Semináre

  • Semináre
  • Videoškolenia
  • Články
  • Lektori
  • Spolupráca
  • Kontakt
  • Daňové Základ dane

    14. 6. 2024

    20/DZPaU/2024/MU Usmernenie k oslobodeniu príjmov z reklám určených na charitatívne účely od dane a k súvisiacim úpravám základu dane

    Finančné riaditeľstvo SR vydáva usmernenie na zabezpečenie jednotného postupu pri oslobodzovaní príjmov z reklám určených na charitatívne účely plynúcich vybraným právnym formám daňovníkov nezaložených alebo nezriadených na podnikanie od dane a k úprave základu dane súvisiacej s úhradou týchto príjmov.

    1. Právny rámec 

    Zákonom č. 344/2017 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, sa v článku I tohto zákona s účinnosťou od 1.1.2018 zmenil a doplnil zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o dani z príjmov“) a legislatívne sa upravila možnosť oslobodenia príjmov z reklám, ktoré sú určené na charitatívne účely, od dane.

    Zákonom č. 530/2023 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšením stavu verejných financií (ďalej len „zákon č. 530/2023 Z. z.“), sa s účinnosťou od 1.1.2024 mení a dopĺňa zákon o dani z príjmov a dochádza k rozšíreniu skupiny daňovníkov, ktorí môžu byť prijímateľmi oslobodených príjmov z reklám určených na charitatívne účely a zároveň sa zvyšuje maximálna výška uvedených príjmov, ktoré môžu byť oslobodené od dane.

    Podľa všeobecného pravidla uvedeného v § 13 ods. 1 písm. a) zákona o dani z príjmov sú od dane oslobodené príjmy (výnosy) daňovníkov nezaložených alebo nezriadených na podnikanie plynúce z činnosti, na ktorej účel títo daňovníci vznikli alebo ktorá je ich základnou činnosťou vymedzenou osobitným predpisom.
    Oslobodenie od dane podľa § 13 ods. 1 písm. a) zákona o dani z príjmov v znení účinnom do 31.12.2017 sa nevzťahovalo na príjmy daňovníkov podľa § 12 ods. 3 zákona o dani z príjmov z predaja majetku, príjmy z nájomného, príjmy z reklám a príjmy z členských príspevkov, ak nie sú oslobodené podľa § 13 ods. 1 písm. b) až g) alebo odseku 2, príjmy na základe zmluvy o sponzorstve v športe, príjmy z činností, ktoré sú podnikaním a príjmy, z ktorých sa daň vyberá podľa § 43.

    Podľa § 13 ods. 1 písm. g) doplneného do zákona o dani z príjmov sú s účinnosťou od 1.1.2018 oslobodené od dane príjmy z reklám, ktoré sú určené na charitatívne účely, plynúce daňovníkom uvedeným v § 12 ods. 3 písm. a) zákona o dani z príjmov, pričom tieto príjmy je daňovník povinný použiť len na účel vymedzený v § 50 ods. 5, a to najneskôr do konca roka nasledujúceho po roku, v ktorom tieto príjmy daňovník prijal; ak daňovník do uplynutia tejto lehoty nepoužije príjmy z reklám oslobodené od dane na účel vymedzený v § 50 ods. 5 zákona o dani z príjmov, je povinný zahrnúť tieto príjmy alebo ich nepoužitú časť do základu dane najneskôr v zdaňovacom období, v ktorom uplynie táto lehota.

    V súvislosti s oslobodením príjmov z reklám, ktoré sú určené na charitatívne účely, boli doplnené ustanovenia § 17 ods. 3 písm. m) a § 17 ods. 19 písm. i) zákona o dani z príjmov a upravené existujúce ustanovenia § 12 ods. 3 písm. a) a § 13 ods. 1 písm. a) a písm. g) zákona o dani z príjmov.

    2. Podmienky pre oslobodenie príjmov od dane

    V súlade s § 13 ods. 1 písm. g) zákona o dani z príjmov v znení účinnom od 1.1.2024 sú od dane oslobodené príjmy z reklám, ktoré sú určené na charitatívne účely, najviac do výšky 30 000 eur za príslušné zdaňovacie obdobie u daňovníkov uvedených v § 12 ods. 3 písm. a) zákona o dani z príjmov. Takýto daňovník je povinný  tieto príjmy použiť len na účel vymedzený v § 50 ods. 5 zákona o dani z príjmov, a to najneskôr do konca roka nasledujúceho po roku, v ktorom tieto príjmy daňovník prijal. 

