Semináre

  • Semináre
  • Videoškolenia
  • Články
  • Lektori
  • Spolupráca
  • Kontakt
  • Daňové Miestne daňe Miestny poplatok Metodický pokyn

    6. 6. 2025

    3/MD/2025/MP Metodický pokyn k § 16 zákona č. 447/2015 Z. z. o miestnom poplatku za rozvoj

    3/MD/2025/MP Metodický pokyn k § 16 zákona č. 447/2015 Z. z. o miestnom poplatku za rozvoj a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

    Obsah

    Úvod

    1. diel Postup podľa zákona o poplatku za rozvoj účinného do 31.3.2025

    1. oddiel Postup podľa zákona o poplatku za rozvoj účinného do 31. marca 2025, ak poplatková povinnosť k poplatku a oznamovacia povinnosť vzniknú do 31. marca 2025 

    2. oddiel Postup podľa zákona o poplatku za rozvoj účinného do 31. marca 2025 na konania začaté a právoplatne neskončené do 31. marca 2025 podľa doterajších stavebných predpisov a ku ktorým vznikne poplatková povinnosť po 31. marci 2025

    2. diel Základ poplatku pri zvýšení alebo znížení podlahovej plochy nadzemnej časti realizovanej stavby, ktorá už bola predtým povolená podľa doterajších stavebných predpisov 

    1. oddiel Základ poplatku pri zvýšení podlahovej plochy nadzemnej časti realizovanej stavby, ktorá už bola predtým povolená podľa doterajších stavebných predpisov 

    2. oddiel Základ poplatku pri znížení podlahovej plochy nadzemnej časti realizovanej stavby, ktorá už bola predtým povolená podľa doterajších stavebných predpisov 

    3. diel Záverečné ustanovenia 

    Úvod

    (1) Cieľom metodického pokynu je zabezpečiť jednotnú aplikáciu § 16 Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. apríla 2025 zákona č. 447/2015 Z. z. o miestnom poplatku za rozvoj v znení účinnom od 1.4.2025 (ďalej len „zákon o poplatku za rozvoj“) najmä pri preskúmavaní rozhodnutí obcí v rámci opravných prostriedkov Finančným riaditeľstvom Slovenskej republiky (ďalej len „finančné riaditeľstvo“), ako aj pri poskytovaní informácií daňovým subjektom a obciam.

    (2) Uvedené ustanovenie bolo zavedené zákonom č. 26/2025 Z. z. o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti so zmenami vyvolanými Stavebným zákonom (ďalej len „zákon č. 26/2025 Z. z.“) s účinnosťou od 1. apríla 2025. Cieľom zákona č. 26/2025 Z. z. je zosúladiť osobitné právne predpisy so zákonom č. 25/2025 Z. z. Stavebný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov (Stavebný zákon) a odstrániť prekážky fungovania novej stavebnej legislatívy v osobitnej právnej úprave. Jedným z osobitných právnych predpisov je zákon o poplatku za rozvoj (čl. LXVI).

    (3) Zákonom č. 26/2025 Z. z. sa v zákone o poplatku za rozvoj okrem iných ustanovení dopĺňa § 16, ktorý upravuje postupy v tzv. prechodnom období. 

    (4) Dôvodom zavedenia postupov podľa zákona o poplatku za rozvoj účinného do 31. marca 2025 v prechodnom ustanovení je skutočnosť, že aj po uvedenom dátume budú stavebné úrady konať a rozhodovať podľa doterajších stavebných predpisov a výsledkom ich činnosti budú právoplatné stavebné povolenia, rozhodnutia o povolení zmeny stavby pred jej dokončením, rozhodnutia o dodatočnom povolení stavby a oznámenia stavebného úradu k ohlásenej stavbe. Pretože uvedené rozhodnutia stavebného úradu (s výnimkou rozhodnutia o dodatočnom povolení stavby) a oznámenia stavebného úradu k ohlásenej stavbe nie sú podľa zákona o poplatku za rozvoj účinného od 1. apríla 2025 vymedzené v predmete poplatku, nebolo by možné po 31. marci 2025 vyrubiť poplatok z uvedených rozhodnutí a oznámenia stavebného úradu k ohlásenej stavbe.

