Semináre

  • Semináre
  • Videoškolenia
  • Články
  • Lektori
  • Spolupráca
  • Kontakt
  • Daňové Účtovné E-kasa Elektronická fakturácia Daň z pridanej hodnoty

    27. 6. 2025

    6/DPH/2025/IM Najčastejšie otázky a odpovede k vyhotoveniu „bločku z e-kasy“ do hodnoty 400 eur a k odpočítaniu dane z nej platiteľom DPH od 1.1. 2025

    Táto informácia je určená pre platiteľov DPH, ktorí pri predaji tovaru alebo služby sú povinní vyhotovovať pokladničný doklad z pokladnice e-KASA klient podľa zákona č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice (ďalej len ,,zákon o ERP“), ale taktiež pre ich zákazníkov – platiteľov DPH, ktorí si na základe týchto dokladov uplatňujú odpočítanie dane.

    Podľa § 72 ods. 1 zákona o DPH je platiteľ povinný vyhotoviť faktúru, resp. zjednodušenú faktúru pri dodaní tovaru alebo služby s miestom dodania v tuzemsku pre zdaniteľnú osobu alebo právnickú osobu, ktorá nie je zdaniteľnou osobou. Od 1.1.2025 došlo na základe článku I zákona č. 102/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej len ,,zákon o DPH“) a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony k zníženiu hodnoty, do ktorej sa doklad vyhotovený pokladnicou e-KASA klient a tankovacím automatom považuje na účely DPH za zjednodušenú faktúru. Od 1.1.2025 zjednodušenou faktúrou podľa § 74 ods. 3 písm. b) zákona o DPH je doklad vyhotovený pokladnicou e-KASA klient podľa zákona o ERP, ak cena tovaru alebo služby vrátane dane nie je viac ako 400 eur, a doklad vyhotovený tankovacím automatom pre bezobslužné čerpanie pohonných látok, ak cena tovaru vrátane dane uhradená elektronickým platobným prostriedkom nie je viac ako 400 eur. Doklad nemusí obsahovať údaje podľa § 74 ods. 1 písm. b) zákona o DPH (t. j. identifikačné údaje o príjemcovi tovaru alebo služby) a jednotkovú cenu podľa § 74 ods. 1 písm. g) zákona o DPH. Hodnota 400 eur, do ktorej sa doklad vyhotovený pokladnicou e-KASA klient považuje za zjednodušenú faktúru, je rovnaká bez rozdielu, či zákazník zaplatí v hotovosti alebo inými platobnými prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť (i to je rozdiel oproti stavu platnému do 31.12.2024). Na druhej strane, odberateľ – platiteľ, v prospech ktorého bol iným platiteľom vyhotovený doklad z pokladnice e-KASA klient, ktorý neobsahuje identifikačné údaje o príjemcovi tovaru alebo služby a ani jednotkovú cenu, môže si na základe § 51 ods. 1 písm. a) zákona o DPH uplatniť právo na odpočítanie z nakúpeného tovaru resp. služby na základe tohto dokladu, len v tom prípade, ak cena tovaru alebo služby vrátane dane nie je viac ako 400 eur, t. j. ak má zjednodušenú faktúru, pri splnení ostatných podmienok § 49 - § 51 zákona o DPH.

    K uvedenej problematike prinášame niekoľko odpovedí na otázky daňových subjektov: 

    Príklad č. 1

    Autoservis – platiteľ DPH poskytol zákazníkovi (platiteľovi DPH) službu - opravu firemného vozidla v cene 399 eur vrátane 23 % DPH (t. j. základ dane 324,39 eur a daň 74,61 eur), pričom zákazník za túto službu zaplatil v hotovosti. Autoservis vyhotovil doklad z e-kasy, ktorý neobsahoval identifikačné údaje kupujúceho a jednotkovú cenu bez dane. Neporušil autoservis zákon o DPH, ak pre zákazníka – platiteľa vyhotovil takýto doklad a nie faktúru zo všetkými povinnými náležitosťami vrátane identifikačných údajov zákazníka? Môže si zákazník z tohto dokladu uplatniť odpočítanie dane?

    Odpoveď:

    Autoservis neporušil ani zákon o ERP ani zákon o DPH, ak pre zákazníka vyhotovil predmetný doklad z pokladnice e-KASA klient. Keďže cena služby vrátane dane nie je viac ako 400 eur, daný doklad zároveň predstavuje zjednodušenú faktúru v zmysle § 74 ods. 3 písm. b) zákona o DPH. Zákazník, platiteľ DPH si môže z tejto zjednodušenej faktúry odpočítať daň pri splnení ostatných podmienok § 49 až § 51 zákona o DPH.

