Semináre

  • Semináre
  • Videoškolenia
  • Články
  • Lektori
  • Spolupráca
  • Kontakt
  • 10. 2. 2022

    Novela zákona o účtovníctve a digitalizácia účtovníctva od 1.1. 2022

    Zámerom novely zákona o účtovníctve (ďalej len "ZoU") je hlavne zníženie administratívnej záťaže podnikateľov v súvislosti s vystavovaním a archiváciou účtovných záznamov. Zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve s účinnosťou od 1.1.2022 upravuje niekoľko oblastí účtovníctva.

    1. Digitalizácia účtovníctva - EDI (elektronická výmena dát) 

    • elektronizáciu procesov účtovných záznamov, ich vyťažovanie pre spracovanie v podvojnom účtovníctve až po archiváciu účtovnej dokumentácie;
    • elektronizácia účtovníctva znamená možnosť – nie povinnosť; účtovná jednotka má možnosť rozhodnúť sa zvoliť si spôsob spracovania a archivácie; elektronizácia účtovníctva však šetrí čas, priestory a znižuje náklady spoločnosti;
    • elektronizácia vedenia účtovníctva = vedenie a uchovávanie účtovných záznamov v elektronickej podobe, t.j schopnosť a povinnosť predloženia účtovných záznamov v takej podobe v akej ich vedie a archivuje;
    • opodstatnenosť interných smerníc.

    2. Ustanovenia § 31 – 33 zákona o účtovníctve novo spresňujú definície:

    • Účtovný záznam (§ 31) – listinný alebo elektronický; stanovujú sa požiadavky kladené na účtovný záznam:

    a) vierohodnosť pôvodu = účtovnej jednotky - vyhotoviteľa o vystavení účtovného záznamu; a účtovnej jednotky prijímateľa – od koho prijala účtovný doklad;
    b) neporušenosť obsahu = zaslaním, transformáciou nedošlo k zmene účtovného záznamu;
    c) čitateľnosť účtovného záznamu = čitateľnosť ľudským okom.

    • Preukázateľnosť účtovného záznamu (§ 32) a jeho obsahu:
    • Náležitosti účtovného dokladu, obsah účtovného prípadu a označenie účastníkov, dátum vyhotovenia účtovného dokladu, údaj o množstve, mernej jednotke a peňažnej sume, podpisový záznam zodpovednej osoby, ktorá podpisový záznam vyhotovila;
    • Transformácia účtovného záznamu (§ 33)
    • Úprava spôsobu transformácie z listinnej podoby do elektronickej a naopak;

    a) je možné vykonať len raz,
    b) transformáciu je možné vykonať zaručenou konverziou alebo skenovaním do súborového formátu v rastrovej grafickej forme.

    3.Ukladanie dokumentov v elektronickej podobe.

    Stanovuje sa pre všetky právnické osoby, ktoré majú povinnosť ukladať dokumenty do verejnej časti registra účtovných závierok. To znamená, že táto povinnosť sa vzťahuje aj na neziskové organizácie, občianske združenia a pod., za predpokladu, že majú povinnosť podať daňové priznanie k dani z príjmov PO.

    4. Dopĺňa sa obsah výročnej správy pre neziskové organizácie, ktoré majú povinnosť overiť účtovnú závierku audítorom.

    Táto podľa § 20 ods. 16 zákona o účtovníctve obsahuje najmä:

    • účtovnú závierku za účtovné obdobie, za ktoré sa vyhotovuje výročná správa;
    • správu audítora k účtovnej závierke;
    • prehľad vykonávaných činností alebo projektov za účtovné obdobie s uvedením ich vzťahu k účelu založenia účtovnej jednotky;
    • prehľad výnosov (príjmov) v členení podľa zdrojov;
    • prehľad nákladov (výdavkov) v členení podľa jednotlivých druhov činností, účelu alebo projektov, s osobitným vyčíslením nákladov (výdavkov) na správu;
    • návrh vysporiadania výsledku hospodárenia;
    • informáciu o predpokladanom budúcom vývoji účtovnej jednotky.

    5. Rozšírenie možnosti vykonať fyzickú inventúru zásob.

    V priebehu účtovného obdobia alebo v prvom mesiaci nasledujúceho účtovného obdobia - § 30 ods. 4 ZoU.

    6. Povinnosť zabezpečenia archivácie účtovnej dokumentácie.

    Stanovuje sa povinnosť zabezpečenia archivácie účtovnej dokumentácie pred zánikom účtovnej jednotky bez právneho nástupcu alebo pred skončením podnikania alebo inej zárobkovej činnosti inou účtovnou jednotkou alebo fyzickou osobou. Z uvedeného dôvodu sa rozširuje okruh fyzických osôb, na ktorých sa vzťahuje zákon o účtovníctve, aj keď nie sú účtovnou jednotkou.