    (5) Zámerom prechodného ustanovenia je stanoviť:

    • postup podľa predpisov účinných do 31. marca 2025
      • ak poplatková povinnosť k miestnemu poplatku za rozvoj (ďalej len „poplatok“) a oznamovacia povinnosť vznikne do 31. marca 2025,
      • na konania začaté a právoplatne neskončené do 31. marca 2025, v ktorých sa podľa Stavebného zákona postupuje podľa doterajších predpisov [t. j. podľa zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 50/1976 Zb.“)] a ku ktorým vznikne poplatková povinnosť po 31. marci 2025 a
    • určenie základu poplatku a použitie odpočítateľnej položky pri výpočte poplatku, ak sa právoplatným rozhodnutím o povolení stavby k nedokončenej stavbe, ktorá už bola predtým povolená podľa zákona č. 50/1976 Zb., zvýši alebo zníži podlahová plocha nadzemnej časti realizovanej stavby.

    1. diel Postup podľa zákona o poplatku za rozvoj účinného do 31. marca 2025

    (6) Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. apríla 2025 v ods. 1 a 2 upravujú prípady, v ktorých sa postupuje podľa zákona o poplatku za rozvoj účinného do 31. marca 2025. Ide o prípady, ak poplatková povinnosť k poplatku a oznamovacia povinnosť vzniknú do 31. marca 2025 ako aj prípady konaní začatých a právoplatne neskončených do 31. marca 2025, v ktorých sa postupuje podľa doterajších stavebných predpisov a ku ktorým vznikne poplatková povinnosť po 31. marci 2025.

    1. oddiel Postup podľa zákona o poplatku za rozvoj účinného do 31. marca 2025, ak poplatková povinnosť k poplatku a oznamovacia povinnosť vzniknú do 31. marca 2025

    (7) Zákon o poplatku za rozvoj v znení účinnom do 31. marca 2025 upravuje poplatkovú povinnosť v § 4 ods. 1. Podľa uvedeného ustanovenia poplatková povinnosť vzniká dňom právoplatnosti stavebného povolenia, dňom právoplatnosti rozhodnutia o povolení zmeny stavby pred jej dokončením, dňom právoplatnosti rozhodnutia o dodatočnom povolení stavby alebo dňom doručenia oznámenia stavebného úradu k ohlásenej stavbe.

    (8) Oznamovaciu povinnosť upravuje druhá veta § 5 ods. 3 zákona o poplatku za rozvoj účinného do 31. marca 2025, podľa ktorej ak sa všetci poplatníci dohodnú, poplatníkov zastupuje jeden z nich (ďalej len „zástupca“) a ostatní poplatníci ručia za poplatok v rovnakom pomere, pričom túto skutočnosť zástupca písomne oznámi obci najneskôr v deň vzniku poplatkovej povinnosti.

    (9) Ak vznikne poplatková povinnosť do 31. marca 2025 na základe právoplatného stavebného povolenia, právoplatného rozhodnutia o povolení zmeny stavby pred jej dokončením, právoplatného rozhodnutia o dodatočnom povolení stavby alebo na základe doručeného oznámenia stavebného úradu k ohlásenej stavbe, postupuje podľa zákona o poplatku za rozvoj účinného do 31. marca 2025. Uvedené platí aj v prípade, ak príslušné rozhodnutia alebo oznámenie stavebného úradu k ohlásenej stavbe sú doručené obci po 31. marci 2025. 