    Príklad č. 2

    Platiteľ DPH prevádzkujúci bufet predložil po skončení mesiaca externej účtovníčke doklady na zaúčtovanie a vyhotovenie daňového priznania k DPH. Medzi predloženými dokladmi je aj doklad z e-kasy z obchodného reťazca za nákup potravín do bufetu v celkovej cene 449 eur vrátane 5 % a 19 % DPH, ktorý neobsahuje identifikačné údaje kupujúceho a jednotkovú cenu bez dane. Môže si platiteľ odpočítať daň z daného dokladu?

    Odpoveď:

    Nie. Vzhľadom k tomu, že cena tovaru vrátane dane je viac ako 400 eur, predmetný doklad z pokladnice e-KASA klient neobsahujúci identifikačné údaje prijímateľa tovaru a jednotkovú cenu bez dane nie je na účely zákona o DPH zjednodušenou faktúrou a preto si platiteľ nemôže z neho odpočítať daň.

    Príklad č. 3

    Platiteľ DPH účtujúci v podvojnom účtovníctve bude mať vystavený doklad z e-kasy za tovar do 400 eur vrátane DPH, ktorý neobsahuje identifikačné údaje kupujúceho a jednotkovú cenu bez dane. Má spôsob jeho úhrady, či je zaplatený v hotovosti alebo platobnou kartou, vplyv na odpočítanie DPH z tohto dokladu?

    Odpoveď:

    Nie. V uvedenom prípade ide o doklad z pokladnice e-KASA klient, ktorý sa považuje za zjednodušenú faktúru vyhotovenú podľa § 74 ods. 3 písm. b) zákona o DPH, pričom spôsob platby nemá na odpočítanie dane žiadny vplyv. Odberateľ – platiteľ DPH si môže uplatniť odpočítanie dane, ak spĺňa aj ostatné podmienky uvedené v § 49 - § 51 zákona o DPH.

    Príklad č. 4

    Veľkosklad s elektroinštalačným materiálom vyhotovil pre obchodnú spoločnosť – platiteľa DPH pri predaji tovaru v cene 1 230 eur uhradeným platobnou kartou doklad z e-kasy. Na tomto doklade z e-kasy sú však uvedené všetky stanovené náležitosti faktúry podľa § 74 ods. 1 zákona o DPH vrátane identifikačných údajov o príjemcovi tovaru, t. j. vrátane jeho obchodného mena, adresy jeho sídla, jeho SK IČ DPH a jednotkovej ceny bez dane. Je možné akceptovať takýto doklad na uplatnenie DPH na vstupe u odberateľa?

    Odpoveď:

    Áno; ak doklad vyhotovený pokladnicou e-KASA klient obsahuje všetky náležitosti faktúry uvedené v § 74 ods. 1 zákona o DPH, vrátane náležitostí uvedených písm. b) a písm. g) - t. j. aj identifikačné údaje príjemcu spolu s jeho IČ DPH a jednotkovú cenu bez dane, potom tento doklad už nie je zjednodušenou faktúrou, ale „riadnou“ faktúrou, pri ktorej sa nesleduje hodnota 400 eur. Ak odberateľ spĺňa podmienky uvedené v § 49 až § 51 zákona o DPH, môže si z nej uplatniť odpočítanie dane.

    Príklad č. 5

    Obchod – stavebniny (platiteľ DPH), za predaj tovaru v hotovosti, resp. platbe platobnou kartou, ak je kumulatívna hodnota predaného tovaru nad 400 eur, aby dodržal zákon o DPH a zákon o ERP vyhotovuje podnikateľom a právnickým osobám faktúru so všetkými stanovenými náležitosťami a k nej bloček z e-kasy podľa § 8 ods. 2 zákona o ERP, na ktorom už nie je „rozpísaný“ predaný tovar, ale len text „úhrada faktúry“ a celková suma platenej ceny bez vyčíslenia DPH. Musí obchod – stavebniny takto postupovať aj v prípade, ak tovar napr. v hodnote 500 eur kupuje súkromná osoba – občan?

    Odpoveď:

    Nie. Platiteľ pri takomto spôsobe predaja tovaru (resp. služby) občanovi, nie je v zmysle § 72 zákona o DPH povinný pre neho vyhotoviť faktúru so stanovenými náležitosťami na účely zákona o DPH (účtovný doklad ako taký áno). T .j. za predaj tovaru v hotovosti, resp. platbe platobnou kartou občanovi vyhotoví „klasický bloček“ - doklad z pokladnice e-KASA klient, bez rozdielu, či jeho hodnota je pod 400 eur, resp. nad 400 eur. 

