidácie, konsolidačné operácie (konsolidácia kapitálu, eliminácie vzájomných položiek, postupy pri zmene miery vplyvu v spoločnostiach) sú obsahom prednášky „Konsolidovaná účtovná závierka“.

     

    Článok pre Vás pripravila:

    Ing. Zdenka Kováčová, manažérka pre projekty                   

     

    Mohlo by vás zaujímať

    17/DZPaU/2025/I Informácia o novele zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (Čl. VII zákona č. 109/2025 Z. z.)

    Národná rada Slovenskej republiky dňa 16. apríla 2025 schválila zákon č. 109/2025 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešn...

    3/DPH/2025/IM Informácia k postupu tuzemskej zdaniteľnej osoby pri oneskorenej registrácii pre  DPH za platiteľa dane v prípade dosiahnutia obratu 49 790 eur pred 31.12.2024 a žiadosťou o registráciu podanou po 1.1.2025

    Táto informácia je určená pre tuzemské zdaniteľné osoby, ktoré dosiahli za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov obrat 49 790 eur pred 1. 1. 2025 a žiadosť o regis...

    Finančná správa predstavila podnikateľom princípy fungovania elektronickej fakturácie

    Finančná správa SR intenzívne komunikuje o pripravovanom systéme efaktúra s podnikateľským sektorom. Revolučná zmena vo fakturáciách, ktorú štát plánuje spustiť v roku 2027 zjednoduší aj sprehľadní...

    ;

    Vyplňte krátky formulár a my vás budeme kontaktovať.

    Odoslaním formulára dávate súhlas so  spracovaním osobných údajov

    Priamy kontakt
    Peter Chochol
    riaditeľ Úseku obchodu
    obchod@sfera.sk
    +421 2 50213142
    Priamy kontakt
    Lucia Hacurová
    manažérka pre komunikáciu
    Lucia.Hacurova@sfera.sk
    +421 904 430 629
    Priamy kontakt
    Chochol Peter
    riaditeľ Úseku obchodu
    obchod@sfera.sk
    +421 2 50213142
    Tieto stránky sú chránené reCAPTCHA a spoločnosťou Google a platia Pravidlá ochrany osobných údajovZmluvné podmienky.

    You are using an outdated browser. You can update it on this page.