    (10) Ak vznikne oznamovacia povinnosť do 31. marca 2025 na základe právoplatného stavebného povolenia, právoplatného rozhodnutia o povolení zmeny stavby pred jej dokončením, právoplatného rozhodnutia o dodatočnom povolení stavby alebo na základe doručeného oznámenia stavebného úradu k ohlásenej stavbe, postupuje sa podľa zákona účinného do 31. marca 2025. Pretože koniec lehoty na splnenie oznamovacej povinnosti je viazaný najneskôr na deň vzniku poplatkovej povinnosti, lehota je zachovaná, ak je oznámenie podané v súlade s § 27 ods. 5 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. V prípade, že oznámenie je podané po zákonom ustanovenej lehote, obec na takto podané oznámenie neprihliada (akoby oznámenie nebolo podané) a vyrubí poplatok každému poplatníkovi podľa § 5 ods. 3 zákona o poplatku za rozvoj v znení účinnom do 31.3.2025, t. j. v rovnakom pomere, pričom v odôvodnení rozhodnutia o vyrubení poplatku zdôvodní, prečo oznámenie nebolo akceptované a poplatok bol vyrubený každému z poplatníkov v rovnakom pomere.

    Príklad č. 1:

    Obci je 22.4.2025 doručené právoplatné stavebné povolenie, ktorým je povolená viacúčelová stavba dvom stavebníkom. Stavebné povolenie nadobudne právoplatnosť 14.2.2025, na základe ktorého vznikne obidvom poplatníkom v tento deň poplatková povinnosť (§ 4 ods. 1 zákona o poplatku za rozvoj účinného do 31.3.2025).

    Zástupcovi na základe dohody spoluvlastníkov vznikne oznamovacia povinnosť najneskôr v deň vzniku poplatkovej povinnosti, t. j. 14.2.2024 (§ 5 ods. 3 zákona o poplatku za rozvoj účinného do 31.3.2025). Napriek tomu, že obci je právoplatné stavebné povolenie doručené po účinnosti zákona č. 26/2025 Z. z. (v riešenom prípade 22.4.2025), poplatková povinnosť obidvom poplatníkom a oznamovacia povinnosť zástupcovi vznikne podľa zákona o poplatku za rozvoj účinného do 31.3.2025. Z uvedeného dôvodu obec pri výpočte a vyrubení poplatku postupuje v nadväznosti na § 16 ods. 1 zákona o poplatku za rozvoj podľa doterajších predpisov, t. j. podľa zákona o poplatku za rozvoj účinného do 31.3.2025.

    Ak zástupca oznámi obci najneskôr v deň vzniku poplatkovej povinnosti, že je zástupcom oboch poplatníkov, obec vyrubí poplatok v celej sume tomuto poplatníkovi podľa § 9 ods. 3 zákona o poplatku za rozvoj účinného do 31.3.2025. Ak sa poplatníci nedohodnú na spoločnom zástupcovi, alebo ak zástupca nepodá oznámenie najneskôr v deň vzniku poplatkovej povinnosti, obec vyrubí poplatok každému z poplatníkov v rovnakom pomere podľa § 9 ods. 1 v nadväznosti na § 5 ods. 3 prvej vety zákona o poplatku za rozvoj účinného do 31.3.2025. 

    2. oddiel Postup podľa zákona o poplatku za rozvoj účinného do 31. marca 2025 na konania začaté a právoplatne neskončené do 31. marca 2025 podľa doterajších stavebných predpisov a ku ktorým vznikne poplatková povinnosť po 31. marci 2025

    (11) Ďalšie prípady, v ktorých sa postupuje podľa zákona o poplatku za rozvoj v znení účinnom do 31. marca 2025, upravuje § 16 ods. 2 zákona o poplatku za rozvoj. Podľa uvedeného ustanovenia na konania začaté a právoplatne neskončené do 31. marca 2025, v ktorých sa podľa Stavebného zákona postupuje podľa doterajších stavebných predpisov a ku ktorým vznikne poplatková povinnosť podľa zákona o poplatku za rozvoj po 31. marci 2025, sa postupuje podľa predpisov účinných do 31. marca 2025.