    Príklad č. 6

    Konateľ spoločnosti (platiteľ DPH ) nakupoval v hotovosti materiál na zákazku v hodnote do 400 eur. Bloček z e- kasy však stratil. Obrátil sa na predajcu a ten mu vytlačil kópiu bločku z e-kasy. Môže si spoločnosť na základe takéhoto dokladu uplatniť odpočet DPH?

    Odpoveď:

    Nie. Ak ide o kópiu dokladu z pokladnice e-KASA klient, doklad nespĺňa povinné náležitosti pokladničného dokladu (napr. neobsahuje QR kód) podľa zákona o ERP a teda sa nepovažuje ani za zjednodušenú faktúru podľa § 74 ods. 3 písm. b) zákona o DPH; z tohto dokladu nie je možné odpočítať daň.

    Poznámka: V tomto prípade pochybil aj predajca, pretože v zmysle § 8 ods. 1 a 5 zákona o ERP je podnikateľ oprávnený vydať kupujúcemu iba jeden originál pokladničného dokladu vyhotovený pokladnicou e-KASA klient a to len po prijatí tržby za predaný tovar alebo za poskytnutú službu a kópiu pokladničného dokladu nesmie kupujúcemu odovzdať. Uvedené platí aj v prípade, keď sa kupujúci dožaduje vyhotovenia náhradného dokladu o zaplatení z dôvodu straty vydaného pokladničného dokladu.

    Príklad č. 7

    Platiteľ podnikajúci v stavebníctve po skončení mesiaca doniesol externej účtovníčke účtovné doklady na zaúčtovanie a vyhotovenie daňového priznania k DPH za príslušný kalendárny mesiac. Medzi bločkami e-KASY, bol aj doklad za nákup materiálu v cene 123 eur s rozpisom základu dane, 23 % sadzby DPH a výšky DPH od slovenského dodávateľa, ktorého identifikačné údaje boli uvedené na tomto bločku okrem jeho identifikačného čísla pre DPH. Miesto neho bolo na bločku uvedené: „IČ DPH = DIČ“. Mohol byť takto vyhotovený doklad z e-kasy; možno si z neho odpočítať daň? Keď si účtovníčka v čase vyhotovovania daňového priznania overovala na webovej stránke finančnej správy tohto dodávateľa, tak v čase predaja tohto tovaru bol už platiteľom DPH a mal aj pridelené identifikačné číslo pre DPH - SK IČ DPH.

    Odpoveď:

    V praxi môže nastať uvedená situácia. Ide o prípad, keď zdaniteľná osoba sa stane platiteľom DPH z titulu presiahnutia obratu 62 500 eur, podá žiadosť o registráciu za platiteľa DPH, ale kým jej daňový úrad pridelí identifikačné číslo pre DPH na účely vyhotovenia dokladu z pokladnice e-KASA klient (bločku z e-kasy) sa za identifikačné číslo pre DPH považuje DIČ – upravuje to § 74 ods. 5 zákona o DPH a § 7a ods. 11 a § 8 ods. 1 písm. b) zákona o ERP. Odberateľ - platiteľ DPH má nárok na odpočítanie dane z tohto dokladu pri splnení ostatných podmienok § 49 - § 51 zákona o DPH. 

    Zmena výšky hodnoty dokladu vyhotoveného pokladnicou e-KASA klient, ktorý sa považuje za zjednodušenú faktúru podľa § 74 ods. 3 písm. b) zákona o DPH, má vplyv aj na uplatnenie daňového režimu pri dodaní poľnohospodárskych plodín a určitých tovarov zo železa a ocele (§ 69 ods. 12 písm. f) a písm. g) zákona o DPH) medzi platiteľmi, ktorí majú pridelené IČ DPH podľa § 4, § 4b alebo § 5 (ďalej len platiteľ, ktorý má pridelené IČ DPH). Ak platiteľ, ktorý má pridelené IČ DPH, za predaj týchto vybraných komodít vyhotoví pre zákazníka - platiteľa, ktorý má pridelené IČ DPH zjednodušenú faktúru v súlade so zákonom o DPH, potom voči nemu neuplatní prenos daňovej povinnosti, ale tieto komodity zdaní bežným spôsobom.

    Príklad č. 8

    Predajňa potravín (platiteľ, ktorý má pridelené IČ DPH) za predaj ryže vyhotovila podnikateľovi (platiteľovi, ktorý má pridelené IČ DPH), ktorý prevádzkuje reštauráciu doklad z e-kasy – zjednodušenú faktúru v celkovej sume 119 eur vrátane 19 % DPH (t. j. základ dane 100 eur a daň 19 eur). Postupovala predajňa potravín pri zdanení predaja ryže inému platiteľovi správne? Nemala mu predaj ryže fakturovať s prenosom daňovej povinnosti, keďže ide o predaj medzi dvoma platiteľmi DPH a ryža je tovarom, ktorý patrí do kapitoly 10 Spoločného colného sadzobníka?