    Poznámka:
    Podľa ustanovenia § 13 ods. 1 písm. g) zákona o dani z príjmov v znení účinnom do 31.12.2023 bolo možné oslobodiť od dane príjmy (výnosy) daňovníkov uvedených v § 12 ods. 3 písm. a) zákona o dani z príjmov z reklám, ktoré sú určené na charitatívne účely, najviac do výšky 20 000 eur za príslušné zdaňovacie obdobie.

    Keďže zákon o dani z príjmov neobsahuje ustanovenie vymedzujúce pojem „reklama“, na účely uplatnenia § 13 ods. 1 písm. g) zákona o dani z príjmov sa vychádza zo zákona č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a  doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o reklame“).
    Reklamou sa podľa § 2 ods. 1 písm. a) zákona o reklame rozumie predvedenie, prezentácia alebo iné  oznámenie v každej podobe súvisiace s obchodnou, podnikateľskou alebo inou zárobkovou činnosťou s cieľom uplatniť produkty na trhu. Produktom sa podľa § 2 ods. 1 písm. b) zákona o reklame rozumie tovar, služby, nehnuteľnosti, obchodné meno, ochranná známka, označenie pôvodu výrobkov a iné práva a záväzky súvisiace s podnikaním. Ustanovenie § 2 ods. 2 zákona o reklame obsahuje tiež vymedzenie, čo nie je možné považovať za reklamu. 

    V súvislosti so zavedením oslobodenia príjmov (výnosov) z reklám určených na charitatívne účely od dane u vybraných daňovníkov došlo od 1.1.2018 k rozdeleniu daňovníkov nezaložených alebo nezriadených na podnikanie podľa § 12 ods. 3 zákona o dani z príjmov na dve skupiny.

    Oslobodenie príjmov (výnosov) z reklám určených na charitatívne účely od dane podľa § 13 ods. 1 písm. g) zákona o dani z príjmov sa vzťahuje výlučne na daňovníkov vymedzených v § 12 ods. 3 písm. a) zákona o dani z príjmov, ktorými sú občianske združenia, nadácie, neinvestičné fondy a neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby, účelové zariadenia cirkvi a náboženskej spoločnosti, organizácie s medzinárodným prvkom, Slovenský Červený kríž a subjekty výskumu a vývoja (ďalej len „daňovník“).

    Poznámka:
    Podľa ustanovenia § 12 ods. 3 písm. a) zákona o dani z príjmov v znení účinnom do 31.12.2023 mohli byť prijímateľmi príjmov z reklám určených na charitatívne účely, na ktoré sa vzťahovalo oslobodenie od dane podľa § 13 ods. 1 písm. g) zákona o dani z príjmov, iba občianske združenia, nadácie, neinvestičné fondy a neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby.

    Podmienky pre vznik a činnosť občianskych združení sú uvedené v zákone č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov v znení neskorších predpisov.
    Postavenie a právne pomery nadácií ako aj vytváranie nadačných fondov sú upravené zákonom č. 34/2002 Z. z. o nadáciách a o zmene Občianskeho zákonníka v znení neskorších predpisov.
    Zriadenie, vznik, zrušenie, zánik a hospodárenie neinvestičných fondov je legislatívne upravené zákonom č. 147/1997 Z. z. o neinvestičných fondoch a o doplnení zákona Národnej rady SR č. 207/1996 Z. z. v znení neskorších predpisov.
    Právna úprava neziskových organizácií poskytujúcich všeobecne prospešné služby je vymedzená v zákone č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v znení neskorších predpisov.
    Zriaďovanie a prevádzkovanie účelových zariadení, vlastných zdravotníckych zariadení a zariadení sociálnych služieb cirkví a náboženských spoločností je upravené v § 6 ods. 1 písm. h) a k) zákona č. 308/1991 Zb. o  slobode náboženskej viery a postavení cirkví a náboženských spoločností v znení neskorších predpisov.
    Podmienky zriadenia a činnosti organizácií s medzinárodným prvkom sú uvedené v zákone č. 116/1985 Zb. o podmienkach činnosti organizácií s medzinárodným prvkom v Československej socialistickej republike v znení v znení neskorších predpisov. 
    Pôsobnosť Slovenského Červeného kríža je vymedzená v zákone č. 460/2007 Z. z. o Slovenskom Červenom kríži a ochrane znaku a názvu Červeného kríža a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
    Subjekty štátneho sektora a sektora vysokých škôl uskutočňujúce výskum a vývoj sú vymedzené v § 7 písm. a) a c) zákona č. 172/2005 Z. z. o organizácii štátnej podpory výskumu a vývoja a o doplnení zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov.

