Semináre

  • Semináre
  • Videoškolenia
  • Články
  • Lektori
  • Spolupráca
  • Kontakt
  • 3. 5. 2020

    Pravidlá zákona o DPH upravujúce dodanie tovaru a dodanie služby vrátane transakcií zahŕňajúcich poukazy

    Dodanie tovaru a dodanie služby uskutočnené zdaniteľnou osobou za protihodnotu predstavujú dva základné typy zdaniteľných obchodov z pohľadu DPH. Podstatou tejto všeobecnej nepriamej dane je zdaniť v zásade akúkoľvek konečnú spotrebu tovarov a služieb, a preto mechanizmus tejto dane možno charakterizovať tak, že DPH sú zaťažené náklady vynaložené kupujúcim na spotrebu kúpeného tovaru alebo služby. Pravidlá pre DPH vymedzujú, čo na účely zdanenia predstavuje tovar, a čo je službou, a kedy v súvislosti s ich dodaním vzniká daňová povinnosť a v akej výške.

    Pokiaľ je kupujúcim tovaru alebo služby platiteľ, ktorý náklady vynaložené na kúpu/vytvorenie tovaru alebo služby premietne do cien ním uskutočnených zdaniteľných plnení podliehajúcich DPH (buď ich ďalší priamy predaj, alebo ich použitie na inú, ním uskutočňovanú zdaniteľnú činnosť), tento má právo odpočítať DPH, ktorá zaťažila rôzne vstupné nákladové položky.

    Právo na odpočítanie tak vzniká a je uplatniteľné až do momentu, kedy si tovar alebo službu kúpi osoba na konečnú spotrebu, čím sa dosahuje základný cieľ sledovaný mechanizmom DPH, keďže posledná zmienená osoba už toto právo nemá a táto spotreba je tak s konečnou platnosťou zdanená. Pokiaľ ide o uplatňovanie celého vyššie popísaného mechanizmu, je však ešte kľúčové poznať aj miesto, kde k uskutočneniu dodania tovaru alebo služby došlo, keďže tento ukazovateľ určuje štát, ktorý má právo na daňový príjem z ich spotreby.   

    K 1. októbru 2019 nadobudli v zákone o DPH účinnosť ustanovenia, ktorými došlo k transpozícii smernice Rady (EÚ) č. 2016/1065 z 27. júna 2016, ktorou sa mení smernica 2006/112/ES, pokiaľ ide o zaobchádzanie s poukazmi. Účelom tejto úpravy je nastavenie rovnakých pravidiel spoločného systému DPH v členských štátoch v prípade uskutočnenia dodania tovaru alebo poskytnutia služby za poukaz. Pod pojmom poukaz je na účely zákona o DPH potrebné rozumieť nástroj, s ktorým je spojená povinnosť prijať ho ako protihodnotu alebo jej časť za dodanie tovaru, alebo dodanie služby, a na ktorom alebo v súvisiacej dokumentácii k nemu je uvedený tovar, alebo služba, ktoré sa majú dodať alebo totožnosť možných dodávateľov vrátane podmienok použitia tohto nástroja. Poukaz tak spolu s podkladovou transakciu (tovar alebo služba), na ktorú sa vzťahuje, predstavuje jeden celok a  zaobchádzanie so zdaniteľnými transakciami spojenými s poukazmi je na účely DPH závislé od špecifických charakteristík poukazu. Konkrétne ide o to, či je v čase vystavenia poukazu jednoznačne známe miesto dodania tovaru alebo služby, na ktorú sa poukaz vzťahuje, a suma splatnej DPH z tohto dodania. To, či sú tieto dve skutočnosti jednoznačne známe už v čase vystavenia poukazu pritom zohráva podstatnú úlohu pri posúdení skutočnosti, či sa DPH uplatňuje už od momentu vystavenia a pri každom prevode poukazu (ide o tzv. jednoúčelové poukazy) alebo až pri uplatnení poukazu (tzv. viacúčelové poukazy). V súvislosti s dodaním tovarov a služieb výmenou za poukaz sa tak do popredia dostáva otázka uplatňovania pravidiel vzniku daňovej povinnosti, určenia základu dane a otázka vzniku práva na odpočítanie dane, ktoré sa v istých aspektoch odlišujú od prípadov, kedy sú tovary a služby dodávané za protihodnotu inú, ako je poukaz.