    Odpoveď:

    Predajňa potravín postupovala správne. Vzhľadom k tomu, že za predaj daného tovaru vyhotovila doklad z pokladnice e-KASA klient, ktorého cena vrátane dane nie je viac ako 400 eur – t. j. zjednodušenú faktúru podľa § 74 ods. 3 písm. b) zákona o DPH, oprávnene zdanila ryžu bežným spôsobom; (t. j. prenos daňovej povinnosti na odberateľa podľa § 69 ods. 12 písm. f) zákona o DPH sa v takomto prípade neuplatní).

    Príklad č. 9

    Môže si poľnohospodárske družstvo, (ktoré je platiteľom, ktorý má pridelené IČ DPH) odpočítať daň vyčíslenú na ,,bločku z e-kasy“ za kúpu železného pletiva na oplotenie pre dobytok, ktorý je vyhotovený dňa 7. 5. 2025, na celkovú cenu 750 eur s vyčísleným základom dane 609,76 eur a 23 % DPH v sume 140,24 eur? Bloček neobsahuje identifikačné údaje príjemcu tovaru ani jednotkovú cenu bez dane. Predávajúci v čase predaja pletiva bol tiež platiteľom, ktorý má pridelené IČ DPH.

    Odpoveď:

    Nie, v danom prípade si poľnohospodárske družstvo nemôže odpočítať daň vyčíslenú na doklade vyhotovenom pokladnicou e-KASA klient, pretože bola predávajúcim neoprávnene uplatnená. V tomto prípade bol predávajúci povinný voči kupujúcemu uplatniť prenos daňovej povinnosti podľa § 69 ods. 12 písm. g) zákona o DPH, keďže ide o tovar patriaci do položky 7314 Spoločného colného sadzobníka a cena tovaru s DPH je vo výške vyššej ako 400 eur, t. j. vyššej ako stanovuje § 74 ods. 3 písm. b) zákona o DPH. Poľnohospodárske družstvo je povinné platiť daň z tohto nákupu, ktorú vypočíta formou „samozdanenia“, zo základu dane 609,76, eur a len túto daň, ktorú samé takto uplatní, si môže odpočítať pri splnení podmienok § 49 - § 51 zákona o DPH.

    Originál informácie si prečítate na tomto odkaze.

    Zdroj: financnasprava.sk

    Odložená daň v roku 2025

    Ing. Mária Cvečková, CA

    Mohlo by vás zaujímať

    1/ORP/2025/IM Stiahnutie identifikačných a autentifikačných údajov pri on-line registračnej pokladnici

    Informácia je určená pre podnikateľov, ktorí požiadali o pridelenie kódu pokladnice e-kasa klient a to konkrétne pre on-line registračnú pokladnicu (ďalej „ORP“) a majú povinnosť si stiahnuť inicia...

    20/DZPaU/2025/I Informácia o novele zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov (o profesionálnych náhradných rodičoch)

    20/DZPaU/2025/I Informácia o novele zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (zákon č. 141/2025 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 376/2022 Z. z. o profesionálnyc...

    5/DPH/2025/IM Najčastejšie otázky a odpovede k uplatňovaniu osobitnej úpravy oslobodenia od dane pre malý podnik

    Táto informácia je určená pre tuzemských dodávateľov tovaru alebo poskytovateľov služieb, ktorí uvažujú využiť osobitnú úpravu uplatňovania oslobodenia od dane pre malý podnik (ďalej len „osobitná...

    ;

    Vyplňte krátky formulár a my vás budeme kontaktovať.

    Odoslaním formulára dávate súhlas so  spracovaním osobných údajov

    Priamy kontakt
    Peter Chochol
    riaditeľ Úseku obchodu
    obchod@sfera.sk
    +421 2 50213142
    Priamy kontakt
    Lucia Hacurová
    manažérka pre komunikáciu
    Lucia.Hacurova@sfera.sk
    +421 904 430 629
    Priamy kontakt
    Chochol Peter
    riaditeľ Úseku obchodu
    obchod@sfera.sk
    +421 2 50213142
    Tieto stránky sú chránené reCAPTCHA a spoločnosťou Google a platia Pravidlá ochrany osobných údajovZmluvné podmienky.

    You are using an outdated browser. You can update it on this page.