    Príklad č. 1
    Právnická osoba uskutočňujúca výskum a vývoj zriadená súkromnou vysokou školou prijala v zdaňovacom období roka 2023 príjmy (výnosy) z reklám zameraných na podporu vzdelávania vo výške 10 000 eur. 
    Je možné predmetné príjmy (výnosy) považovať za príjmy oslobodené od dane podľa § 13 ods. 1 písm. g) zákona o daní z príjmov? 

    Keďže táto právnická osoba nebola v zdaňovacom období roka 2023 daňovníkom uvedeným v § 12 ods. 3 písm. a) zákona o dani z príjmov, príjmy (výnosy) z reklám určené na charitatívne účely plynúce tomuto daňovníkovi nie je možné oslobodiť od dane podľa § 13 ods. 1 písm. g) zákona o dani z príjmov.
    V prípade, ak by tejto právnickej osobe uskutočňujúcej výskum a vývoj plynuli predmetné príjmy (výnosy) z  reklamy v zdaňovacom období roka 2024 a zároveň by boli splnené aj ostatné podmienky uvedené v § 13 ods. 1 písm. g) zákona o dani z príjmov, uvedené príjmy by boli oslobodené od dane.

    Príjmy (výnosy) z reklám, aj keď sú určené na charitatívne účely, plynúce daňovníkom nezaloženým alebo nezriadeným na podnikanie uvedeným v § 12 ods. 3 písm. b) zákona o dani z príjmov, nie sú podľa § 13 ods.  1 písm. g) zákona o dani z príjmov oslobodené od dane. 

    Príjmy (výnosy) z reklám, ktoré sú určené na charitatívne účely, sa od 1.1.2024 u daňovníka podľa § 12 ods. 3 písm. a) zákona o dani z príjmov oslobodia najviac do výšky 30 000 eur za príslušné zdaňovacie obdobie, a to bez ohľadu na počet objednávateľov reklám, od ktorých tomuto daňovníkovi predmetné príjmy z reklám plynú.

    Poznámka:
    Podľa § 13 ods. 1 písm. g) zákona o dani z príjmov v znení účinnom do 31.12.2023 bolo možné oslobodiť príjmy (výnosy) daňovníkov uvedených v § 12 ods. 3 písm. a) zákona o dani z príjmov z reklám, ktoré sú určené na charitatívne účely, najviac do výšky 20 000 eur za príslušné zdaňovacie obdobie.

    Príklad č. 2
    Občianske združenie poskytne v roku 2024 spoločnosti A, spoločnosti B a spoločnosti C reklamné služby v hodnote 10 500 eur pre každú spoločnosť, pričom úhrady za tieto služby sú prijaté v roku 2024 a sú splnené tiež ostatné podmienky stanovené zákonom o dani z príjmov. Môže si občianske združenie predmetné príjmy (výnosy) oslobodiť od dane?