    (12) K Stavebnému zákonu je zavedený odkaz 15, ktorý v poznámke pod čiarou odkazuje na § 84 ods. 4 až ods. 7 Stavebného zákona. Ide o prechodné ustanovenie, ktoré upravuje prípady, v ktorých sa použijú na vybavenie doterajšie stavebné predpisy v znení účinnom do 31. marca 2025. Ide napr. o podania doručené príslušnému stavebnému úradu do 31. marca 2025,

    • konania začaté na stavebnom úrade do 31. marca 2025,
    • konania týkajúce sa nariadenia odstránenia stavby začaté podľa doterajších predpisov,
    • vybavenie žiadosti o stavebné povolenie, povolenie na zmenu stavby pred dokončením, povolenie na predčasné užívanie stavby, kolaudačné rozhodnutie alebo zmenu rozhodnutia, podanej po 31. marci 2025, ak ide o stavbu, pre ktorú je vydané územné rozhodnutie podľa doterajších predpisov,
    • vybavenie žiadosti o povolenie zmeny stavby pred dokončením, o povolenie na predčasné užívanie stavby, o kolaudačné rozhodnutie podanej po 31. marci 2025, ak ide o stavbu, pre ktorú bolo vydané stavebné povolenie podľa doterajších predpisov,
    • konania o dodatočnom povolení stavby, ak vlastník tejto stavby podá žiadosť o dodatočné povolenie stavby od 1. apríla 2025 do 31. marca 2029.

    (13) K doterajším stavebným predpisom je zavedený odkaz 16, ktorý v poznámke pod čiarou odkazuje na zákon č. 50/1976 Zb.

    (14) Z vyššie uvedených ustanovení vyplýva, že na vybavenie prípadov uvedených v § 84 ods. 4 až 7 Stavebného zákona sa postupuje podľa doterajších stavebných predpisov. Ak sa konania podľa doterajších stavebných predpisov začali a právoplatne neskončili do 31. marca 2025 a ku ktorým vznikne poplatková povinnosť podľa zákona o poplatku za rozvoj po 31. marci 2025, postupuje sa podľa zákona o poplatku za rozvoj účinného do 31. marca 2025.

    Príklad č. 2:

    Stavebník požiada stavebný úrad o vydanie stavebného povolenia na stavbu v decembri 2024. Stavebný úrad vydá stavebníkovi stavebné povolenie (podľa doterajších stavebných predpisov), ktoré nadobudne právoplatnosť 21.1.2026. Pretože konanie o vydaní stavebného povolenia začne a neskončí do 31.3.2025 a poplatníkovi vznikne poplatková povinnosť podľa zákona o poplatku za rozvoj v znení účinnom po 31.3.2025, v nadväznosti na prechodné ustanovenie § 16 ods. 2 postupuje sa podľa zákona o poplatku za rozvoj účinného do 31.3.2025, pričom pri výpočte poplatku sa použije sadzba poplatku platná v deň nadobudnutia právoplatnosti stavebného povolenia, t. j. ustanovená obcou vo VZN na rok 2026.

    Príklad č. 3:

    Stavebník doručí podanie o vydanie územného rozhodnutia na stavebný úrad dňa 30.3.2025, ktoré nadobudne právoplatnosť 30.6.2025. Pretože žiadosť stavebníka o vydanie územného rozhodnutia je podaná do 31.3.2025, v nadväznosti na § 84 ods. 5 Stavebného zákona je stavebníkovi vydané podľa doterajších stavebných predpisov (t. j. podľa zákona č. 50/1976 Zb.) aj stavebné povolenie. Ak stavebné povolenie nadobudne právoplatnosť napr. dňa 25.5.2028, týmto dňom vznikne aj poplatková povinnosť. Ak poplatková povinnosť zo stavebného povolenia vydaného podľa doterajších stavebných predpisov vznikne po 1.4.2025 (v uvedenom prípade vznikne 25.5.2028), v takom prípade sa podľa § 16 ods. 2 zákona o poplatku za rozvoj postupuje podľa predpisu účinného do 31.3.2025 (t. j. podľa zákona o poplatku za rozvoj účinného do 31.3.2025), pričom pri výpočte poplatku sa použije sadzba poplatku platná v deň nadobudnutia právoplatnosti stavebného povolenia, t. j. ustanovená obcou vo VZN na rok 2028. 