    Na pripravovaných online webinároch, ktoré sa uskutočnia v dňoch  18.5.202019. 5. 2020,  sa budeme podrobne venovať týmto pravidlám.

    Prvý seminár s názvom Uplatňovanie pravidiel zákona o DPH pri dodaní tovaru a služby“   bude zameraný na pravidlá zákona o DPH, ktoré upravujú dodanie tovaru a miesto dodania tovaru, ako aj dodanie služby a miesto dodania služby, vrátane vzniku daňovej povinnosti a určenia základu dane pri týchto zdaniteľných obchodoch. Tieto pravidlá si pre lepšie pochopenie vysvetlíme cez množstvo praktických príkladov a povieme si čo to aj k relevantnej judikatúre Súdneho dvora.

    Počas druhého seminára Uplatňovanie pravidiel zákona o DPH pri dodaní tovaru a služby zahŕňajúceho použitie poukazu sa zameriame na to, ako správne na účely zákona o DPH zaobchádzať s poukazmi, ktoré možno vymeniť za tovary alebo služby. Spoločne prejdeme  definíciou poukazu, podmienkami, ktoré musí poukaz splniť na to, aby bol považovaný za jednoúčelový poukaz, a následne uplatňovaním zákona o DPH pri vystavení, prevode a uplatnení jednoúčelového poukazu. Taktiež budeme analyzovať viacúčelový poukaz, uplatňovanie pravidiel DPH pri transakciách zahŕňajúcich viacúčelový poukaz, ako aj základ dane pri uplatnení tohto typu poukazu.

    Článok pre vás pripravil:
    Mgr. Mojmír Beňo, oddelenie DPH, Ministerstvo financií SR

    Mohlo by vás zaujímať

    Nezabudnite si upraviť novú výšku platby poistného a uhradiť ho po prvý raz do 8. augusta 2024

    Živnostníci a ostatné samostatne zárobkovo činné osoby (SZČO), ktoré si za rok 2023 podali daňové priznanie v riadnej lehote do 31. marca 2024, majú posledné dni na zaplatenie poistného v novej výš...

    5/DPH/2024/IM Informácia k vykazovaniu nadobudnutia tovaru v tuzemsku z iného členského štátu v kontrolnom výkaze

    Informácia je určená pre platiteľov dane, ktorí pri nadobudnutí tovaru v tuzemsku z iného členského štátu sú povinní platiť daň a majú povinnosť vykázať toto nadobudnutie tovaru v kontrolnom výkaze...

    23/DZPaU/2024/MP Metodický pokyn k zdaniteľnosti príspevku na stravovanie zamestnanca, k zahrnutiu príspevku na stravovanie zamestnanca do daňových výdavkov zamestnávateľa a k zahrnutiu stravného do daňových výdavkov daňovníka

    ObsahÚvod1. diel Rozsah a podmienky stravovania zamestnancov podľa Zákonníka práce2. diel Zdaniteľnosť príspevku na stavovanie zamestnanca   1. oddiel Stravovanie zamestnancov zabezpečené v nepeňaž...

    ;

    Vyplňte krátky formulár a my vás budeme kontaktovať.

    Odoslaním formulára dávate súhlas so  spracovaním osobných údajov

    Priamy kontakt
    Peter Chochol
    riaditeľ Úseku obchodu
    obchod@sfera.sk
    +421 2 50213142
    Priamy kontakt
    Lucia Hacurová
    manažérka pre komunikáciu
    Lucia.Hacurova@sfera.sk
    +421 904 430 629
    Priamy kontakt
    Chochol Peter
    riaditeľ Úseku obchodu
    obchod@sfera.sk
    +421 2 50213142
    Tieto stránky sú chránené reCAPTCHA a spoločnosťou Google a platia Pravidlá ochrany osobných údajovZmluvné podmienky.

    You are using an outdated browser. You can update it on this page.