    Ak občianske združenie účtuje v sústave jednoduchého účtovníctva, predmetné príjmy sú zahrnuté do rozdielu medzi príjmami a výdavkami. Ak účtuje v sústave podvojného účtovníctva, predmetné výnosy sú zahrnuté vo výsledku hospodárenia.
    Podľa § 13 ods. 1 písm. g) zákona o dani z príjmov je pri dodržaní ostatných vymedzených podmienok oslobodený príjem (výnos) občianskeho združenia do výšky 30 000 eur. Z dôvodu oslobodenia predmetných príjmov (výnosov) občianske združenie pri zisťovaní základu dane vykoná úpravu rozdielu medzi príjmami a výdavkami alebo výsledku hospodárenia podľa § 17 ods. 2 písm. c) zákona o dani z príjmov.
    Keďže príjmy (výnosy) občianskeho združenia z reklám, ktoré sú určené na charitatívne účely, sú v úhrnnej sume 31 500 eur a prevyšujú sumu 30 000 eur, od dane sa oslobodia najviac do výšky 30 000 eur za zdaňovacie obdobie 2024. Zostávajúca suma príjmov (výnosov) z reklamy o výške 1 500 eur je súčasťou základu dane občianskeho združenia.

    Poznámka:
    Vo vzore tlačiva daňového priznania k dani z príjmov právnickej osoby č. MF/016108/2022-721 (ďalej len „tlačivo“) sa príjmy oslobodené od dane uvádzajú v riadku 230 tlačiva. Za predpokladu, že nedôjde k zmene obsahovej náplne riadku 230 tlačiva, sa aj v nasledujúcich zdaňovacích obdobiach budú príjmy oslobodené od dane uvádzať na r. 230 príslušného tlačiva. 

    Podmienkou pre oslobodenie príjmov z reklám od dane je použitie týchto príjmov na charitatívne účely vymedzené v § 50 ods. 5 zákona o dani z príjmov, a to najneskôr do konca roka nasledujúceho po roku, v  ktorom tieto príjmy daňovník podľa § 12 ods. 3 písm. a) zákona o dani z príjmov prijal.
    V súlade s § 50 ods. 5 zákona o dani z príjmov môže daňovník podľa § 12 ods. 3 písm. a) zákona o dani z príjmov použiť príjmy oslobodené od dane podľa § 13 ods. 1 písm. g) zákona o dani z príjmov len na účely, ktoré sú predmetom jeho činnosti, ak predmetom jeho činnosti sú

    1. ochrana a podpora zdravia; prevencia, liečba, resocializácia drogovo závislých v oblasti zdravotníctva a sociálnych služieb,
    2. podpora a rozvoj športu, 
    3. poskytovanie sociálnej pomoci,
    4. zachovanie kultúrnych hodnôt,
    5. podpora vzdelávania,
    6. ochrana ľudských práv,
    7. ochrana a tvorba životného prostredia,
    8. veda a výskum,
    9. organizovanie a sprostredkovanie dobrovoľníckej činnosti.

    Príklad č. 3
    Občianske združenie Stop hazardu použilo v roku 2023 príjmy vo výške 19 000 eur, ktoré mu v predchádzajúcom zdaňovacom období plynuli z reklám, na účel prevencie a liečby patologického hráčstva (gamblerstva). Splnilo občianske združenie podmienku použitia takýchto príjmov vymedzenú v § 13 ods. 1 písm. g) zákona o dani z príjmov?

    Keďže podiel zaplatenej dane je možné podľa § 50 ods. 5 zákona o dani z príjmov použiť aj na účel ochrany a podpory zdravia, kam spadá aj prevencia a liečba patologického hráčstva (gamblerstva), občianske združenie splnilo podmienku použitia príjmov z reklám oslobodených od dane na účel podľa § 50 ods. 5 zákona o dani z príjmov.

    Ustanovenie § 13 ods. 1 písm. g) zákona o dani z príjmov podmieňuje oslobodenie príjmov z reklám určených na charitatívne účely od dane tiež skutočnosťou, že tieto príjmy na účel vymedzený v § 50 ods. 5 zákona o  dani z príjmov použije len daňovník podľa § 12 ods. 3 písm. a) zákona o dani z príjmov, ktorému tieto príjmy plynú.
    Ak daňovník podľa § 12 ods. 3 písm. a) zákona o dani z príjmov, ktorému plynú príjmy z reklám určené na charitatívne účely, do uplynutia lehoty stanovenej zákonom o dani z príjmov predmetné príjmy na účel vymedzený v § 50 ods. 5 zákona o dani z príjmov nepoužije z dôvodu ich darovania, nie je splnená podmienka použitia predmetného príjmu pre oslobodenie od dane podľa § 13 ods. 1 písm. g) zákona o dani z príjmov a tento daňovník je povinný príjem (výnos) z reklám, resp. jeho nepoužitú časť, zahrnúť do základu dane najneskôr do konca roka nasledujúceho po roku, v ktorom tieto príjmy (výnosy) prijal.