    2. diel Podlahové plochy stavby, ktoré sa nezapočítavajú do základu poplatku 

    (15) Odseky 3 a 4 prechodných ustanovení k úpravám účinným od 1. apríla 2025 upravujú určenie základu poplatku, ak sa právoplatným rozhodnutím o povolení stavby k nedokončenej stavbe, ktorá už bola predtým povolená právoplatným stavebným povolením, právoplatným rozhodnutím o povolení zmeny stavby pred jej dokončením, oznámením stavebného úradu k ohlásenej stavbe alebo rozhodnutím o dodatočnom povolení stavby podľa doterajších stavebných predpisov, zvýši alebo zníži podlahová plocha nadzemnej časti realizovanej stavby. Pod slovným spojením „rozhodnutie o povolení stavby k nedokončenej stavbe“ je potrebné rozumieť „rozhodnutie o stavebnom zámere na nedokončenú stavbu“. 

    1. oddiel Základ poplatku pri zvýšení podlahovej plochy nadzemnej časti realizovanej stavby, ktorá už bola predtým povolená podľa doterajších stavebných predpisov 

    (16) Ak vychádzame zo zámeru zákonodarcu a právoplatným rozhodnutím o stavebnom zámere k nedokončenej stavbe, ktorá už bola predtým povolená právoplatným stavebným povolením, právoplatným rozhodnutím o povolení zmeny stavby pred dokončením alebo oznámením stavebného úradu k ohlásenej stavbe podľa doterajších stavebných predpisov, sa zvýši podlahová plocha nadzemnej časti realizovanej stavby, základ poplatku sa vypočíta ako kladný rozdiel výmery nadzemnej časti podlahovej plochy realizovanej stavby v m2 medzi rozhodnutím o stavebnom zámere k nedokončenej stavbe a všetkými predchádzajúcimi právoplatnými rozhodnutiami podľa doterajších stavebných predpisov.

    (17) Ak sa pri základe poplatku postupuje podľa § 16 ods. 3 zákona o poplatku za rozvoj, potom sa pri výpočte poplatku podľa § 8 ods. 1 zákona o poplatku za rozvoj zníženie základu poplatku o tzv. odpočítateľnú položku 60 m2 nepoužije.

    Príklad č. 4:

    Právoplatným stavebným povolením je v roku 2021 povolená stavba administratívnej budovy s výmerou podlahovej plochy nadzemnej časti 1 000 m2. Stavebné povolenie je vydané podľa doterajších stavebných predpisov (t. j. podľa zákona č. 50/1976 Zb.). V októbri 2025 sa právoplatným rozhodnutím o stavebnom zámere na zmenu nedokončenej stavby zvýši výmera podlahovej plochy nadzemnej časti zhotovovanej stavby o 400 m2, t. j. na 1 400 m2. Uvedené rozhodnutie je vydané podľa Stavebného zákona. 

    Obec ustanoví VZN sadzbu poplatku pre administratívne stavby súvisiace s ostatným podnikaním na rok 2021 v sume 15 €/m2 a na rok 2025 v sume 30 eur/m2 podlahovej plochy nadzemnej časti stavby.

    Ak rozhodnutia vzťahujúce sa k stavbe sú vydané podľa doterajších aj aktuálnych stavebných predpisov (zákon č. 50/1976 Zb. a Stavebný zákon), pričom v dôsledku rozhodnutia o stavebnom zámere na zmenu nedokončenej stavby administratívnej budovy sa zvýši podlahová plocha nadzemnej časti realizovanej stavby, pri určení základu poplatku sa postupuje podľa § 16 ods. 3 zákona o poplatku za rozvoj.

    Určenie základu poplatku: ZP = 1 400 m2 – 1 000 m2 = + 400 m2

    Pretože výmera podlahovej plochy nadzemnej časti realizovanej stavby sa právoplatným rozhodnutím o stavebnom zámere na zmenu nedokončenej stavby zvýši, základom poplatku je výmera + 400 m2.