    7. Ukladanie pokút za porušenie zákona o účtovníctve.

    Novela upravuje zmeny v úkladní pokút za porušenie zákona o účtovníctve, pričom sa stanovuje:

    • dolná hranica pokuty pri závažnom porušení zákona o účtovníctve (1 000 €);
    • výška sankcie v prípade, ak účtovná jednotka nesplní povinnosť uloženia účtovného dokumentu do registra (rozmedzie 100 € až 10 000 €);
    • výška sankcie za porušenie povinností pri uchovávaní a ochrane účtovnej dokumentácie (rozmedzie 100 € až 10 000 €);
    • výška sankcie za porušenie povinností s uchovávaním účtovnej dokumentácie pred výmazom z obchodného registra pre štatutárny orgán alebo člena štatutárneho orgánu (rozmedzie 100 € až 10 000 €).


     

     

    Podrobne témou novely zákona o účtovníctve a digitalizáciou účtovníctva od 1.1.2022 sme sa podrobne zaoberali aj na jednom z našich webinárov: Novela zákona o účtovníctve od 1.1.2022 s lektorkou Ing. Máriou Horváthovou z Ministerstva financií SR.

     

    Páčil sa Vám článok? Chcete sa pravidelne dozvedieť viac aktuálnych informácií zo sveta účtovníctva, daní či miezd? Zaujíma Vás názor odborníkov na danú problematiku?

    Prihláste sa na odber nášho newslettera a už nezmeškáte ani jeden článok! Dostanete ho priamo do Vašej emailovej schránky.

    * Vyplnením emailu a kliknutím na tlačítko vyjadrujete aktívny a dobrovoľný súhlas so zasielaním reklamných emailov a súhlas na správu, spracovanie a uchovanie uvedenej e-mailovej adresy spoločnosti SFÉRA, a.s., so sídlom Karadžičova 2, 811 08 Bratislava, Slovenská republika, IČO: 35 757 736, zapísanej v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, oddiel: Sa, vložka č. 1979/B na marketingový účel po dobu organizovania kurzov, školení a konferencií.

    Ako chránime Vaše osobné údaje sme spísali do dokumentov Ochrana osobných údajov Obchodné podmienky.

    Mohlo by vás zaujímať

    Informácia k zavedeniu daňového bonusu zo zvýšenia zaplatenej splátky úveru na bývanie za rok 2023

    10/DZPaU/2024/I Informácia k zavedeniu daňového bonusu zo zvýšenia zaplatenej splátky úveru na bývanie za rok 2023 V nadväznosti na zavedenie daňového bonusu zo zvýšenia zaplatenej splátky úveru n...

    FS varuje občanov, opäť sa šíri podvodný email

    Finančná správa opäť upozorňuje na podvodníkov, ktorí sa snažia oklamať daňovníkov. Ide o falošné upozornenie na vrátenie finančných prostriedkov. Mail obsahuje falošné informácie a FS takýto email...

    Usmernenie k plateniu minimálnej dane právnickej osoby v prípade daňovníka, ktorý sa v priebehu roka 2024 zrušuje bez likvidácie s právnym nástupníctvom

    14/DZPaU/2024/MUUsmernenie k plateniu minimálnej dane právnickej osobyv prípade daňovníka, ktorý sa v priebehu roka 2024 zrušuje bez likvidácies právnym nástupníctvom Finančné riaditeľstvo SR vydáv...

    ;

    Vyplňte krátky formulár a my vás budeme kontaktovať.

    Odoslaním formulára dávate súhlas so  spracovaním osobných údajov

    Priamy kontakt
    Peter Chochol
    riaditeľ Úseku obchodu
    obchod@sfera.sk
    +421 2 50213142
    Priamy kontakt
    Róbert Franček
    manažér obchodu
    obchod@sfera.sk
    +421 2 50213142
    Priamy kontakt
    Lucia Liptáková
    manažérka pre portfólio produktov
    Lucia.Liptakova@sfera.sk
    +421 907 735 144
    Priamy kontakt
    Tomáš Krošlák
    manažér obchodu
    Tomas.Kroslak@sfera.sk
    +421 905 997 407
    Priamy kontakt
    Kristián Takáč
    director
    Kristian.Takac@sfera.sk
    +380 951 776 493
    Priamy kontakt
    Lucia Hacurová
    manažérka pre komunikáciu
    Lucia.Hacurova@sfera.sk
    +421 904 430 629
    Priamy kontakt
    Chochol Peter
    riaditeľ Úseku obchodu
    obchod@sfera.sk
    +421 2 50213142
    Tieto stránky sú chránené reCAPTCHA a spoločnosťou Google a platia Pravidlá ochrany osobných údajovZmluvné podmienky.

    You are using an outdated browser. You can update it on this page.