    Príklad č. 4
    Občianske združenie účtujúce v sústave jednoduchého účtovníctva prijalo v roku 2023 príjmy za poskytnuté reklamné služby v hodnote 10 000 eur. Občianske združenie z týchto prostriedkov darovalo v roku 2024 časť vo výške 4 000 eur prostredníctvom darovacej zmluvy spoločnosti s ručením obmedzeným, ktorá ich použila na účel vymedzený v § 50 ods. 5 zákona o dani z príjmov. Môže si občianske združenie darované príjmy oslobodiť od dane podľa § 13 ods. 1 písm. g) zákona o dani z príjmov?

    Podľa predmetného ustanovenia je podmienkou pre oslobodenie príjmov z reklám, ktoré sú určené na charitatívne účely, od dane aj použitie predmetných príjmov v stanovenej lehote daňovníkom, ktorému tieto príjmy plynú, na účel vymedzený v § 50 ods. 5 zákona o dani z príjmov.

    Keďže občianske združenie, ktorému tieto príjmy plynuli, nepoužilo časť príjmov vo výške 4 000 eur na účel vymedzený v § 50 ods. 5 zákona o dani z príjmov, nesplnilo tak podmienku pre oslobodenie tejto časti príjmu od dane vymedzenú v § 13 ods. 1 písm. g) zákona o dani z príjmov a je povinné o túto sumu zvýšiť základ  dane za zdaňovacie obdobie 2024.

    Zvyšok usmernenia v rátane častí o Úprave základu dane, Nesplnenia podmienky použitia príjmov oslobodených od dane na stanovený účel alebo v stanovenej lehote a niekoľkých príkladov sa dočítate na tomto odkaze.

    Zdroj: financnasprava.sk

    DPH a Daň z príjmov v roku 2024

    Ing. Soňa Ugróczy
    Ing. Peter Horniaček

    Mohlo by vás zaujímať

    Usmernenie MF SR k postupu pri posudzovaní vykonávania činnosti daňovníka v tuzemsku podľa Zákona o dani z finančných transakcií

    Usmernenie Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/008722/2025-77 k postupu pri posudzovaní vykonávania činnosti daňovníka v tuzemsku, spôsobu zdanenia preúčtovaných nákladov a automatizov...

    3/DPH/2025/IM Informácia k postupu tuzemskej zdaniteľnej osoby pri oneskorenej registrácii pre  DPH za platiteľa dane v prípade dosiahnutia obratu 49 790 eur pred 31.12.2024 a žiadosťou o registráciu podanou po 1.1.2025

    Táto informácia je určená pre tuzemské zdaniteľné osoby, ktoré dosiahli za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov obrat 49 790 eur pred 1. 1. 2025 a žiadosť o regis...

    1/DPH/2025/MP Metodický pokyn k osobitným úpravám pre malé podniky podľa § 68e až § 68g zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov

    Finančné riaditeľstvo SR vydáva metodický pokyn k osobitným úpravám pre malé podniky podľa § 68e až § 68g zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej sa u...

    ;

    Vyplňte krátky formulár a my vás budeme kontaktovať.

    Odoslaním formulára dávate súhlas so  spracovaním osobných údajov

    Priamy kontakt
    Peter Chochol
    riaditeľ Úseku obchodu
    obchod@sfera.sk
    +421 2 50213142
    Priamy kontakt
    Lucia Hacurová
    manažérka pre komunikáciu
    Lucia.Hacurova@sfera.sk
    +421 904 430 629
    Priamy kontakt
    Chochol Peter
    riaditeľ Úseku obchodu
    obchod@sfera.sk
    +421 2 50213142
    Tieto stránky sú chránené reCAPTCHA a spoločnosťou Google a platia Pravidlá ochrany osobných údajovZmluvné podmienky.

    You are using an outdated browser. You can update it on this page.