    Výpočet poplatku:

    P = ZP x SP = 400 m2 x 30 eur/m2 = 12 000 eur (P - poplatok v €, ZP - základ poplatku v m2, SP - sadzba poplatku v €/m2)

    V uvedenom prípade obec vyrubí poplatok v sume 12 000 eur, pričom zníženie základu poplatku o tzv. odpočítateľnú položku 60 m2 sa nepoužije (uvedené vyplýva z § 16 ods. 3 zákona o poplatku za rozvoj).

    2. oddiel Základ poplatku pri znížení podlahovej plochy nadzemnej časti realizovanej stavby, ktorá už bola predtým povolená podľa doterajších stavebných predpisov 

    (18) Ak vychádzame zo zámeru zákonodarcu a právoplatným rozhodnutím o stavebnom zámere k nedokončenej stavbe, ktorá už bola predtým povolená právoplatným stavebným povolením, rozhodnutím o zmene stavby pred jej dokončením, rozhodnutím o dodatočnom povolení stavby alebo oznámením stavebného úradu k ohlásenej stavbe podľa doterajších stavebných predpisov, zníži výmera podlahovej plochy nadzemnej časti realizovanej stavby, základom poplatku je záporný rozdiel výmery nadzemnej časti podlahovej plochy realizovanej stavby v m2, ktorý sa vypočíta ako rozdiel medzi rozhodnutím o stavebnom zámere k nedokončenej stavbe a všetkými predchádzajúcimi právoplatnými rozhodnutiami podľa doterajších stavebných predpisov.

    (19) Ak sa pri základe poplatku postupuje podľa § 16 ods. 4 zákona o poplatku za rozvoj, pri výpočte poplatku podľa § 8 ods. 1 zákona o poplatku za rozvoj sa zníženie základu poplatku o tzv. odpočítateľnú položku 60 m2 nepoužije.

    (20) Ak je základom poplatku záporný rozdiel výmery nadzemnej časti podlahovej plochy realizovanej stavby vypočítaný z príslušných rozhodnutí, aj vypočítaný poplatok je v zápornej sume. Na poplatok vypočítaný v zápornej sume sa primerane použije § 10 ods. 3 zákona o poplatku za rozvoj, ktorý upravuje podmienky a lehotu na vrátenie pomernej časti zaplateného poplatku.

    Príklad č. 5:

    Právoplatným stavebným povolením je v roku 2021 povolená stavba administratívnej budovy s výmerou podlahovej plochy nadzemnej časti 1 000 m2. Stavebné povolenie je vydané podľa doterajších stavebných predpisov (t. j. podľa zákona č. 50/1976 Zb.). Na základe právoplatného stavebného povolenia je poplatníkovi vyrubený poplatok v sume 14 100 eur [t. j. (1 000 m2– 60 m2) x 15 eur/m2)].

    V októbri 2025 sa právoplatným rozhodnutím o stavebnom zámere na zmenu nedokončenej stavby zníži výmera podlahovej plochy nadzemnej časti zhotovovanej stavby o 200 m2, t. j. na 800 m2. Uvedené rozhodnutie je vydané podľa Stavebného zákona.

    Obec ustanoví VZN sadzbu poplatku pre administratívne stavby súvisiace s ostatným podnikaním na rok 2021 v sume 15 €/m2 a na rok 2025 v sume 30 eur/m2 podlahovej plochy nadzemnej časti stavby.

    Ak rozhodnutia vzťahujúce sa k stavbe sú vydané podľa doterajších aj aktuálnych stavebných predpisov (zákon č. 50/1976 Zb. a Stavebný zákon), pričom v dôsledku rozhodnutia o stavebnom zámere na zmenu nedokončenej stavby administratívnej budovy sa zníži podlahová plocha nadzemnej časti realizovanej stavby, pri určení základu poplatku sa postupuje podľa § 16 ods. 4 zákona o poplatku za rozvoj.

    Určenie základu poplatku: ZP = 800 m2 – 1 000 m2 = - 200 m2

    Pretože výmera podlahovej plochy nadzemnej časti realizovanej stavby sa právoplatným rozhodnutím o stavebnom zámere na zmenu nedokončenej stavby zníži, základom poplatku je výmera - 200 m2. 

    Výpočet poplatku: P = ZP x SP = - 200 m2 x 15 eur/m2 = - 3 000 eur (P - poplatok v €, ZP - základ poplatku v m2, SP - sadzba poplatku v €/m2)

    V uvedenom prípade obec vyrubí rozhodnutím poplatok v sume - 3 000 eur, pričom zníženie základu poplatku o tzv. odpočítateľnú položku 60 m2 sa nepoužije (uvedené vyplýva z § 16 ods. 4 zákona o poplatku za rozvoj). Súčasne sa pri výpočte poplatku použije sadzba poplatku platná v čase vzniku pôvodnej poplatkovej povinnosti, pretože rozhodnutím o stavebnom zámere na zmenu nedokončenej stavby sa pôvodná podlahová plocha v nadzemnej časti stavby znižuje, čím nevzniká nová ani ďalšia podlahová plocha v nadzemnej časti stavby.

    Pretože základom poplatku je záporný rozdiel výmery nadzemnej časti podlahovej plochy realizovanej stavby, obec následne postupuje primerane podľa § 10 ods. 3 zákona o poplatku za rozvoj a vydá rozhodnutie o vrátení pomernej časti zaplateného poplatku, pričom suma poplatku na vrátenie závisí od toho, či doteraz vyrubený poplatok (na základe stavebného povolenia) bol alebo nebol zaplatený v plnej sume.

    Ak bol doteraz vyrubený poplatok zaplatený v plnej sume, obec vydá rozhodnutie, na základe ktorého vráti pomernú časť zaplateného poplatku v sume 3 000 eur do 60 dní odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o vrátení pomernej časti zaplateného poplatku. Ak doteraz vyrubený poplatok nebol zaplatený, obec pomernú časť vyrubeného poplatku nevráti. Ak poplatok nebol zaplatený v plnej sume, obec zníži sumu na vrátenie o nezaplatený poplatok alebo jeho časť.

    Originál metodického pokynu si prečítate na tomto odkaze.

    Zdroj: financnasprava.sk

    DPH v energetike

    Mgr. et Mgr. Mojmír Beňo

    Mohlo by vás zaujímať

    18/DZPaU/2025/I Informácia o zmene a doplnení Zákona o dani z príjmov

    18/DZPaU/2025/I Informácia o zmene a doplnení zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (Zákon č. 83/2025 Z. z. o všeobecnej bezpečnosti výrobkov a o zmene a doplnení n...

    Registrácia daňových subjektov z úradnej moci

    Registráciu z úradnej moci, tzv. „automatickú registráciu“ finančná správa (FS) vykonáva od januára 2023 na základe legislatívnej úpravy. Správca dane od tohto dátumu registruje automaticky fyzické...

    3/SP/2025/MP Metodický pokyn k vyberaniu správnych poplatkov podľa jednotlivých položiek sadzobníka správnych poplatkov

    3/SP/2025/MP Metodický pokyn k vyberaniu správnych poplatkov podľa jednotlivých položiek sadzobníka správnych poplatkov, ktorý tvorí prílohu zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z....

    ;

    Vyplňte krátky formulár a my vás budeme kontaktovať.

    Odoslaním formulára dávate súhlas so  spracovaním osobných údajov

    Priamy kontakt
    Peter Chochol
    riaditeľ Úseku obchodu
    obchod@sfera.sk
    +421 2 50213142
    Priamy kontakt
    Lucia Hacurová
    manažérka pre komunikáciu
    Lucia.Hacurova@sfera.sk
    +421 904 430 629
    Priamy kontakt
    Chochol Peter
    riaditeľ Úseku obchodu
    obchod@sfera.sk
    +421 2 50213142
    Tieto stránky sú chránené reCAPTCHA a spoločnosťou Google a platia Pravidlá ochrany osobných údajovZmluvné podmienky.

    You are using an outdated browser. You can update it on this page.